مقایسه آیفون 16 و گلکسی S24

مقایسه آیفون 16 و گلکسی S24؛ کدام پرچمدار را باید خرید؟

بعد از گلکسی اس 24 سامسونگ، اخیراً آیفون 16 بالاخره روانه بازار شد؛ به همین مناسبت، در ادامه مقایسه iPhone 16 و Galaxy S24 را از دست ندهید.

چندین سال است که سامسونگ و اپل با گوشی های موبایل پرچمدار خود، رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. گلکسی S24 اوایل سال جاری میلادی روانه بازار شد و با عرضه آیفون 16 حالا جدیدترین فصل رقابت این دو غول دنیای تکنولوژی آغاز شده است.

مقایسه گوشی‌های گلکسی اس 24 و آیفون 16

در ادامه نسخه‌های استاندارد آیفون 16 و سامسونگ گلکسی S24 را در زمینه‌های طراحی، صفحه نمایش، توان پردازشی، باتری و دوربین مقایسه می‌کنیم. اگر قصد خرید هر کدام از این گوشی‌های پرچمدار جدید بازار را دارید، مطالعه این مطلب می‌تواند به درک بهتر شما از ارزش خرید آن‌ها کمک کند.

دسترسی به بخش‌های مطلب:

طراحی

در طراحی ظریف و شیک هر دو گوشی شکی نیست، اما هر کدام از نظر رویکرد در طراحی و همچنین المان‌های کاربردی تفاوت‌هایی با همدیگر دارند.

در پنل پشتی و جلویی آیفون جدید شیشه ساخته شرکت کورنینگ (سازنده گوریلا گلس) به کار رفته و فریم آن با آلومینیوم ساخته شده است. اپل به رسم همیشه، این گوشی را با جلوه‌ای مینیمال طراحی کرده است که در عین حال لوکس به نظر می‌رسد. در زمینه دوام هم این گوشی حرف‌هایی برای گفتن دارد و گواهی IP68 برای مقاومت در برابر نفود آب و گرد و غبار را دریافت کرده است. بر اساس این گواهی، پرچمدار اپل باید بتواند به مدت 30 دقیقه در عمق 6 متری آب دوام بیاورد.

مقایسه آیفون 16 و گلکسی S24

گلکسی S24 در هر دو ناحیه از محافظ گوریلا گلس ویکتوس 2 بهره می‌برد و مقاومتی عالی نسبت به خط و خراش و همچنین سقوط دارد. به ادعای سامسونگ، این گوشی حتی به‌خاطر فریم آلومینیومی خود (به‌طور دقیق‌تر، Armor Aluminum 2) از یک لایه حفاظتی اضافی برخوردار است. همچنین گواهی IP68 را کسب کرده و به مدت 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب سالم باقی می‌ماند.

آیفون 16 و گلکسی S24 هر دو بدنه شیشه‌ای/آلومینیومی باکیفیت با گواهی IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و خاک دارند. در نتیجه، هر دو در استفاده روزمره جایی برای نگرانی باقی نمی‌گذارد و می‌توانند دوام بالایی در بلندمدت داشته باشند.

مقایسه آیفون 16 و گلکسی S24

با وجود این، به نظر می‌رسد لایه محافظتی اضافی اس 24 می‌تواند برگ برنده آن در زمینه طراحی و ساخت باشد. از طرفی دیگر، نباید از این نکته چشم‌پوشی کرد که آیفون 16 در عمق 6 متری آب هم مقاوم است. البته این ویژگی شاید برای بخش عمده کاربران کاربردی نداشته باشد.

آیفون 16 از طراحی لوکسی بهره‌مند است که نیازی به تعریف ندارد و یکی از ویژگی‌های اصلی محصولات اپل بر شمرده می‌شود. از المان‌های منحصر به فرد طراحی این گوشی می‌توان به ناچ ویژه‌اش اشاره کرد که حسگر فیس آی‌دی هم داخل آن جا گرفته است. گلکسی اس 24 اما مثل نسخه‌های قبلی، پانچ هولی مرسوم دارد که نمونه آن به وفور دیده شده است؛ اما در عوض به نوعی بخش قابل مشاهده نمایشگر را گسترش می‌دهد.

هرچند مثل همیشه ترجیحات کاربران نقش مهمی در تعیین ارزش محصول بازی می‌کنند، می‌توان گفت که آیفون 16 در طراحی و المان‌های زیبایی دست بالاتر را دارد و سامسونگ گلکسی S24 از لحاظ کاربری و دوام برنده این مقایسه است.

نمایشگر و نرم‌افزار

پرچمداران اپل و سامسونگ هر دو در زمینه نمایشگر که یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر گوشی هوشمندی است، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

آیفون 16 به یک نمایشگر اولد ایکس‌دی‌آر سوپر رتینا 6.1 اینچی با تکنولوژی‌های دالبی ویژن و اچ‌دی‌آر 10 و حداکثر روشنایی 2 هزار نیت مجهز است. محافظ سرامیک شیلد هم از این صفحه نمایش محافظت می‌کند. صفحه نمایش این گوشی تصاویر را با رنگ و لعاب بیشتر به نمایش در می‌آورد و خوانایی آن در محیط‌های بیرون در سطحی بالا قرار دارد.

نمایشگر آیفون 16

گلکسی اس 24 از یک نمایشگر بزرگ‌تر امولد 2X ال‌تی‌پی‌او دینامیک 6.2 اینچی با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز، تکنولوژی اچ‌دی‌آر 10 پلاس و حداکثر روشنایی 2600 نیت بهره می‌برد. این پنل تجربه‌ای فوق‌العاده روان را برای کاربر فراهم می‌کند که برای فعالیت‌هایی مثل گیمینگ اهمیت زیادی دارد. همچنین نور صفحه در محیط‌های پرنور خیلی بالاتر است.

نمایشگر گلکسی اس 24

نمایشگر نسخه جدید سری گلکسی S هم اندازه، هم حداکثر روشنایی و هم نرخ تازه‌سازی بالاتری دارد. این در حالی است که آیفون 16 با نرخ تازه‌سازی ثابت 60 هرتزی، در مقایسه با رقیب خود آنقدر روان به نظر نمی‌رسد. با این حال، آیفون 16 در دقت رنگ و نمایش تصاویر اچ‌دی‌آر برتری دارد.

به‌صورت کلی، گلکسی S24 سامسونگ می‌تواند گزینه‌ای بهتر برای گیمینگ و فعالیت‌های این‌چنینی باشد، اما آیفون 16 تصاویر را با دقت رنگ و جلوه چشم‌نوازتر به کاربر ارائه می‌کند.

چیپست و باتری

آیفون 16 توان پردازشی خود را از چیپ 3 نانومتری A18 می‌گیرد و دارای 8 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی است؛ هرچند از حافظه خارجی پشتیبانی نمی‌کند.

گلکسی اس 24 بسته به منطقه، از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 یا اگزینوس 2400 بهره می‌گیرد. البته هر دو چیپ با تکنولوژی 4 نانومتری توسعه پیدا کرده‌اند. برای گوشی سامسونگ 12 گیگابایت رم و حافظه یواف‌اس 4.0 با خواندن/نوشتن سریع‌تر در نظر گرفته شده است.

چیپست A18

آیفون 16 با باتری لیتیوم یونی غیر قابل جابه‌جایی عرضه می‌شود که البته تا زمان نگارش این مطلب ظرفیت آن مشخص نیست. این باتری از فست شارژ سیمی و بی‌سیم و همچنین شارژ معکوس پشتیبانی می‌کند. در S24 یک باتری 4 هزار میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سیمی 25 واتی، شارژ بی‌سیم 15 واتی و شارژ معکوس 4.5 واتی به کار رفته است.

واضح است که هر دو گوشی عملکردی در سطح پرچمدار ارائه می‌کنند و با انواع تکنولوژی‌های شارژ پرسرعت سازگار هستند؛ ولی آیفون 16 به‌خاطر چیپ 3 نانومتری خود مصرف انرژی پایین‌تری دارد و انتظار می‌رود در استفاده روزمره عمر باتری طولانی‌تری نسبت به رقیب خود داشته باشد. در طرف دیگر، گوشی جدید سامسونگ ظرفیت رم بیشتر و حافظه یواف‌اس 4.0 دارد که در مولتی‌تسکینگ راحت‌تر و بارگذاری سریع‌تر اپلیکیشن‌ها نمود پیدا می‌کند.

چیپ اسنپدراگون 8 نسل 3

پرچمدار کوپرتینویی‌ها باید بتواند مصرف بهینه‌تر باتری و عملکرد پایدار در فعالیت‌های مختلف را به دنبال بیاورد، اما گلکسی S جدید برای مولتی‌تسکینگ و گیمینگ کارآمدتر ظاهر خواهد شد.

دوربین

در ابتدا نگاهی به مشخصات دوربین‌های گلکسی S24 و آیفون 16 داشته باشید:

آیفون 16

دوبین آیفون 16

  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی
  • لنز اولترا واید 12 مگاپیکسلی
  • سایر ویژگی‌ها: لزرش‌گیر اپتیکال سنسور شیفت، فیلمبرداری دالبی ویژن با رزولوشن 4K و نرخ 6. فریم بر ثانیه

گلکسی S24

دوربین گلکسی S24

  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی
  • لنز تله‌فوتو 10 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 3 برابری
  • لنز اولترا واید 12 مگاپیکسلی
  • سایر ویژگی‌ها: فیلمبرداری 8K با نرخ 24 فریم بر ثانیه و 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه

در صورتی که میزان زوم و فیلمبرداری با رزولوشن 8K برای شما در اولویت قرار دارند، بدون شک S24 همان گزینه‌ای است که باید انتخاب کنید. اگر جزئیات و شفافیت تصاویر به‌همراه لزرش‌گیری بهتر و دالبی ویژن را ترجیح می‌دهید، آیفون 16 پیش رو شما است.

جمع‌بندی

در انتخاب بین آیفون 16 و سامسونگ گلکسی S24 نیازهای کاربر تعیین‌کننده‌اند، ولی با مرور ویژگی‌های شاخص این دو گوشی می‌توان به دید مناسبی از ارزش خرید آن‌ها دست پیدا کرد. آیفون 16 با طراحی مینیمال، پشتیبانی از دالبی ویژن، چیپ 3 نانومتری کم‌مصرف A18 و لرزش‌گیری عالی در عکس‌برداری از پرچمدار سامسونگ متمایز می‌شود. پرچمدار سامسونگ هم ویژگی‌های برجسته‌ای مثل دوام بالا، نرخ تازه‌سازی بالای نمایشگر، عملکرد عالی در مولتی‌تسکینگ و فیلمبرداری 8K دارد.

در گجت نیوز بخوانید:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*