موشک چندبار مصرف

اولین موشک چندبار مصرف چین آماده رقابت با اسپیس ایکس

شرکت لند اسکیپ با موفقیت در آزمایش اولین موشک چندبار مصرف چین، گامی بزرگ در جهت توسعه فناوری‌های فضایی برداشته است.

شرکت فضایی چینی لند اسکیپ (LandSpace) با الهام از فناوری پیشرفته شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس (SpaceX)، موشک قابل استفاده مجدد ژوکو-۳ (Zhuque-۳) را توسعه داده است. این موشک به تازگی در یک آزمایش موفقیت‌آمیز، با رسیدن به ارتفاع ۱۰ کیلومتری و فرود عمودی، گام بزرگی در جهت رقابت فضایی برداشته است. کلید موفقیت این پرواز ۲۰۰ ثانیه‌ای، احتراق مجدد موتور بود که به موشک اجازه داد تا به آرامی فرود آید و برای پرتاب‌های بعدی آماده شود.

پیشرفت چین در ساخت موشک چندبارمصرف

این آزمایش موفقیت‌آمیز که در پایگاه فضایی جیوکوان چین انجام شد، نقطه عطفی در پیشرفت صنعت فضایی تجاری چین به شمار می‌رود. با انجام موفقیت‌آمیز مراحل پیچیده‌ای مانند صعود، خاموشی موتور، سُر خوردن در حالت خاموش، راه اندازی مجدد در حین پرواز و فرود نرم، موشک توانست تمام اهداف تعیین شده را محقق کند. این دستاورد نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر چین در ساخت موشک‌های قابل استفاده مجدد و کاهش هزینه‌های پرتاب فضایی است.

موشک چندبار مصرف

موشک چندبار مصرف چین، رقیب اسپیس ایکس

دای ژنگ، مسئول پروژه ژوکو-۳، گفت که یکی از مهم‌ترین بخش‌های این آزمایش موفقیت‌آمیز، خاموش و روشن کردن دوباره موتور موشک در هوا بود که به خوبی انجام شد. همچنین، موشک توانست با دقت و کنترل کامل روی زمین بنشیند. این موفقیت بزرگی برای چین است و به این معنی است که این کشور می‌تواند به صورت متناوب موشک‌ به فضا پرتاب کند و هزینه‌های سفر به فضا را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

چین تا سال ۲۰۳۵ پایگاه فضایی خود در ماه را تکمیل خواهد کرد

وی با اطمینان عنوان کرد که ما توانسته‌ایم گام بزرگی در جهت توسعه فناوری‌های پرتاب و بازیابی مجدد موشک برداریم و اکنون آماده‌ایم تا این فناوری را به مرحله بعدی برسانیم.

یک عضو تیم توسعه ژوکو-۳ که نخواست نامش فاش شود، در مصاحبه‌ای گفت که این آزمایش پس از سه بار تعویق، سرانجام با موفقیت چشمگیری به پایان رسید. البته، هنوز راه زیادی تا رسیدن به سطح فناوری شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس داریم. برآورد ما این است که ممکن است ۵ سال طول بکشد تا موشکی مشابه فالکون ۹ و حدود ۲۰ سال تا موشکی شبیه استارشیپ داشته باشیم. با این حال، تیم ما مصمم است تا با تلاش مضاعف، این فاصله را هر چه سریع‌تر کاهش دهد.

موشک آزمایشی ژوکو-۳ که با سوخت اکسیژن مایع تک مرحله‌ای کار می‌کند، دارای بدنه‌ای مقاوم از جنس فولاد ضدزنگ است. طول و قطر این موشک به ترتیب برابر با ۱۸.۳ و ۳.۳۵ متر است. طبق اعلام شرکت لند اسکیپ، آزمایش موشک ژوکو-۳ نه تنها با موفقیت انجام شد، بلکه منجر به اثبات کارایی چندین فناوری کلیدی مورد نیاز برای موشک های چندبار مصرف شد و شرکت را برای پروازهای آتی و بازیابی موشک ژوکو-۳ امیدوار کرد.

با شرکت لند اسکیپ آشنا شوید

لند اسکیپ، شرکت نوپای فضایی، از سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت با توسعه موشک سوخت جامد ژوکو-۱، گام نخست را در مسیر فتح فضا برداشت. اگرچه ژوکو-۱ نتوانست به هدف خود برسد، اما تجربیات کسب شده از این پروژه، لند اسکیپ را به سمت توسعه موشک پیشرفته‌تر ژوکو-۲ با سوخت متان و اکسیژن مایع سوق داد. با وجود شکست اولیه در دسامبر ۲۰۲۲، موشک ژوکو-۲ در سال ۲۰۲۳ دو پرتاب موفقیت‌آمیز را به مدار زمین تجربه کرد.

موشک چندبار مصرف

این شرکت تنها یکی از بازیگران پرشمار عرصه‌ فضایی چین است که در تلاش برای توسعه موشک‌های قابل استفاده مجدد هستند. هرچند این پرواز آزمایشی رکورد جدیدی از ارتفاع را به نام خود ثبت نکرد، اما رقابت تنگاتنگ میان شرکت‌های چینی برای دستیابی به فناوری‌های پیشرفته فضایی همچنان ادامه دارد. پیش از این، موشک دولتی SAST موفق شده بود به ارتفاع ۱۲ کیلومتری دست یابد.

سازندگان موشک SAST با هدف دستیابی به ارتفاع ۷۰ کیلومتری، پرواز آزمایشی جدیدی را در برنامه دارند. چین با هدف افزایش تعداد پرتاب‌های فضایی خود، قصد دارد از موشک‌های قابل استفاده مجدد و سکوهای فضایی نوین بهره‌برداری کند.

در گجت نیوز بخوانید:
با نخستین موشک پرسه زن جهان آشنا شوید؛ موشک ۳۵۸ ساخت ایران موشک جدید ژاپنی‌ها، کشتی و ناوها را به اعماق اقیانوس‌ها می‌فرستد پیشرفته ترین موشک های هایپرسونیک در جهان

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*