مسدود شدن سایدلودینگ (دانلود از منابع دیگر) توسط گوگل پلی

خبر بد برای ایرانی‌ها: یا دانلود از گوگل پلی استور یا هیچ

گوگل با استفاده از ابزاری جدید، کاربران را مجبور به دانلود برنامه از گوگل پلی می‌کند؛ موضوعی که قرار است برای کاربران ایرانی دردسرساز شود.

سال 1401 بود که در کمال تعجب گوگل پلی، پلتفرم معتبر برنامه‌های اندروید، در ایران فیلتر شد. این اقدام دسترسی کاربران ایرانی به برنامه‌های سیستم عامل اندروید را هرچه سخت‌تر کرد و در همان حال، حتی به‌طور بالقوه امنیت خیلی از کاربران را به خطر انداخت. با وجود این، به نظر می‌رسد چالش برای کاربران ایرانی ادامه‌دار است؛ چراکه حالا گوگل در تلاش است مانع دانلود اپلیکیشن­‌ها از منابع دیگر یا به‌اصطلاح سایدلودینگ (Sideloading) شود و فقط اجازه نصب نسخه‌هایی از اپلیکیشن‌ها را می‌دهد که مستقیماً از گوگل پلی دانلود شده باشند.

قابلیت جدید گوگل پلی، دردسرساز برای کاربران ایرانی

به گزارش Android Authority، ای‌پی‌آی Play Integrity گوگل این امکان را برای برنامه‌ها فراهم کرده است تا منشا فایل نصبی را تشخیص بدهند. برخی از برنامه‌ها حالا با استفاده از این ای‌پی‌آی، پس از تشخیص این‌که برنامه از منبعی به‌غیر از گوگل پلی دانلود شده است، در پیامی به کاربر اطلاع می‌دهند که برای استفاده از برنامه باید آن را از گوگل پلی دانلود کند.

مسدود شدن سایدلودینگ (دانلود از منابع دیگر) توسط گوگل پلی

اپلیکیشن فروشگاه‌های زنجیره‌ای تسکو، بی‌لید ایکس و چت جی‌پی‌تی فقط برخی از برنامه‌هایی هستند که کاربرانشان پیام مذکور را دریافت کرده‌اند. دست کم در مقطع کنونی هیچ راهکاری هم برای عبور از این مانع وجود ندارد. حتی سه ماه قبل، کاربری که بازی Diablo Immortal را روی کنسول دستی اندرویدی خود سایدلود کرده بود، مشکلی مشابه را گزارش کرده بود.

مسدود شدن سایدلودینگ (دانلود از منابع دیگر) توسط گوگل پلی

گوگل طی کنفرانس سالانه I/O در اردیبهشت‌ماه گذشته از ابزار تشخیص سایدلودینگ برنامه‌ها رونمایی کرده بود. گوگل در جریان کنفرانس خود اعلام کرد که برخی از اپ‌های منتخب به حفاظت خودکار و همچنین قدرتمندترین نسخه از سیستم ضد دستکاری گوگل پلی مجهز می‌شوند. همان‌طور که در اسلاید ارائه این شرکت آمده بود، در صورتی که کاربر اپلیکشین را از منبعی ناشناخته یا نامعتبر دانلود کرده باشد، پیامی برای او جهت دریافت آن از گوگل پلی به نمایش در می‌آید.

در شرایطی که گوگل پلی در کشور فیلتر است، خیلی از کاربران برای دسترسی راحت‌تر به برنامه‌ها آن را از منابع دیگر بدون نیاز به وی پی ان دانلود می‌کنند. با وجود این، در صورتی که ای‌پی‌آی Play Integrity در برنامه‌های پرکاربر بیشتری به کار گرفته شود، می‌تواند کار را برای کاربران ایرانی حتی دشوارتر از قبل کند. در نهایت، نظر شما کاربران گجت نیوز در این باره چیست؟

در گجت نیوز بخوانید:
لیست کامل گوشی‌ های شیائومی، ردمی و پوکو که آپدیت اندروید ۱۵ را دریافت می‌کنند اندروید ۱۵ رسما منتشر شد، ولی نه برای ما! لیست کامل تمام گوشی هایی که آپدیت اندروید ۱۵ را دریافت نخواهند کرد ویژگی های جدید اندروید ۱۵، تجربه گوشی شما را متحول می‌کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*