بیشترین تعداد جنگنده F-15

کدام کشورها بیشترین تعداد جنگنده F-15 را در ارتش خود دارند؟

بعد از ارتش آمریکا که سرزمین مادری مک دانل داگلاس اف 15 ایگل است، کدام کشورها بیشترین تعداد جنگنده F-15 را در ارتش خود دارند؟

مک دانل داگلاس F-15 ایگل یکی از معروف‌ترین هواپیماهای جنگنده ایالت متحده آمریکا است که برای اولین بار در اواسط دهه 1970 میلادی به خدمت ارتش این کشور درآمد و پس از کسب موفقیت‌های بسیار، حداقل 1198 فروند از آن تولید شد. علیرغم اینکه اف 15 ایگل یک جنگنده نسل چهارم است و با هواپیماهای برتر نسل پنجم برابری می‌کند، اما همچنان به عنوان یک جت جنگی برتر برای ناوگان هوایی در سرتاسر جهان شناخته می‌شود.

بیشترین تعداد جنگنده F-15 در کدام کشورها قرار دارد؟

ایالات متحده در راستای نوسازی ناوگان قدیمی خود، تصمیم گرفت که F-15 را با هواپیماهای جنگی جدیدتر جایگزین کند. آخرین مدل از این جت که موفق به دریافت مجوز بوئینگ شد، F-15EX Eagle II بود که باید با مدل‌های جدیدتر جایگزین می‌شد. مدل جدید قرار است تا سال 2030 میلادی در خدمت ارتش آمریکا باشد و این یعنی اف 15 همچنان به عنوان یکی از پرکاربردترین جنگنده‌های برتر این کشور راه درازی در پیش دارد.

بیشترین تعداد جنگنده F-15

علاوه بر این، مثل اغلب تجهیزات نظامی که در آمریکا تولید شده و سپس به کشورهای دیگر فروخته می‌شوند، جنگنده‌های F-15 نیز توسط چندین کشور از جمله عربستان سعودی، ژاپن و اسرائیل خریداری شده‌اند. البته ایالات متحده همچنان به پرواز با این جت جنگی ادامه می‌دهد و با وجود تعداد زیاد آن‌ها در سراسر دنیا، طبیعی است که بپرسیم کدام کشورها دارای بیشترین میزان F-15 هستند؟

پاسخ سوال فوق در یک کلام، آمریکا است؛ زیرا دارای ارتشی از 395 فروند اف 15 در مدل‌های متنوع و مختلف است. با این اوصاف بیشترین تیراژ این هواپیمای جنگی در اختیار ایالات متحده خواهد بود، اما بعضی از کشورهای دیگر، با اختلافی اندک، پس از این کشور در رتبه‌بندی قرار می‌گیرند. در ادامه به کشورهایی اشاره می‌کنیم که بیشترین تعداد F-15 را دارا هستند.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با پیشرفته‌ترین فناوری‌های هواپیماهای جنگی آمریکا

فهرست کشورهایی که بیشترین تعداد اف 15 را دارند

براساس آمار گزارش شده از برخی منابع، کشوری که بیشترین تعداد جنگنده F-15 را داراست، ایالات متحده است. نیروی هوایی این کشور مجهز به 395 فروند جت اف 15 شده که در مدل‌های مختلفی از جمله F-15C، F-15E و F-15EX به پرواز در می‌آیند. همچنین این کشور دارای 18 فروند F-15D است که از آن‌ها به منظور آموزش نیروهای نظامی استفاده می‌کند.

بیشترین تعداد جنگنده F-15

دومین کشوری که بیشترین تعداد اف 15 را در اختیار دارد، عربستان سعودی با 211 فروند است. مدل‌های متنوعی مثل F-15C، F-15S و F-15SA در آسمان این کشور به پرواز در می‌آیند. شایان ذکر است که F-15SA، نسخه ارتقایافته F-15S Strike Eagle محسوب می‌شود. کشور بعدی که با 155 فروند اف 15 در جایگاه سوم می‌ایستد، نیروی هوایی ژاپن خواهد بود.

جنگنده ژاپنی براساس F-15C طراحی شده و البته که نسبت به همتای غربی خود با تغییراتی همراه بوده است. چندین سال قبل، دولت آمریکا به شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی مجوز ساخت هواپیمای جنگی F-15J را داد در حالی که F-15SA که به خدمت نیروی هوایی عربستان سعودی درآمده در ایالات متحده و توسط بوئینگ تولید می‌شود.

به‌روزرسانی‌های بزرگ F-15 ایگل

درک چیستی و ماهیت شکل‌گیری جنگنده اف 15 بسیار مهم و حیاتی است، زیرا هواپیمای جنگی که امروز می‌شناسیم، بسیار مدرن‌تر از آن چیزی است که در دهه 70 میلادی معرفی شد. یکی از تاکتیک‌های ارتش آمریکا، به‌روزرسانی و ارتقای مداوم تجهیزات نظامی بوده و F-15 در طول دوران فعالیت خود از این قاعده مستثنی نبوده است.

اف 15 از زمان معرفی تا به امروز، دستخوش اصلاحات زیادی شده و همین تغییرات و بهبودهای مداوم بوده که به کمک این جنگنده در انجام مأموریت‌های مختلف ایالات متحده و سایر متحدانش آمده است. در واقع F-15 یک جت جنگی دو موتوره و سازگار با هر گونه شرایط آب و هوایی است که می‌تواند به جنگ با یک جنگنده دیگر برود.

بیشترین تعداد جنگنده F-15

تا به امروز هیچ جنگنده اف 15 در نبرد هوا به هوا سرنگون نشده و نیروی هوایی اسرائیل، پیروزی‌های متعددی را به کمک آن به دست آورده است. این هواپیمای جنگی در دو نسخه تک سرنشین و دو سرنشین تولید شده و کارنامه درخشانی در نبردهای هوایی از خود به یادگار گذاشته است.

ارتش ایالات متحده آمریکا برای F-15 از پیکربندی‌های تسلیحاتی بسیاری در نظر گرفته، اما اغلب نمونه‌ها از ساختار تسلیحاتی مشابهی بهره می‌برند. در همین راستا یک توپ 20 میلی متری M-61A1 برای آن در نظر گرفته شده و همچنین می‌تواند موشک‌های AIM-120 AMRAAM را شلیک کند.

برد این جنگنده 3450 مایل بوده و حداکثر ارتفاع 65 هزار فوتی برای آن در دسترس است و بسته به نوع این هواپیما می‌توانند سریع‌تر از 2 ماخ پرواز کنند و به حداکثر سرعت 1875 مایل در ساعت برسند. یکی از سریعترین جنگنده‌های اف 15 جهان که با 3 ماخ سرعت به پرواز در می‌آید، F-15EX ایگل است.

بیشتر بخوانید:

حداکثر ارتفاعی که جت های جنگنده می‌توانند پرواز کنند چقدر است؟

کشورهایی که کمترین تعداد اف 15 را دارند

بیشترین تعداد جنگنده F-15

همان‌طور که ملاحظه کردید، عمده جت‌های جنگی F-15 در اختیار سه کشور آمریکا، عربستان سعودی و ژاپن است. اما اگر بخواهیم واقع بینانه به ماجرا نگاه کنیم، اینها تمام نمونه‌های عملیاتی و موجود در جهان نیستند و پنج کشور دیگر هم به انواع اف 15 دسترسی دارند.

نیروی هوایی اسرائیل پس از ژاپن با 86 فروند F-15 در جایگاه چهارم قرار دارد. ارتش این کشور به‌روزرسانی این هواپیمای جنگی را در برنامه خود دارد و در حال توسعه مدل جدیدی از آن تحت عنوان F-15IA است. پس از اسرائیل، قطر بیشترین تعداد جت اف 15 را در اختیار دارد که 33 فروند است و 36 فروند دیگر سفارش داده.

همچنین کشور بعد از قطر، کره جنوبی است که توانسته 59 فروند F-15K Slam Eagle را در اختیار ارتش خود قرار دهد. سنگاپور هم هفتمین کشوری خواهد بود که موفق شده 40 نمونه اف 15 عملیاتی را به خدمت بگیرد.

همه کشورهای فوق به جز ژاپن، جنگنده‌های F-15 را مستقیما از کارخانه سنت لوئیس بوئینگ واقع در ایالات متحده خریداری می‌کنند. تا سال 2024، این جت جنگی 1044 پرواز موفق برای ارتش‌های مختلف دنیا داشته و هنوز ماجراجویی‌های بسیاری در انتظار این جنگنده است.

بوئینگ مصمم است که تولید اف 15 را همچنان ادامه دهد و اسرائیل در صدد است که آخرین مدل یعنی F-15EX ایگل را خریداری کند. به نظر می‌رسد روند تولید این جنگنده تا سال 2028 یا شاید هم 2030 ادامه داشته باشد. علیرغم اینکه چند دهه از زمان معرفی این هواپیما می‌گذرد، همچنان سلطان بلامنازع آسمان است.

در گجت نیوز بخوانید:
جنگنده اف ۳۵ آمریکا برای اولین بار به موشک های ضد کشتی دوربرد مجهز شد حقایقی جالب درباره ناوهای هواپیمابر؛ با سلاطین بلامنازع دریاها بیشتر آشنا شوید با انواع ناوهای هواپیمابر جهان آشنا شوید موشک اتمی روسیه منفجر شد جنگنده اف-۱۶ آمریکایی در برابر سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسی؛ کدام یک پیروز می‌شود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*