حملات سایبری

حملات سایبری در سال 2024 به بالاترین حد خود رسیده است

طبق تحلیل آنتی ویروس تحت شبکه سیمانتک (Symantec)، تعداد انواع حملات سایبری در سه ماه دوم سال ۲۰۲۴ به بالاترین حد ممکن رسیده است.

آمار بدست آمده از شرکت سیمانتک، به عنوان بزرگترین تولیدکننده انواع نرم افزار بر بستر اینترنت، امنیت و شبکه، و همچنین دارنده عنوان پرفروش‌ترین آنتی ویروس جهان، حاکی از حفره های امنیتی آشکار و افزایش حملات سایبری در سه ماهه دوم امسال میلادی است. در ادامه با انتشار جزئیات این خبر همراه گجت نیوز باشید.

افزایش چشمگیر حملات سایبری در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴

حملات سایبری

یک حمله سایبری زمانی رخ می‌دهد که مجرمان سایبری سعی دارند به طور عمدی به داده‌های ذخیره شده در رایانه یا شبکه دسترسی غیرقانونی پیدا کنند. این گونه حملات می‌تواند موجب اختلال در عملکرد سیستم‌ها شود و تبادل اطلاعات را متوقف کند.

حملات سایبری با اهداف مختلفی رخ می‌دهند. مثلا ممکن است هکرها با حمله به وب‌سایت‌های مشهور، به دنبال نشان دادن مهارت خود باشند و از این راه بخواهند کسب اعتبار کنند. اما از آنجایی که در بسیاری موارد هکرها به اطلاعاتی مثل کیف پول اینترنتی، نام کاربری و رمز عبور و اطلاعات بانکی دسترسی پیدا می‌کنند، معمولا اخاذی و به دست آوردن پول را برای خود هدف‌گذاری می‌کنند.

آمار منتشر شده از سیمانتک نشان می‌دهد که گروه های خلافکار (اعم از گروه های هکری مشهور سازمان یافته و گروه های هکری وابسته)، ۱۳۱۰ حمله در این مدت انجام دادند که این آمار حدود ۳۶ درصد در مقایسه با ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۴ رشد کرده است. همچنین آمار اعلام شده بسیار نزدیک به رکورد ۱۶۸۸ حمله سایبری ثبت شده در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ است.

حملات سایبری

در متن گزارش منتشر شده از این شرکت آمریکایی عنوان شده است: «افزایش شدید حملات در سه ماهه دوم امسال، نشان می‌دهد حمله کنندگان دوباره پیش افتاده‌اند. هرچند فعالیت‌های باج افزاری مانند نوبروس تعطیل شدند، اما به نظر می‌رسد زیرمجموعه‌های ماهر آنها همچنان فعال هستند.»

طبق گزارش سیمانتک، مختل کردن فعالیت گروه «لاک بیت»، به عنوان بزرگترین گروه عرضه کننده خدمات باج افزار، در نهایت به کاهش حملات باج افزاری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ منتهی شد. اما جدیدترین گزارش نشان می‌دهد خلافکاران سایبری دوباره تجدیدقوا کرده‌اند. در سه ماهه دوم، ۳۵۳ حمله مربوط به فعالیت «لاک بیت» بود که بالاترین سطح شناسایی شده تا به این تاریخ است.

گروه‌های جدید مانند Qilin پس از انحلال «لاک بیت»، بسیار فعال بودند و ۹۷ حمله در سه ماهه دوم امسال انجام دادند که ۴۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. گروه «رنسام هاب» نیز حملات خود را از سه ماهه اول تا سه ماهه دوم، سه برابر کرد. بدین ترتیب انحلال و مختل شدن فعالیت «لاک بیت»، در نهایت موجب تنوع فعالیت‌های باج افزاری شده و این گروه ها را مانند انگل در حال تکامل گسترش داده است.

طبق گزارش تک رادار (Techradar)، پرداخت باج در سال‌های اخیر گران‌تر شده و به طور میانگین، به ۱.۵ میلیون دلار رسیده است. امنیت سایبری برای سازمان‌ها، اهمیت بیشتری پیدا کرده و درک و خنثی کردن ریسک‌های باج افزار برای هر کسب و کاری، حیاتی شده است.

همچنین بخوانید:
مومن نسب: استارلینک لولویی است که می‌‎خواهد پیشرفت ما در فضای مجازی را به چالش بکشد! ایران رکورددار مبارزه با حملات سایبری DDoS در جهان است اطلاعات شخصی ۳ میلیارد نفر در اینترنت دزدیده شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*