آزادسازی واردات گوشی های آیفون

موافقت وزارت صمت با آزادسازی واردات گوشی های آیفون

معاون وزارت صمت از موافقت با رفع ممنوعیت واردات آیفون های اپل خبر داد. آیا به‌زودی شاهد آزادسازی واردات گوشی های آیفون خواهیم بود؟

شاید زمانی که واردات گوشی های سری آیفون 14 به بازار ایران ممنوع و جلوی رجیستر شدن این گوشی های اپل گرفته شد، خیلی‌ها تصور می‌کردند این ممنوعیت دوام زیادی نخواهد داشت؛ اما ممنوعیت واردات گوشی های آیفون تا به امروز ادامه داشته و حالا که مدت کوتاهی از معرفی و عرضه گوشی های سری آیفون 16 اپل می‌گذرد، بحث داغی در محافل خبری شکل گرفته که آیا این ممنوعیت تداوم خواهد داشت یا قرار است اتفاق جدیدی رخ دهد؟

روز گذشته نشست خبری افتتاحیه دومین دوره کنگره موبایل ایران برگزار شد و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت چهاردهم، اظهارات امیدوارکننده‌ای در خصوص واردات آیفون های اپل به بازار ایران مطرح کرد. محمدمهدی برادران در این مراسم در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره واردات گوشی های آیفون، گفت ما نمی‌توانیم مردم را از خرید موبایل‌های خاصی محروم کنیم و با هیچ انحصار داخلی و خارجی نیز همراهی نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.

آزادسازی واردات گوشی های آیفون

وی در ادامه افزود تامین منافع ملی به‌معنای کاهش ارزبری و افزایش عمر موبایل‌ها است و باید تلاش کنیم فعالان حوزه تجارت موبایل نیز بتوانند به‌طور حرفه‌ای فعالیت کنند و بهترین خدمات و کیفیت را به مشتریان ارائه دهند. معاون وزیر صمت با اشاره به این‌که دلیل اصلی ممنوعیت واردات گوشی های آیفون، ارزبری این گوشی‌ها بوده، اظهار کرد:

حوزه معاونت صنایع عمومی موافق گشایش در این موضوع است و ما در اردیبهشت‌ماه امسال برای آخرین بار، درخواست خود را به‌همراه یک برنامه مکتوب و مشخص، ارسال کردیم. با این حال ما در این حوزه تعیین‌کننده نیستیم و تصمیم‌گیرنده، مراجع دیگری هستند.

با وجود این، محمدمهدی برادران از موافقت وزارت صمت با آزادسازی واردات گوشی های آیفون خبر داد و گفت این وزارتخانه، برنامه‌هایی برای کاهش دغدغه‌های بانک مرکزی و حوزه‌های مرتبط با تجارت بین‌الملل دارد. وی همچنین پیشنهاد داد که در موضوع‌های مورد توجه عموم مردم، محدودیت‌ها به‌شکل دیگری دنبال شوند؛ چرا که می‌توانیم از رفع این محدودیت‌ها، منافع بیشتری را کسب کنیم و اعتقاد دارم استفاده از تکنولوژی‌های برتر جهان به اقتصاد ملی‌مان کمک می‌کند.

منتظر آزادسازی واردات گوشی های آیفون باشیم؟

در هر صورت، این اظهارات معاون وزیر صمت نشان می‌دهد که این وزارتخانه در تلاش است تا ممنوعیت واردات آیفون های اپل برداشته شود؛ اما هنوز هیچ چیزی قطعی نشده و همانطور که محمدمهدی برادران گفت، مراجع دیگری هستند که در این رابطه باید تصمیم نهایی را اتخاذ کنند. همچنین در روزهای اخیر شایعات و اخبار پراکنده‌ای منتشر شده بود مبنی بر این که احتمالا واردات گوشی های آیفون دوباره از سر گرفته می‌شود، اما با تعرفه 40 تا 50 درصدی. این در حالی است که هم‌اکنون گوشی‌های بالای 600 دلار با تعرفه حداکثر 30 درصدی وارد بازار ایران می‌شوند.

همچنین بخوانید:
خط و نشان مجلس برای آزادسازی واردات و رجیستری آیفون ثبت سفارش تمام مدل‌های آیفون متوقف شد نظر آذری‌جهرمی درباره ممنوعیت واردات آیفون در دولت پزشکیان