مشکلات آیفون 16

بزرگترین مشکلات آیفون 16 تا کنون

در همین فاصله کوتاهی که از زمان معرفی سری گوشی‌های آیفون 16 گذشته این پرچمداران با مشکلات و ایراداتی روبرو بوده‌اند. اینجا به معرفی و بررسی این ایرادات خواهیم پرداخت.

سرانجام سری آیفون 16 اپل نیز معرفی و روانه بازار شد تا آخرین دستاوردهای کمپانی کوپرتینویی در اختیار کاربران وفادارش قرار گیرد. این روزها مثل همیشه طرفداران و منتقدین آیفون‌های اپل در برابر یکدیگر صف‌آرایی کرده و هریک به اظهار نظر در خصوص این سری پرچمداران و مقایسه آن با رقبا می‌پردازند. سری پرچمداران امسال محصولات بسیار خوبی بوده و با ایجاد توازن بین ارتقای عملکرد، قابلیت‌های جدید و البته کیفیت ساخت به گوشی‌هایی ارزشمند تبدیل شده‌اند. این مساله اما به معنی آن نیست که سری آیفون 16 بدون هیچ گونه مشکل و ایرادی روانه بازار شده‌اند. در ادامه به بررسی تعدادی از بزرگترین مشکلات سری آیفون 16 که کاربران تا کنون با آن‌ها روبرو شده‌اند خواهیم پرداخت.

نگاهی بر بزرگترین مشکلات خانواده آیفون 16 اپل

عمده مشکلاتی که تا به امروز کاربران سری آیفون 16 با آن‌ها روبرو شده‌اند در حوزه صفحه نمایش، دوربین و دوام بوده است. در ادامه هریک از این مشکلات به‌طور جزیی‌تر معرفی خواهد شد.

گوشی iPhone 16

مشکلات صفحه نمایش iPhone 16

به‌طور کلی دو دسته مشکل تا کنون گریبان‌گیر خانواده آیفون 16 اپل بوده است. یکی از این مشکلات مربوط به محدودیت عجیب نرخ رفرش در صفحه نمایش این گوشی‌هاست و دیگری به قفل کردن و عدم پاسخ‌گویی آن در برخی شرایط اشاره دارد.

نرخ رفرش پایین صفحه نمایش

برخی کاربران مثل افشاگر معروف، IceUniverse از کاهش بی‌دلیل نرخ نوسازی صفحه نمایش در خانواده آیفون 16 خبر داده‌اند. این مساله البته به‌طور خاص گریبانگیر مدل‌های پرو و پرو مکس شده که قاعدتا باید نرخ رفرش 120 هرتزی ارائه دهند. لازم به ذکر است که نرخ نوسازی صفحه نمایش مدل‌های استاندارد و پلاس آیفون 16 همچنان 60 هرتز خواهد بود.

به گزارش این کاربران اپل تعمدا اجازه افزایش نرخ رفرش صفحه نمایش خانواده آیفون 16 پرو خود به بالاتر از 80 هرتز را به کاربران نمی‌دهد. یکی از کاربران در همین خصوص ویدیویی منتشر کرده و در آن نرخ رفرش لحظه‌ای نمایشگر اپل را به اشتراک می‌گذارد. بر اساس این ویدیو که در بالا مشاهده می‌فرمایید، نرخ نوسازی نمایشگر هر از گاهی به 120 هرتز می‌رسد؛ اما این مساله اصلا پایدار نیست و نرخ نوسازی خیلی زود مجددا به حدود 80 هرتز بازمی‌گردد.

از طرف دیگر وبسایت معتبر Wccftech گزارش داده که دلیل این کاهش تعمدی نرخ رفرش، خصوصا در شرایطی که کاربر با سرعت در حال اسکرول کردن است، افزایش شارژدهی باتری است.

قفل کردن صفحه نمایش

یکی دیگر از مشکلات بزرگی که بسیاری کاربران در خصوص آیفون 16 پرو به آن اشاره کرده‌اند، قفل شدن کل صفحه نمایش در صورت لمس تصادفی ناحیه نزدیک به کلید کمرا کنترل است. این مشکل ظاهرا مربوط به آی او اس 18 است؛ زیرا نه فقط در iPhone 16 Pro، بلکه در چندین مدل دیگر نیز مشاهده شده است. علاوه بر این، 9to5Mac نیز تایید کرده که این مشکل ممکن است در هر چهار سمت صفحه نمایش مشاهده شود.

مشکلات آیفون 16

در حال حاضر راهکاری رسمی برای برطرف کردن این مشکل وجود ندارد. با این وجود توصیه می‌شود که از قرار دادن کف دست یا انگشتانتان روی لبه‌های آیفون بپرهیزید. به‌طور خاص اگر آیفون 16 پرو دارید، سعی کنید انگشتانتان را از ناحیه اطراف کلید Camera Control دور کنید. این مساله البته راهکاری کاملا موقتی بوده و اپل باید به‌طور رسمی اقدام به برطرف کردن این مشکل نماید.

مشکلات دوربین iPhone 16

مشکلات آیفون ظاهرا به دوربین این گوشی نیز کشیده شده و برخی کاربران در وبسایت‌های مختلف از بروز برخی مشکلات ریز و درشت در دوربین سری iPhone 16 خبر داده‌اند. بخش عمده‌ای از این مشکلات به ایرادات نرم افزاری و بهینه‌سازی اپلیکیشن Camera اختصاص دارد.

تعدادی از کاربران گزارش داده‌اند که اپلیکیشن دوربین در iOS 18 در شرایط خاص دارای لگ، کندی یا تاخیر بوده و عملکرد ضعیفی ارائه کرده است. برخی افراد ادعا کرده‌اند که با باز کردن اپلیکیشن Camera با صفحه‌ای تماما سیاه روبرو می‌شوند و حتی بستن اپلیکیشن در این شرایط نیز باعث کندی شدید سایر اپلیکیشن‌ها یا اجرا نشدن آن‌ها می‌شود.

مشکلات آیفون 16

همچنین تعدادی دیگر از کاربران آیفون 16 نیز گزارش داده‌اند که اپلیکیشن دوربین حین ضبط ویدیو بسیار کند عمل کرده و حتی ویدیوها را به‌درستی ضبط نمی‌کند.

ظاهرا فعلا تنها راهکار برطرف کردن این دسته مشکلات ریستارت کردن گوشی است. این مساله به گزارش برخی کاربران مشکل کندی دستگاه را تا حدودی برطرف می‌کند؛ اما باعث رفع ایراد دوربین نخواهد شد.

در این بین عملکرد و کیفیت کلید کنترل دوربین نیز یکی دیگر از مشکلات پرتکرار دوربین آیفون 16 بوده که بارها مورد اشاره قرار گرفته است. کاربران گزارش داده‌اند که عملکرد نامناسب سیستم تشخیص ژست‌های حرکتی باعث می‌شود که حین عکسبرداری، میزان بزرگنمایی به‌طور ناگهانی افزایش یافته یا برخی تنظیمات از کنترل کاربر خارج شوند.

دوام پایین iPhone 16

تا کنون چندین تست سقوط مختلف روی آیفون‌های جدید اپل انجام شده و نتایج متناقضی از آن‌ها حاصل شده است. در عین حال برخی از این تست‌ها حاکی از مقاومت نسبتا ضعیف سری آیفون 16 بوده‌اند که با ادعاهای پیشین اپل سازگاری چندانی ندارد.

در یکی از این ویدیوها آیفون 16 پرو پس از تنها چهار بار پرتاب شدن از ارتفاع به‌طور کامل متلاشی می‌شود؛ درحالیکه سال گذشته آیفون 15 پرو موفق شد از 12 پرتاب مشابه جان سالم به در ببرد. برخی کاربران این مقاومت ضعیف‌تر مدل‌های 2024 آیفون را به دلیل کاهش چشمگیر حاشیه اطراف صفحه نمایش توصیف کرده‌اند.

مشکلات آیفون 16

در این میان برخی تست‌ها نیز حاکی از عملکرد بسیار بهتر لایه محافظ سرامیک شیلد 2 در آیفون 16 بوده‌اند که متحمل خط و خش و آسیب کمتری در پرتاب‌ها و سقوط‌ها شده است. همچنین تعداد دیگری از گزارش‌ها نیز از عملکرد حرارتی بهتر آیفون خانواده آیفون 16 خبر داده‌اند؛ به‌طوری که داغ کردن این گوشی‌ها باعث افت عملکردشان نشده است.

البته تست‌های انجام‌شده توسط کانال‌های یوتیوب و منتقدین عموما گوشی را در سخت‌ترین شرایط ممکن قرار می‌دادند. بنابراین نمی‌توان بر اساس آن‌ها عملکرد کلی دستگاه را قضاوت کرد؛ زیرا بسیار بعید به نظر می‌رسد که هیچ‌یک از این شرایط در استفاده روزمره از یک گوشی موبایل اتفاق بیفتند!

جمع‌بندی؛ آیا خانواده آیفون 16 اپل گوشی‌های کم‌اشکال و باکیفیتی هستند؟

تمامی ایرادات و مشکلات سری آیفون 16 که تا کنون مورد اشاره قرار گرفته‌اند عموما گریبان‌گیر تعداد محدودی از این دستگاه‌های شده‌اند. در این میان البته مشکل قفل کردن صفحه نمایش ظاهرا اندکی جدی‌تر بوده و احتمالا نیازمند ورود اپل برای عیب‌یابی خواهد بود. با این وجود سایر مسائل یا به‌ندرت پیش خواهند آمد و یا با ارائه چندین آپدیت جزیی برطرف خواهند شد.

دوربین iPhone 16

در هر صورت می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک ارائه آپدیت‌های آی او اس 18 بتواند تا حد زیادی این مشکلات و سایر ایرادات پرچمداران جدید آیفون را برطرف کند. بنابراین اگر قصد خرید این گوشی‌ها را دارید می‌توانید مطمئن باشید که پرچمدارانی مقاوم و بادوام نصیبتان خواهند شد.

در گجت نیوز بخوانید:
۸ قابلیت منحصربفرد کلید کمرا کنترل آیفون ۱۶ که عکسبرداری را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهند کدام مدل آیفون ۱۶ برای ما مناسب است؛ مقایسه مدل های مختلف پرچمداران ۲۰۲۴ اپل این ۷ قابلیت آیفون ۱۶ پرو را پرچمداران اندرویدی هم ندارند اگر تاچ نمایشگر آیفون شما به یکباره از کار افتاد، راه حل اینجاست!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*