پلی استیشن 5 گران ترین کنسول تاریخ

سونی پلی استیشن 5 پرو (PS5 PRO) گران قیمت ترین کنسول بازی تاریخ است؟

پلی استیشن 5 پرو با قیمت 700 دلاری به‌تازگی سرانجام معرفی شد؛ اما حالا کنسول میان‌نسلی PlayStation 5 Pro گران ترین کنسول تاریخ است یا خیر؟

پس از مدت‌ها انتظار، سونی بالاخره از استیشن 5 پرو رونمایی کرد. این کنسول میان‌نسلی با ارتقایی در زمینه پردازش گرافیکی، قرار است بازی‌ها را با کیفیت بصری بالاتر و همچنین عملکرد بهتر اجرا کند. البته قیمت آن هم 700 دلار است که باعث تعجب خیلی از گیمرها شد. حالا عده‌ای کنجکاوند که آیا پلی استیشن 5 پرو گران ترین کنسول تاریخ است یا قبل از آن، کنسول گران‌تری هم عرضه شده بود. برای ارزیابی قیمت پی اس فایو پرو، هم باید کنسول‌های گران‌قیمت عرضه شده در گذشته از شرکت‌های دیگر را در نظر گرفت و هم نگاهی به روند قیمت‌گذاری کنسول‌های پلی استیشن در هر نسل داشت.

کنسول‌های هم‌قیمت عرضه شده در گذشته

در گذشته کنسول‌هایی با قیمتی در محدوده PS5 Pro روانه بازار شده‌اند. البته باید در قضاوت درباره قیمت‌ها باید به تورم معمول در این سال‌ها توجه کرد.

نئو جئو یکی از کنسول‌های بالارده‌تری بود که در سال 1991 با قیمت 650 دلار عرضه شد. با احتساب تورم، قیمت این کنسول در مقطع کنونی برابر با حدود 1454 دلار است. این کنسول بازی‌های آرکید باکیفیت متعددی را به گیمرها ارائه می‌داد، اما به‌خاطر همین قیمت بالای خود با بازخورد منفی روبه‌رو شد.

تری دی او اینترکتیو مولتی پلیر هم کنسول گران‌قیمت دیگری است که در سال 1994 با قیمت 699 در دسترس قرار گرفت. تکنولوژی این کنسول در زمان خود جای توجه داشت، ولی به‌دلیل تعداد محدود بازی‌ها و قیمت بالا نتوانست از نهایت ظرفیت خود بهره بگیرد. قیمت این کنسول امروزه معادل تقریباً 1246 دلار می‌شود.

سیر قیمت‌گذاری کنسول‌های پلی استیشن

قیمت کنسول های پلی استیشن

پلی استیشن 1 با قیمت رسمی 299 دلار برابر با 613 دلارِ امروز، راهی بازار شد. البته این کنسول هرچند قیمت نسبتاً معقولی داشت، یک محصول انقلابی در دنیای ویدئو گیم بود که میلیون‌ها دستگاه از آن به فروش رسید.

پلی استیشن 2 هم با قیمت یکسان با کنسول قبلی سونی از راه رسید؛ با احتساب نرخ تورم، ارزش این کنسول حالا به 545 دلار می‌رسد. این کنسول پلی استیشن هم با این‌که افزایشی در قیمت تجربه نکرد، تکانی دوباره به عرصه ویدئوگیم و کنسول‌های خانگی داد. این کنسول حالا عنوان پرفروش‌ترین کنسول تاریخ را با خود به یدک می‌کشد.

بعد از گذشت شش سال، پلی استیشن 3 عرضه شد که قیمت 599 دلاری برای آن تعیین شده بود. قیمت در نظر گرفته شده برای این کنسول در آن زمان بحث‌برانگیز شد؛ هرچند از تکنولوژی‌های پیشرفته و بلوری بهره می‌بُرد. قیمت این کنسول حالا برابر با 934 دلار می‌شود؛ یعنی حتی گران‌تر از پلی استیشن 5 پرو که قیمت آن باعث نگرانی عده بسیاری شده است.

سونی که حالا از قیمت‌گذاری کنسول قبلی خود درس‌های زیادی گرفته بود، برای پلی استیشن 4 قیمت 399 دلار برابر با 533 دلارِ کنونی در نظر گرفت. ویژگی مثبت این کنسول نسل هشتمی سونی، تعادل بین قیمت و عملکرد بود و به همین خاطر، با استقبال گسترده مواجه شد؛ به‌طور دقیق‌تر، بیش از 100 میلیون دستگاه از آن به فروش رسید.

سونی کنسول نسل نهمی پلی استیشن 5 را در دو مدل دیسکی و دیجیتال به ترتیب با قیمت 499 و 399 دلار عرضه کرد. قیمت این دو مدل به ترتیب معادل 597 و 477 دلار با لحاظ تورم است. عملکرد پی اس 5 هم هرچند چشمگیر بود، از آنجا که در اوج بحران کرونا به عرضه رسیده بود، چالش‌های زنجیره تامین گریبان‌گیر آن شد.

پلی استیشن 5 پرو، گران ترین کنسول تاریخ؟

پلی استیشن 5 گران ترین کنسول تاریخ

با در نظر گرفتن تورم، پلی استیشن 5 پرو به‌ قطع گران ترین کنسول عرضه شده در تاریخ نیست. با این حال، نمی‌توان کتمان کرد که این محصول جدید سونی در هر صورت بین گران ترین کنسول های تاریخ نظیر نئو جئو و تری دی او اینترکتیو مولتی پلیر جا می‌گیرد. حالا باید منتظر ماند و دید که عملکرد پی اس فایو پرو در حد و اندازه برچسب قیمت آن خواهد بود یا خیر و پیشرفت های پلی استیشن 5 پرو نسبت به پلی استیشن 5 چقدر می‌توانند خرید آن را توجیه کنند؛ خصوصاً از آنجا که قیمت تعیین شده برای این کنسول، انتظارات از آن را دوچندان می‌کند.

در گجت نیوز بخوانید:
با Atom آشنا شوید؛ کوچکترین دسته بازی جهان چه زمانی باید منتظر کنسول های بازی نسل دهم باشیم؟ هرآنچه که از پلی استیشن ۶ ، نسل جدید کنسول بازی سونی می‌دانیم مهم‌ترین دلایلی که باید به جای کامپیوتر گیمینگ، کنسول بازی بخرید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*