پروفیل و لوله داربست

انواع پروفیل و لوله داربست

پروفیل و لوله های داربستی به مقاطع فولادی گفته می‌شود که دارای شکل ثابت با ابعاد و اندازه‌های متفاوت هستند. این نوع از محصولات از دو نوع مقاطع پرطرفدار در بازار آهن آلات می‌باشند، که هرکدام از آنها دارای مشخصات فنی و ساختار کاملا متنوعی است. در نوع پروفیل تولید آنها به شکل مربع و مستطیل و همچنین پروفیل های باز صورت می‌گیرد. اما در نوع لوله های داربستی تولید آنها به شکل استوانه‌های توخالی یا دایره‌ای شکل انجام می‌شود. هر کدام از این مقاطع وابسته به محل استفاده شده در ضخامت و سایز های استانداردی تولید می‌شوند. در ادامه به بررسی بیشتر پروفیل و لوله داربستی خواهیم پرداخت.

انواع پروفیل ها بر اساس سطح مقطع

انواع پروفیل های فولادی به لحاظ ظاهری و کاربردی که دارند به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. این پروفیل ها بر اساس سطح مقطع یا به نوعی شکل ظاهری در دو نوع مقطع باز و بسته تولید می‌شوند. از انواع این پروفیل ها در نوع بسته می‌توان به قوطی های ساختمانی و صنعتی که دارای ساختار پیوسته مربع و مستطیلی شکل هستند اشاره کرد. در نوع پروفیل‌های باز نیز می‌توان به پروفیل Z که دارای شکل کاملا باز است اشاره کرد. تولید پروفیل در نوع باز و بسته به دلیل کاربردهای آنها می‌باشد. در بین قوطی‌های بسته و باز، نوع بسته آنها دارای بیشترین تنوع در ضخامت و ابعاد و اندازه است و عمدتا استفاده‌های بسیار زیادی از آن می‌شود.

برای مشاهده قیمت پروفیل از بر روی لینک زیر کلیک کنید: 

https://modernsazan.com/profile-price/

انواع پروفیل ها بر اساس کاربرد

انواع پروفیل‌ها بر اساس کاربرد و نوع تولیدی به 5 نوع قوطی تقسیم می‌شوند، این پروفیل ها وابسته به شکل و ساختاری که دارند در بخش های بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زیر به این نوع پروفیل‌ها اشاره خواهیم کرد.

پروفیل ساختمانی

پروفیل ساخاتمانی از پروفیل های پر کاربرد در صنعت ساخت و ساز است. این نوع از قوطی‌ها به دو شکل مربع و مستطیلی در ضخامت‌های 2 الی 4 میل تولید می‌شوند. تولیدات این پرفیل با استفاده از ورق‌های فولادی شکل می‌گیرد. از این پروفیل‌ها عمدتا در ساخت و ساز های عمرانی بخش داخلی و بیرونی آن استفاده می‌شود. در اجرای اسکلت‌های فلزی قوطی‌ها به دلیل ساختار تمام فلزی در بسیاری از بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروفیل صنعتی

پروفیل های صنعتی یکی دیگر از انواع قوطی‌ها هستند، که در ابعاد و اندازه بزرگتری تولید و عرضه می‌شوند. این نوع از پروفیل‌ها با استفاده از ورق فولادی در ضخامت  ۴، ۵، ۶، ۸ و  ۱۰ میلی‌متر و طول شاخه 6 و 12 متری تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایز مقطع پروفیل‌ها با توجه به نوع سبک و سنگین متفاوت است و تا سایز 300*300 ساخته می‌شوند. وجود ابعاد و اندازه‌های بزرگتر در این پروفیل به جهت گستردگی کاربرد آنها است. از اصلی‌ترین کاربرد این قوطی ها نیز می‌توان به موارد متعددی همچون، ساخت و اجرای پل‌های آهنی، استفاده در صنعت خودروسازی، صنایع نظامی، اجرای بیلبورد، تولید تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی اشاره کرد.

پروفیل گالوانیزه

در فرآیند تولید پروفیل‌ها زمانی که یک لایه پوششی بر روی پروفیل اضافه می‌شود. پروفیل گالوانیزه به وجود می‌آید. تولید قوطی به روش گالوانیزه باعث مقاوم‌سازی و ایجاد یک لایه محافظتی در آنها می‌شود و از خوردگی و زنگ زدگی پروفیل‌ها در شرایط آب و هوای خاص جلوگیری می‌کند. تولید این پروفیل‌ها در سایز 20*20 الی 100*100 با استفاده از ورق فولادی در ضخامت 2 الی 4 میلی متر انجام می‌شود که برای طول شاخه تمامی اندازه‌ها اندازه 6 متری در نظر گرفته می‌شود. از قوطی‌های گالوانیزه در بخش بیرونی و محیط‌های که دارای شرایط آب و هوای خاص مانند گلخانه هستند استفاده می‌شود.

پروفیل مبلی

پروفیل مبلی شامل قوطی‌های است که به دلیل ضخامت‌های بسیار کم تحت عنوان پروفیل سبک نیز شناخته می‌شود. در تولید این پروفیل‌ها از ضخامت‌های ۰٫۷، ۰٫۹، ۱، ۱٫۲۵ و ۱٫۵ مورد استفاده قرار می‌گیرد. کوچک‌ترین اندازه این پروفیل‌ها شامل اندازه 10*10 و بزرگترین آن در نوع مربع و مستطیلی شامل اندازه‌های 60*60 و 40*80 میل است. پروفیل‌های مبلی در طول شاخه 6 متری ساخته می‌شوند. و از آنها در تولید اواع مبلمان، صنعت هواپیمایی، میز و صندلی، صنعت خودرو سازی استفاده می‌شود.

پروفیل Z

پروفیل‌ها به طور کلی در دو نوع مقطع باز و بسته تولید می‌شوند. پروفیل (Z) یا پروفیل زد پرلین یکی از پروفیل‌های مقطع باز است. این پروفیل با استفاده از ورق‌های فولادی استیل و آلومینیوم در ضخامت‌های 2 الی 3 میل به شکل Z تولید می‌شوند. تولید این پروفیل‌ها با استفاده از دستگاه پرس در 6 اندازه و در ارتفاع‌های 16 الی 22 سانتی صورت می‌گیرد. از این نوع قوطی‌ها به طور معمول در اجرای سقف سوله و یا سازه‌های فلزی به جهت قرار دادن شیروانی استفاده می‌شود.

پروفیل و لوله داربست

روش های تولیدی پروفیل

تولید پروفیل‌ها به دو شکل نورد گرم و نورد سرد انجام می‌شود. در روش تولیدی نورد گرم پروفیل‌ها به‌طور مستقیم با استفاده از شمش‌های فولادی به‌صورت یکپارچه تولید می‌شوند. اما در نوع تولیدی نورد سرد این روش کاملا متفاوت است و در روند تولید آن از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. در این حالت ورق‌های نورد شده پس از عبور از غلتک و ایجاد شکل بر روی آن به صورت کاملا مکانیزه با استفاده از جوشERW به یکدیگر متصل می‌شوند.

انواع لوله داربستی

لوله‌های داربست، شامل انواع لوله‌های فلزی هستند که از آنها به برای دسترسی در ارتفاع یا ایجاد محل ایمن و مطمئن برای انجام فعالیت‌های مختلف استفاده می‌شود. این لوله‌ها به‌عنوان یک اجزای بسیار محکم در سازه‌های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های داربست با توجه به کاربرد وسیعی که دارند در سه نوع ضخامت تولید و از این سه نوع ضخامت لوله‌ها به جهت اجرای داربست استفاده می‌کنند.

برای اطلاع از قیمت لوله داربست بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://modernsazan.com/price-and-weight-of-5-scaffolding-pipe/

لوله داربستی 14 کیلو

لوله داربست 14 کلو از لوله‌های داربستی های سبک است. این نوع از لوله‌ها با استفاده از ورق فولادی و استاندارد در ضخامت 2 میلی‌متری تولید می‌شود. لوله داربستی 14 کیلو دارای طول 6 متری است. نحوه اتصال و تولید لوله داربستی با استفاده از دستگاه جوش انجام می‌شود و دو سر ورق پس از شکل‌گیری به یکدیگر متصل می‌شوند. تولید و مونتاژ این لوله‌ها با بهره‌گیری از سایز استاندارد 11.2 اینچی انجام می‌شود. نحوه استفاده از آنها با توجه به نوع سازه صورت می‌گیرد به‌طور معمول از این پروفیل‌ها در سازه‌های نسبتا سبک به دلیل مقدار ضخامت کم استفاده می‌شود.

لوله داربستی 17 کیلو

یکی از مطلوب‌ترین نوع لوله‌های داربستی، لوله داربست 17 کیلو است. این نوع از لوله‌های فلزی با استفاده از ورق‌های فولادی آلیاژ بالا در ضخامت 2.5 میل به صورت اندازه شاخه 6 متری تولید می‌شوند. قطر خارجی در نظر گرفته شده برای این نوع لوله‌ها ۴۸.۳ است. مقدار وزن لوله داربست بین 17 الی 17.5 کیلو متغیر می‌باشد. انتخاب ضخامت 2.5 میل در تولید لوله‌های داربست علاوه بر پایداری بالا موجب جابه‌جایی راحت‌تر آن نیز می‌شود.

لوله داربستی 21 کیلو

لوله داربست 21 کیلویی از لوله داربست‌های سنگین در بازار است که در ضخامت 3 میلی‌متر تولید می‌شود. این نوع از لوله‌های داربست دارای بیشترین ضخامت در بین انواع لوله‌های داربستی هستند و به نوعی از اسن طریق تحت عنوان لوله داربست سنگین شاخته می‌شوند. لوله داربستی 21 کیلو با ضخامت 3 میلی‌متری می‌تواند عملکرد مناسب و قابل قبولی را در اجرای سازه‌های سنگین داشته باشد.

نحوه تولید لوله داربست

  • باز کردن ورق فولادی رول شده 
  • برش ورق در ابعاد و اندازه لوله 
  • قرار گیری در دسگاه غلتک برای شکل گیری 
  • جوش کاری دو طرف ورق به یکدیگر 
  • بررسی کیفیت و کنترل نهایی محصول

پروفیل و لوله داربست

اجرای داربست به چه شکل انجام می‌شود؟

اجرای لوله های داربستی به وسیله استفاده از بست انجام می‌شود. در این روش به جهت اتصال لوله داربست‌ها به یکدیگر از بست داربست به‌عنوان یک رابط مقاوم استفاده می‌شود. این نوع از بست‌ها قابلیت اجرا و اتصال لوله‌ها را در جهت‌های مختلف امکان‌پذیر می‌کنند. با استفاده از بست داربست انواع لوله‌های 14 الی 21 کیلوگرم را می‌توان تا ارتفاع‌های مختلف اجر کرد.

قیمت پروفیل و لوله داربستی

قیمت پروفیل و لوله داربست به‌دلیل بهرمندی از آلیاژ آهن بر اساس مقدار وزن و قیمت در نظر گرفته شده برای آن محاسبه و مشخص می‌شود. قیمت این مقاطع ارتباط مستقیمی با قیمت مواد اولیه و کیفیت تولیدی دارد و در صورت وجود کیفیت‌های بسیار بالا در تولید و نوسان قیمت مواد اولیه قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. به طوری که یکی از علت‌های افزایش قیمت پروفیل و لوله داربست را می‌توان نوسان بازار آهن آلات دانست. علاوه بر این وجود ضخامت‌های بیشتر نیز موجب افزایش وزن و در نتیجه قیمت‌های بیشتر این مقاطع می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*