پایگاه فضایی چین در ماه

چین تا سال ۲۰۳۵ پایگاه فضایی خود در ماه را تکمیل خواهد کرد

ظاهرا بلندپروازی‌های چین در عرصه کاوش‌ های فضایی شدت گرفته است. چراکه چین می‌خواهد تا سال ۲۰۳۵ پایگاه فضایی خود در قطب جنوب ماه را تکمیل کند. این اقدام زنگ هشداری برای آمریکا تلقی می‌شود.

اگر پیگیر اخبار نجوم باشید، قطعا اطلاع دارید که آمریکا، چین و روسیه در تلاش برای بازگشت به ماه هستند. رقابت سنگینی نیز در این میان آغاز شده است. مخصوصا اینکه اینبار هدف رفتن به ماه و برداشتن مقداری خاک از آن نیست، بلکه کشورها قصد ساخت پایگاه دائمی در قمر زمین را دارند. اخیرا نیز چین اعلام کرده است که پایگاه فضایی خود در ماه را تا سال 2035 خواهد ساخت.

پایگاه فضایی چین در ماه یک خطر بالقوه برای آمریکا خواهد بود

پایگاه فضایی چین در ماه

ناسا در دهه‌های اخیر به‌شدت با مشکل کاهش بودجه مواجه بوده است. همین نیز سبب شده که نتواند دستاوردهای شگفت‌انگیز خود در زمینه فضا را ادامه دهد. هرچند که چین به‌عنوان یک قدرت نوظهور بسیار تلاش می‌کند تا حضور خود را در فضا تثبیت کند. آنها در سال ۲۰۲۱ نقشه راه اولیه خود برای ساخت یک ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی در ماه را منتشر کردند.

این پروژه قرار است با همکاری چین و روسیه انجام شود. دو کشور می‌خواهند تجهیزات و فناوری‌های مورد نیاز را آماده کرده تا آنها را بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ با پرتاب 5 راکت فوق‌العاده سنگین به ماه انتقال دهند. اخیرا چین در دومین کنفرانس بین‌المللی کاوش در اعماق فضا جزئیات بیشتری از برنامه خود را منتشر کرده است.

ظاهرا چین قصد دارد برنامه ساخت پایگاه فضایی در ماه را در دو مرحله به‌انجام برساند. اولین پایگاه تا سال 2035 در نزدیکی قطب جنوب ماه ساخته خواهد شد. یک پایگاه بزرگتر نیز بعدا تا سال ۲۰۵۰ در ماه ساخته می‌شود. پایگاه دوم یک شبکه بزرگ ارتباطی خواهد بود که از ایستگاه حاضر در مدار ماه به‌عنوان هاب مرکزی استفاده می‌کند.

پایگاه فضایی چین در ماه

همچنین پایگاه فضایی اولیه چین در ماه هم به‌عنوان محل اصلی انجام پژوهش‌های علمی ایفای نقش خواهد کرد. علاوه بر اینها، چین قصد دارد نودهایی را برای کاوش در استوا و نیمه تاریک ماه آماده کند. به‌گفته مقامات فضایی چین پایگاه ساخته‌شده در قمر زمین انرژی مورد نیاز خود را از طریق ژنراتورهای خورشیدی، ایزوتوپ‌های پرتوزا و انرژی هسته‌ای تامین خواهد کرد.

همچنین گفته می‌شود چین در تلاش است یک شبکه ارتباطی فوق‌العاده سریع را در ماه ایجاد کند تا ارتباط بین دانشمندان و زمین در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود. وسیله‌های نقلیه خاصی نیز برای حرکت در ماه آماده خواهند شد.  چین همچنین اعلام کرد که پایگاه فضایی دوم در ماه شرایط را برای حضور فضانوردان در مریخ نیز فراهم خواهد کرد.

مقامات چینی در تلاش بودند تا با ارائه جزئیات مربوط به برنامه‌های خود شراکت کشورهای مختلف را برای تامین هزینه‌های وحشتناک این پروژه تضمین کنند. در طول کنفرانس نیز سنگال به‌عنوان سیزدهمین کشور به پروژه جاه‌طلبانه چین برای حضور در ماه پیوست.

در همین حین آمریکا و کشورهای اروپایی نیز در حال پیشبرد برنامه آرتمیس برای حضور در ماه هستند. مدیران ناسا احتمال می‌دهند که چین پس از حضور در ماه بخشی از این کره را به‌عنوان قلمرو خود اعلام کند. به همین‌خاطر می‌خواهند ساخت‌و‌ساز در ماه را به‌صورت جداگانه انجام دهند. باید دید در نهایت بین آمریکا و چین کدام کشور موفق می‌شود پایگاه فضایی خود را در ماه زودتر بسازد.

بیشتر بخوانید:
فضانوردان ناسا در حال ساختن ملات سیمانی برای ساخت و ساز روی ماه هستند چین می‌خواهد یک بزرگراه فضایی بین زمین و ماه ایجاد کند کاوشگر چین موفق شد منابع آب قابل‌ توجهی را در ماه کشف کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*