زنجیر تایم خودرو

زنجیر تایم خودرو چیست و چه زمانی آن را تعویض کنیم؟

تسمه تایم یا زنجیر تایم خودرو که از جمله قطعات اصلی موتور است، وظایف متعددی را برعهده دارد که در ادامه با کاربرد و زمان تعویض آن آشنا خواهیم شد.

تسمه تایم یا زنجیر تایم خودرو نوعی تسمه دنده‌دار است که بخشی از موتور احتراق داخلی ماشین را تشکیل می‌دهد و می‌تواند زمان‌بندی سوپاپ‌های موتور را تحت کنترل خود بگیرد.

آشنایی با زنجیر تایم خودرو

زنجیر تایم خودرو

زنجیر تایم که میل لنگ را به میل بادامک متصل می‌کند، می‌تواند به باز و بسته شدن دریچه سوپاپ‌ها را کنترل کند. وظیفه اصلی این زنجیر هماهنگ سازی عملکرد دو بخش بالایی و پایینی موتور خودرو است.

وظیفه دیگر تسمه تایم، برقراری زمان‌بندی دقیق باز شدن سوپاپ‌های خودرو است تا امکان ورود هوا و در برخی مواقع سوخت را به سیلندرها بدهد و پس از آن پیستون‌ها بتوانند سوخت و هوا را باهم فشرده کنند.

علاوه بر وظایف بالا زنجیر تایم خودرو زمان باز شدن سوپاپ‌های خارجی را کنترل می‌کند تا گاز و دیگر فرآورده‌هایی که از احتراق خودرو ایجاد شده‌اند، خارج شوند.

فرآیند نام برده شده در خودرو به طور مداوم انجام می‌شود تا از هرگونه آسیب به موتور جلوگیری کند. زنجیر تایم به وسیله روغن موتور روان می‌شود تا بتواند راحت‌تر حرکت کند. بی‌شک تعویض به هنگام روغن موتور بر عملکرد آن تاثیر بسیاری می‌گذارد.

البته لازم به ذکر است که بسیاری از خودروها دارای زنجیر تایم نیستند و از تسمه تایم استفاده می‌کنند که این تسمه با گذشت زمان بافت خود را از دست داده و نیاز به تعویض دارد.

از کجا بفهمیم زنجیر تایم خراب شده است؟

زنجیر تایم خودرو

نشانه‌هایی همچون صدای تق تق از اتاق موتور از جمله علائم خرابی زنجیر تایم است. از علل ایجاد این صدا می‌توان به خرابی بافت ضد صدای نایلونی که روی زنجیر کار شده، نام برد.

از دیگر علائم شایع می‎‌توان به عدم استارت خوردن خودرو، لرزش در دور آرام و کند موتور، تک کار کردن موتور، و  همچنین کاهش قدرت و شتاب موتور و روشن شدن چراغ چک خودرو اشاره کرد.

اگر هرکدام از نشانه‌های بالا را مشاهده کردید، سریعا خودروی خود را به یک مکانیک نشان دهید تا از بروز مشکلات جدی و آسیب به موتور ماشین جلوگیری کند.

عمر مفید زنجیر تایم خودرو چقدر است؟

زنجیر تایم

 

عمر مفید زنجیر تایم بستگی به نحوه سرویس و نگهداری مالک از خودروی مورد نظر بستگی دارد. تعویض به هنگام و منظم روغن موتور و سرویس خودرو مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده، منجر به عملکرد مطلوب زنجیر خواهد شد.

درصورت سرویس منظم و رعایت نکات بالا می‌توانید با داشتن موتور خودرو از نوع SOHC یا DOHC، از زنجیر تایمی با عمر طولانی بهره‌مند شوید.

اگر سرویس‌های دوره‌ای ماشین خود را فراموش می‌کنید، علاوه بر مشکلاتی که ذکر شد، ممکن است زنجیر مستهلک، باعث ارتباط پیستون با سوپاپ شود و موتور خودروی شما را از کاملا از کار بیندازد که در این حالت هزینه بالایی را برای شما فراهم می‌کند.

پیشینه خبر:
اگر رمز عبور وای فای خود را فراموش کرده‌اید، با این روش‌ها آن را پیدا کنید حالت 4H و 4L یا کمک سبک و کمک سنگین در خودروهای آفرودی چیست و چه کاربردی دارد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*