اپل آیفون 16

مقایسه همه اعضای خانواده آیفون 16، جدیدترین پرچمدار اپل

خانواده آیفون 16 را در چهار مدل مختلف معرفی کرد. در ادامه مشخصات و ویژگی‌های مدل‌های iPhone 16 را مقایسه می‌کنیم.

اپل روز گذشته از تازه‌ترین خانواده گوشی‌های پرچمدار خود پرده برداشت. هر کدام از اعضای این خانواده چهار نفره را باید از بهترین گوشی‌های پرچمدار بازار بدانیم که همین حالا هم می‌توانند از بسیاری رقیبان فعلی خود پیشی بگیرند. خانواده اپل آیفون 16 با بهبودهای قابل توجهی نسبت به نسل قبلی معرفی شدند؛ اما تفاوت میان آن‌ها در چیست؟ این چهار پرچمدار جدید اپل چه فرقی دارند و اپل در توسعه هر کدام چه ویژگی‌ منحصر به فردی در نظر گرفته است؟

هنوز بررسی نزدیک از این گوشی‌های اپل امکان پذیر نیست؛ اما می‌توانیم آن‌ها را با توجه به فهرست مشخصات تایید شده مقایسه کنیم. طبق آخرین اخبار تکنولوژی، اپل می‌خواهد خانواده iPhone 16 را از 20 سپتامبر روانه بازار کند. پس بهتر است پیش از زمان موعود به مقایسه مدل‌های آیفون 16، 16 پلاس، 16 پرو و 16 پرومکس بپردازیم. اگر قصد خرید یک آیفون جدید دارید، با ما در ادامه همراه شوید تا این چهار آیفون تازه را مقایسه کنیم.

اپل آیفون 16

اپل آیفون 16

گوشی آیفون 16 پایه درست مانند آیفون 15 سال گذشته نمایشگر 6.1 اینچی دارد. این مدل از پنل نمایش اولد Super Retina XDR بهره می‌برد؛ اما از نرخ رفرش ProMotton با قابلیت انطباق پذیری پشتیبانی نمی‌کند. بیشینه روشنایی صفحه در آن به 2000 نیت رسیده در حالی که می‌تواند هنگام استفاده شبانه به 1 نیت هم کاهش یابد. در آیفون 16 شاهد بازگشت Dynamic Island برای دوربین سلفی با امکان تشخیص چهره Face ID هستیم.

اپل حالا از 85 درصد آلومینیوم بازیافتی برای ساخت فریم میانی دستگاه استفاده کرده و آن را نسبت به نفوذ آب و گرد و خاک هم مقاوم کرده است. همچنین تغییراتی در پوشش قاب پشتی و روکش صفحه صورت گرفته. این بار اپل از روکش سرامیکی با مقاومت 50 درصد بیشتر از نسل قبلی برای پنل جلو بهره گرفته و از متریال ترکیبی با کیفیت برای روکش پنل پشتی استفاده کرده است.

رنگ بندی iPhone16 امسال شامل مشکی،سفید، صورتی، آبی دریایی و سبز روشن می‌شود.

چند روز پیش هم تصاویری منتسب به دوربین آیفون 16 منتشر شده بود و سازنده با معرفی این خانواده شایعه‌ها را تایید کرد. به نظر می‌رسد این غول تکنولوژی در توسعه دوربین اصلی گوشی آیفون 16 مخصوصا از آیفون ایکس الهام گرفته و لنزهای دوگانه را به شکل عمودی چینش کرده است. این ماژول یک لنز استاندارد 48 مگاپیکسلی با ادعای بزرگنمایی دو برابر بدون حذف جزئیات دارد و لنز 12 مگاپیکسلی فوق عریض با دیافراگم f/1.6 هم آن را همراهی می‌کند.

تغییرات چشمگیر در دوربین و عملکرد

گوشی اپل آیفون 16 همچنین دکمه Action را دوباره از آیفون 15 پرو قرض گرفته تا امکاناتی مانند میانبرهای سفارشی سازی شده و عملگرهای درون برنامه‌ای را امکان پذیر سازد. در آیفون 2024 اما حضور Camera Control کاملا تازه است. این کنترل لمسی می‌تواند لمس آرام یا پرفشار را تشخیص دهد و طبق برنامه ریزی عملکردهای مختلف را اجرا کند. با فشردن کنترل جدید دوربین می‌توانید اپلیکیشن را باز کنید و سپس با کشیدن انگشت روی آن، امکانات بزرگنمایی تصویر یا تنظیمات گشودگی لنز را تغییر دهید.

چیپست Apple A18 قلب تپنده سری جدید iPhone 16 است که سازنده آن را با امکانات هوش مصنوعی توسعه داده. اپل قبلا چیپست‌های سال گذشته خود را روی نسخه پایه آیفون تعبیه می‌کرد و حالا به نظر می‌رسد که رویکرد خود را تغییر داده. علاوه بر رقابت نزدیک میان پرچمداران امروزی، ممکن است علتش کسب اطمینان برای همگام بودن همه اعضای خانواده اپل آیفون 16 با Apple Intelligence بوده باشد.

پردازنده داخلی 3 نانومتری نسل دوم A18 دارای 6 هسته پردازشی است و 30 درصد بهبود عملکرد کلی در مقایسه با A16 Bionic را وعده می‌دهد. پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای 40 درصد سریع‌تر از قبل عمل می‌کند و NPU با 16 هسته می‌تواند هوش مصنوعی را دو برابر بهتر پردازش کند. همه این‌ها یعنی پردازش داخلی بهینه‌سازی شده و هرچند اپل به طور مستقیم به این موضوع اشاره نکرده؛ اما انتظار داریم شاهد بهبود عملکرد و دوام باتری در دستگاه هم باشیم.

فروش گوشی اپل آیفون 16 از 20 سپتامبر به قیمت 799 دلار برای نسخه 128 گیگابایتی آغاز می‌شود.

اپل آیفون 16 پلاس

اپل آیفون 16

آیفون محبوب بعدی نمایشگر 6.7 اینچی دارد و حتما به باتری بزرگتر از آیفون 16 هم مجهز شده است. البته اپل درباره این بخش به توضیح جزئیات نپرداخته و برای دسترسی به اطلاعات دقیق باید منتظر کالبدشکافی قطعی دستگاه بمانیم. تکنولوژی در نمایشگر گوشی آیفون 16 پلاس درست مانند آیفون 16 است و شاهد همان بازه روشنایی از 1 تا 2000 نیت هستیم.

همان‌طور که انتظار می‌رود، همان پردازنده A18 درون آیفون 16 پلاس تعبیه شده و حتی ظرفیت داخلی هم با آیفون 16 یکسان است. افزون بر این، سخت افزار دوربین اصلی و رنگ بندی نسخه‌های مختلف درست مانند آیفون 16 به نظر می‌رسد.

قیمت پایه برای آیفون 16 پلاس از 899 دلار شروع می‌شود که 100 دلار گرانتر از گوشی آیفون 16 است.

اپل آیفون 16 پرو

اپل گوشی آیفون 16 پرو خود را با نمایشگر 6.3 اینچی درست مانند آیفون 15 پرو سال گذشته معرفی کرد. پنل نمایش همچنان از تکنولوژی اولد پشتیبانی می‌کند؛ اما به نرخ رفرش انطباق پذیر تا 120 هرتز با امکان ProMotion مجهز شده است و امکان Always  On هم دارد. همین‌طور شاهد طراحی Dynamic Island با ویژگی تشخیص چهره Face ID هستیم.

اپل آیفون 16

روش پنل نمایش را همان روکش سرامیکی اپل آیفون 16 پوشانده؛ اما نمای فریم آلومینیومی میان بدنه کمی فرق کرده است. رنگ بندی آیفون 16 پرو شامل مشکی، سفید، نقره‌ای و برنز تیتانیومی می‌شود. این مدل هم حتما مانند نسخه پایه در مقابل نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم است.

در پنل پشتی طبق انتظار قبلی شاهد طراحی ماژول دوربین سه گانه هستیم. دوربین اصلی لنزهای استاندارد 48 مگاپیکسلی، فوق عریض 48 مگاپیکسلی و تله فوتو پریسکوپ 12 مگاپیکسلی دارد که از بزرگنمایی اپتیکال تصویر تا 5 برابر پشتیبانی می‌کند. مدل‌های پرو امسال یک ویژگی کاربردی به نام Photographic Style دارند که می‌توانید آن را پیش از ثبت تصویر اعمال کنید یا حتی بعد از عکس گرفتن حذفش کنید. قابلیت فیلمبرداری دوربین به کیفیت 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه رسیده و می‌توانید ویدیوهایی برای پلی بک روی هدست Vision Pro هم ضبط کنید.

اپل آیفون 16 پرو به پردازنده A18 Pro با 16 هسته پردازشی عصبی، CPU 6 هسته‌ای و GPU با 6 هسته پردازشی مجهز شده است. اپل می‌گوید این پرسرعت‌ترین پردازنده در میان همه گوشی‌های موبایل فعلی است و البته در مصرف انرژی هم نسبت به چیپست نسل قبلی، بهینه‌تر عمل می‌کند. اپل آیفون 16 پرو رسما می‌تواند 27 ساعت ویدیو پخش کند؛ در حالی که دوام آیفون 15 پرو سال گذشته 23 ساعت بود. این مقایسه به معنی بهبود 17 درصدی در عملکرد پردازنده است.

اپل قصد دارد گوشی آیفون 16 پرو را در نسخه 128 گیگابایتی به قیمت 999 دلار روانه بازار کند.

اپل آیفون 16 پرومکس

سطح بالاترین آیفون خانواده 16 امسال، همچنین اولین گوشی تاریخ اپل است که با نمایشگر 6.9 اینچی عرضه می‌شود. باریک‌ترین حاشیه‌ها در کناره پنل نمایش دیده می‌شود؛ اما همچنان آیفون 16 پرومکس ابعاد بزرگی دارد که ممکن است مورد پسند اغلب کاربران واقع نشود.

اپل آیفون 16

این بار خبری از دوربین بهتر در پرومکس نسبت به نسخه پرو نیست! هر دو گوشی اپل آیفون 16 پرو و 16 پرومکس از دوربین تله فوتو با امکان بزرگنمایی اپتیکال تا 5 برابر بهره می‌برند و به دیگری برتری ندارند. باز هم دوربین اصلی به لنز استاندارد و فوق عریض 48 مگاپیکسلی مجهز شده است و یک لنز تله فوتو 12 مگاپیکسلی آن‌ها را همراهی می‌کند.

شاید دوام باتری مهم‌ترین دلیل برای خرید اپل آیفون 16 پرومکس باشد. اپل می‌گوید این باتری با 14 درصد بهبود نسبت به سال گذشته تا 33 ساعت پخش ویدیو را دوام می‌آورد. اپل آیفون 15 پرومکس پارسال می‌توانست از 29 ساعت پلی بک پشتیبانی کند.

حافظه داخلی در اپل آیفون 16 پرومکس از 256 گیگابایت شروع می‌شود؛ در حالی که گفتیم نسخه پایه در آیفون 16 پرو 128 گیگابایت حافظه داخلی دارد. اپل قیمت این پرچمدار قاتل را 1199 دلار تعیین کرده است.

برداشت اولیه از پرچمداران جدید اپل

اپل آیفون 16

اپل امسال تصمیم گرفته دوربین را در دو نسخه پرو و پرومکس کاملا یکسان طراحی کند. به همین خاطر تنها دلیل برای خرید آیفون 16 پرومکس احتمالا می‌تواند نیاز کاربران به داشتن گوشی با نمایشگر خیلی بزرگ باشد. دو گوشی آیفون 16 پرومکس و 16 پلاس باتری‌های بزرگ‌تری نسبت به دو مدل دیگر دارند و پرومکس هم از بیشترین حافظه داخلی بهره می‌برد. به جز این موارد، تغییرات در میان آن‌ها چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسد.

شاید هنوز برای صدور نظر قطعی کمی زود باشد؛ همان‌طور که گفتیم این مقایسه تنها مبتنی بر مشخصات تایید شده صورت گرفته است. فعلا باید منتظر ورود این گوشی‌های جدید به بازار باشیم تا بتوانیم یک مقایسه واقعی در استفاده روزمره یا حرفه‌ای برقرار کنیم.

به طور کلی اپل آیفون 16 می‌تواند یک انتخاب مطمئن برای طرفداران گوشی‌های اپل باشد. این گوشی جدید در بخش دوربین با بهبودهای قابل ملاحظه نسبت به آیفون 15 معرفی شده و همراه دکمه‌های فیزیکی تازه می‌تواند کنترل بیشتری به کاربر بدهد. پردازنده جدید داخلی هم عملکرد کلی سیستم را بهبود بخشیده و آیفون را برای پردازش هوش مصنوعی پیشرفته آماده‌ کرده است.

عکاسان و کاربران حرفه‌ای می‌توانند به اپل آیفون 16 پرو به‌عنوان یک گزینه مناسب فکر کنند. این گوشی جدید هم درست مانند آیفون 16 پرومکس امکان بزرگنمایی اپتیکال 5 برابری دارد و از همان چیپست پیشرفته A18 Pro قدرت می‌گیرد.
از دست ندهید:

لیست قیمت آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس آیا قابلیت های هوش مصنوعی آیفون ۱۶ آنقدر با ارزش هستند که یک گوشی جدید بخرید؟ آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس با طراحی جدید، عمر باتری بیشتر و دکمه کمرا کنترل معرفی شدند