موشک اتمی روسیه

موشک اتمی روسیه منفجر شد

موشک اتمی سارمات آر اس – ۲۸ روسیه، که از آن به‌عنوان قدرتمندترین موشک قاره پیمای جهان یاد می‌شود، در جریان یک آزمایش منفجر شد.

طبق آخرین اخبار نظامی، به تازگی تصاویر ماهواره‌ای از آزمایش ناموفق و انفجار قدرتمندترین موشک قاره‌پیمای جهان با نام سارمات آر اس – ۲۸، که قابلیت حمل چندین کلاهک هسته‌ای را نیز دارد، در برخی رسانه ها منتشر شده است. در ادامه به بررسی جزئیات منتشر شده از این خبر می‌پردازیم.

انفجار موشک اتمی سارمات آر اس – ۲۸ روسیه در سیلوی آزمایش

موشک اتمی روسیه

موشک اتمی RS-28 Sarmat در روز ۲۱ سپتامر (۳۱ شهریور) سال جاری روی سکوی آزمایش رفت. با اینکه دولت روسیه جزئیات و نتیجه این پرتاب را اعلام نکرده، اما تصاویر ماهواره‌ای بدست آمده حاکی از آزمایش ناموفق و انفجار موشک در سیلوی آزمایش است. طبق تصاویر منتشر شده، در جریان این آزمایش صدمات زیادی به سایت پرتاب وارد شده است. با این حال هنوز اطلاعاتی از ابعاد خسارت این انفجار و تلفات جانی منتشر نشده است.

موشک اتمی سارمات آر اس – ۲۸ که با نام مستعار Satan 2 و با نام رمز ناتو SS-X-30 شناخته می‌شود، جدیدترین نسل ICBM (موشک بالستیک بین قاره ای) مبتنی بر سیلو است که توسط مرکز موشکی دولتی Makeev روسیه طراحی و توسط کارخانه ماشین سازی کراسنویارسک تولید شده است. این موشک به‌عنوان جایگزین (Voevoda RS-20V (R-36M2 که از سال 1988 در خدمت ارتش این کشور است، توسعه یافته است. ساخت این موشک در سال 2009 آغاز شد و توسط رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در مارس 2018 رونمایی شد.

اولین آزمایش پرواز سارمات در فوریه 2020 انجام شد. سپس در 20 آوریل 2022، روسیه اولین پرتاب موشک بالستیک قاره پیمای سارمات آر اس – ۲۸ را از فرودگاه فضایی پلستسک در منطقه آرخانگلسک در شمال این کشور انجام داد. در همان زمان، روسیه اعلام کرد که 46 فروند ICBM Sarmat ساخته خواهد شد.

مشخصات و مکانیزم پرتاب موشک RS-28 Sarmat

موشک اتمی روسیه

این موشک اتمی ساخت روسیه از همان واحدهای پرتاب سیلو استفاده می کند که Voevoda R-36M ICBM (موشک بالستیک بین قاره‌ای) را شلیک می‌کند. موشک سارمات در اصطلاح به روش خمپاره پرتاب می‌شود. یک باروت تقویت کننده آن را از سیلو بیرون می‌زند و موشک سنگین برای لحظه‌ای در ارتفاع 20 متری روی زمین آویزان می‌شود. ICBM تا زمانی که موتور اول روشن شود روی سیلو آویزان می شود و سپس به مسیر پرواز می‌رود.

برد RS-28 Sarmat حدود 18 هزار کیلومتر، وزن پرتاب 208.1 تن و خطای دایره ای احتمالی 500 متر است. همچنین این موشک 35.5 متر طول و 3 متر قطر دارد. این موشک بیشتر از آلیاژهای آلومینیوم و منیزیم ساخته شده است که به آن اجازه می‌دهد بادوام تر و سبک تر باشد. از مواد کامپوزیتی نیز در کانتینر پرتاب و حمل و نقل و همچنین سایر واحدها استفاده می‌شود تا نشانه راداری موشک کاهش یابد.

این موشک حامل چندین خودروی بازگشتی با قدرت شلیک کوچک، متوسط ​​و بالا است. همچنین دارای اهداف ساختگی متعددی برای سپر موشکی دشمن است. این محموله بیش از 10 تن وزن دارد که می‌تواند شامل 10 تا 15 کلاهک عادی و هسته‌ای، 16 کلاهک کوچکتر، ترکیبی از کلاهک ها و اقدامات متقابل، یا وسایل نقلیه تقویت کننده آوانگارد مافوق صوت باشد.

موشک اتمی روسیه

این موشک سنگین سه مرحله‌ای با سوخت مایع قادر است تا 178 تن سوخت را حمل کند. موشک در شروع کار سوخت زیادی مصرف می‌کند، سپس مراحل از هم جدا می‌شوند تا زمانی که محموله باقی بماند و به دلیل انرژی انباشته شده پرواز کند. مرحله سوم Sarmat دارای چهار موتور است که نیروی رانش بیش از 100 تن را توسعه می‌دهد. مرحله دوم دارای یک پیشرانه یا موتور اصلی است که موشک را در مرحله فعال مسیر شتاب می دهد. مرحله اول نیز دارای یک موتور چهار محفظه کوچکتر برای کنترل پرواز است.

این امر باعث می‌شود که Sarmat در یک مسیر صاف پرواز کند. این موشک از موتورهای جدید RS-99 استفاده می‌کند که یک ارتقاء عمیق نیروگاه RD-263 است. افزایش نیروی رانش موتور RS-99 زمان مرحله فعال پرواز را کاهش می‌دهد و در نتیجه عملیات دفاع موشکی متخاصم را پیچیده می‌کند.

سارمات آر اس – ۲۸ برای فرار از سیستم های دفاع ضد موشکی با یک مرحله تقویت اولیه کوتاه طراحی شده است و به سیستم های نظارتی دشمن یک پنجره کوچک برای ردیابی می‌دهد. این موشک طیف وسیعی از بارهای هسته‌ای پرقدرت را حمل می‌کند و مجهز به سیستم حفاظت فعال «موزیر» است. این سیستم برای خنثی کردن اولین مزیت حمله دشمن بالقوه با تخلیه ابری از فلش‌ها یا توپ‌های فلزی طراحی شده و بمب‌های وارده، موشک‌های کروز و موشک‌های وارده را نابود می‌کند.

همچنین بخوانید:
جنگنده اف-۱۶ آمریکایی در برابر سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسی؛ کدام یک پیروز می‌شود؟ آمریکا با آزمایش بمب افکن B-2، به‌دنبال تهدید چین است! اوکراینی ها با پهپاد اژدها، فلز مذاب روی سر روس‌ها می‌ریزند!