تمیز کردن دسته پلی استیشن

چگونه دسته پلی استیشن را به صورت اصولی تمیز کنیم؟

دسته پلی استیشن پس از هر بار استفاده ممکن است آلوده شود. به کمک این راهنما می‌توانید کنترلر را کاملا اصولی تمیز کنید.

اگر سالهاست که از همان پلی استیشن 4 قدیمی استفاده می‌کنید یا به تازگی یک نسخه ریفربیشد را خریداری کرده‌اید، احتمالا این راهنما حسابی به کارتان می‌آید. شاید هم از آن دسته کاربران باشید که پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 دارند و نمی‌خواهند هیچ‌کدام را کنار بگذارند. از آنجا که همیشه در حال استفاده از دسته پلی استیشن هستید، می‌دانید که سطح آن در طول هفته‌ها و ماه‌ها ممکن است آلوده شود.

اهمیت تمیز کردن پلی استیشن

دستان ما در تولید چربی و عرق بسیار فعال هستند. حتی اگر اشیا دیگر هم استریل و تمیز باشند، با توجه به آلودگی دست می‌توانند به سرعت کثیف شوند. وقتی به مدت طولانی دسته پلی استیشن را در دست خود می‌گیرید، این آلودگی را به دسته منتقل می‌کنید و چرخه همچنان تکرار می‌شود.

دسته پلی استیشن 4 هم از این قضیه مستثنا نیست و فرقی نمی‌کند که از کدام سخت افزار دیگر در کنار آن استفاده می‌کنید. وقتی مدتی از آن استفاده می‌کنید، کنترلر آن حسابی کثیف می‌شود. کثیف شدن دسته پلی استیشن در ابتدا نمای بدی به خود می‌گیرد؛ اما نکته مهم‌ اینجاست که آلودگی بر عملکرد کنترلر هم اثر می‌گذراند. در این حالت گاهی دکمه‌ها سفت می‌شوند یا خرده آشغال درون دسته فرو می‌رود.

تمیز کردن دسته پلی استیشن

وقتی این اتفاق افتاد، بهترین و ساده‌ترین کار این است که از روش امن برای تمیز کردن دسته پلی استیشن استفاده کنید. خوشبختانه تمیز کردن دسته پلی استیشن 4 سخت نیست و فقط باید تجهیزات لازم را در دسترس داشته باشید. کنترلر پلی استیشن 5 هم تفاوت زیادی ندارد و با دقت و صبر می‌توانید آن را به خوبی از آلودگی سطحی پاک کنید. با گجت نیوز همراه شوید تا همه مراحل تمیز کردن کنترلر را به طور دقیق به شما توضیح دهیم.

ابزارهای مورد نیاز برای تمیز کردن دسته پلی استیشن

احتمالا اغلب این لوازم مورد نیاز را همین حالا هم در کابینت شوینده‌های منزل خود موجود دارید. برای کسب اطلاع کافی درباره همه لوازم مورد نیاز جهت تمیز کردن اصولی به لیست زیر توجه کنید:

  1. الکل ایزوپروپیل ترجیحا درون بطری پلاستیکی با افشانه مخصوص و خلوص 90 تا 100 درصد.
  2. دستمال کاملا تمیز از جنس میکرو فیبر در هر اندازه که برایتان راحت‌تر است. می‌توانید به جای آن از دستمال حوله‌ای یا هر نوع پارچه پاک کننده دیگری که در دسترستان قرار گیرد بهره بگیرید.
  3. یک دستمال پاک کننده تمیز دیگر هم کنار بگذارید.
  4. دستکش از جنس لاتکس یا نایلون برای پیشگیری از تماس الکل با پوست دست.
  5. تعدادی گوش پاک کن (حتما تمیز باشند).
  6. چند عدد خلال دندان تمیز.
  7. یک سطح تمیز برای اجرای مراحل تمیز کردن دسته کنترلر.
  8. دستمال حوله‌ای بزرگی کنار دست خود قرار دهید تا لوازم استفاده شده را روی آن بگذارید. بدین صورت از تماس میان آلودگی با سطح جلوگیری کنید.
  9. در آخر کنترلر پلی استیشن را بردارید و آماده تمیز کاری شوید.

یادتان باشد که پس از تمیز کردن دسته پلی استیشن به طور کاملا، نباید به سرعت از آن استفاده کنید. الکل ایزوپروپیل به سرعت تبخیر می‌شود؛ اما در این روند با سخت افزار حساس روبرو هستید. بهتر است کنترلر را پس از اتمام روند تمیز کاری به مدت حداقل 5 تا 10 دقیقه کنار بگذارید تا خشک شود. پس از این مدت می‌توانید کنترلر پلی استیشن را متصل کرده و شروع به بازی کنید.

آموزش پاک کردن سطح کنترلر

تمیز کردن دسته پلی استیشن

پیش از تمیزکاری اصولی حتما باید کنترلر را از کنسول جدا کنید و حتی کنسول را هم خاموش کنید تا جریان برق در هر دو قطع شود. با این کار مطمئن می‌شوید که کنترلر پلی استیشن یا بدنه اصلی هیچ‌گاه در هنگام تمیز کردن به طور تصادفی هم روشن نخواهند شد.

  1. در وسط کنترلر، دکمه PlayStation را فشار دهید و به مدت 15 ثانیه نگه دارید تا خاموش شود.
  2. کنسول را هم با فشردن و نگه داشتن دکمه پاور روی بدنه اصلی خاموش کنید. دکمه را تا زمانی که دو بوق شنیده شود نگه دارید و سپس رها کنید. بهتر است دوشاخه برق را هم از پریز جدا کنید.
  3. کمی الکل ایزوپروپیل روی دستمال میکرو فیبر اسپری کنید. اگر ظرف الکل افشانه ندارد، مقدار کمی از آن را با احتیاط روی دستمال بریزید. هیچ‌وقت الکل را به طور مستقیم روی دسته پلی استیشن یا بدنه آن اسپری نکنید و نریزید. الکل اضافه ممکن است از درزها به درون کنترلر نفوذ کند و بر سخت افزار داخلی تاثیر منفی بگذارد.
  4. همه سطح دسته پلی استیشن و بدنه اصلی دستگاه را با دستمال پاک کننده به خوبی تمیز کنید. اگر متوجه آلودگی روی دستمال شدید، دوباره به قسمت تمیز دیگری از آن الکل اسپری کنید و به تمیز کردن ادامه دهید. می‌توانید از آن طرف دستمال هم برای این کار بهره بگیرید.
  5. وقتی یک‌بار سطح کنترلر پلی استیشن را پاک کردید، اما هنوز هم آلودگی آن به طور کامل برطرف نشده بود می‌توانید روند را دوباره تکرار کنید. شاید گاهی لازم باشد یک دستمال تمیز دیگر بردارید و تمیزکاری اصولی را از ابتدا با اسپری کردن الکل روی آن ادامه دهید.
  6. از یک دستمال تمیز و خشک دیگر برای خشک کردن دسته پلی استیشن کمک بگیرید. دستمال تمیز قرار است الکل ایزوپروپیل باقی مانده را از روی سطح کنترلر پاک کند.

تمیزکاری بخش‌های ظریف و حساس

در کنار دکمه‌ها و درزهای دسته پلی استیشن 4 مناطق حساس و باریکی وجود دارد. معمولا نمی‌توانید با دستمال بزرگ به تمیزکاری این مناطق بپردازید و باید رویکرد دیگری با ظرافت بیشتر به کار بگیرید.

تمیز کردن دسته پلی استیشن

  1. ابتدا گوش پاک کن را در الکل ایزوپروپیل فرو کنید تا خیس شود. حالا سر گوش پاک کن را فشار دهید تا حجم آن کاهش یابد و الکل اضافه هم خارج شود. پوشیدن دستکش محافظ را در این مرحله جدی بگیرید.
  2. گوش پاک کن را اطراف لبه‌ها و دکمه‌های روی کنترلر فشار دهید و به آرامی بکشید. هر بار باید گوش پاک تمیز و الکلی را روی دکمه‌های Share، Option، لبه‌های تاچ پد و دکمه‌های تریگر بکشید و این روند را تکرار کنید. تکرار این کار با گوش پاک کن الکلی باید تا جایی ادامه پیدا کند که گوش پاک کن کاملا تمیز باشد و آلودگی به آن نچسبد.
  3. برای تمیز کردن اصولی تامب استیک یک گوش پاک تمیز و الکلی بردارید و ابتدا لبه‌های اطراف استیک را تمیز کنید.
  4. این کار را برای تمیز کردن کناره‌ها ادامه دهید. شاید بهتر باشد استیک را تکان دهید و هر بار یک طرف نگه دارید تا گوش پاک کن بتواند همه سطح را در وضعیت‌های مختلف تمیز کند.
  5. درگاه‌های بالای کنترلر پلی استیشن را هم با گوش پاک کن تمیز و الکلی تمیز کنید. یک گوش پاک کن دیگر بردارید و روی درگاه‌های قسمت پایین دسته فشار دهید و تمیز کنید.
  6. در این مرحله می‌توانید خلال دندان بردارید و از آن برای دسترسی به درزهای کنترلر استفاده کنید. اطراف تاچ پد یا اسپیکر جلوی دسته کنترل را می‌توانید به کمک خلال دندان تمیز کنید ولی حواستان باشد که این کار را به آرامی انجام دهید.

اگر متوجه هرگونه آلودگی باقی مانده روی کنترلر پلی استیشن شدید، یک‌بار دیگر دستمال الکلی را روی آن بکشید و محل را با دستمال دیگری خشک کنید. این مراحل را باید چند بار تکرار کنید تا مطمئن شوید که دسته کنترل کاملا تمیز شده است.

تمیز نگه داشتن دسته پلی استیشن

تمیز کردن دسته پلی استیشن

متاسفانه هیچ راهی وجود ندارد تا از کثیف شدن کنترلر برای همیشه جلوگیری کند. از طرفی اگر برخی موارد ساده را رعایت کنید، می‌توانید زمان کثیف شدن و نیاز به تمیزکاری را به تاخیر بیندازید.

  1. پیش از استفاده از کنترلر پلی استیشن، دستان خود را بشویید تا آلودگی و عرق آن‌ها به دسته منتقل نشود. اگر می‌خواهید به مدت طولانی بازی کنید، در این میان به خودتان کمی استراحت دهید و دستانتان را بشویید.
  2. در هنگام بازی مشغول خوردن یا نوشیدن نشوید؛ چون احتمالا باقی مانده خوراکی درون دسته پلی استیشن فرو می‌رود یا در بهترین حالت سطح آن را کثیف می‌کند. علاوه بر این کنترلر را نزدیک محل خوراکی‌ها نگهداری نکنید تا به طور تصادفی هم در معرض آلودگی نماند.
  3. وقتی بازی نمی‌کنید، کنترلر خاموش را در پوشش محافظ قرار دهید یا آن را در کشو و کمد نگهداری کنید. در این حالت حتما بررسی کنید که دسته را خاموش کرده باشید.

یکی دیگر از روش‌های مفید دیگر، پاک کردن کنترلر به صورت سطحی و بعد از هر بار استفاده از آن است. با این روش می‌توانید پس از بازی فقط با صرف چند دقیقه کوتاه دسته پلی استیشن را تمیز و از آلودگی بیش از حد و قدیمی جلوگیری کنید. اگر بعد از هر بار استفاده دسته کنترل را تمیز کنید، شاید اصلا به دستمال آغشته به الکل هم نیازی نباشد.

تمیزکاری ساده و منظم از انباشت آلودگی در دسته پلی استیشن پیشگیری می‌کند و بدین ترتیب دیگر لازم نیست مدت طولانی را برای تمیزکاری دقیق و حساس به کمک الکل وقت صرف کنید.

از دست ندهید:
نگاهی به داستان جالب نمونه اولیه و کمیاب پلی استیشن سونی سونی از قیمت ۷۰۰ دلاری پلی استیشن ۵ پرو دفاع کرد کنترلر پلی استیشن 4 خود را برای تجربه بازی‌های PS5 نگه دارید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*