نگه‌داشتن گاز معده

نگه داشتن گاز معده باعث چه مشکلاتی در بدن انسان می‌شود؟

نگه داشتن گاز معده ممکن است عوارضی را ایجاد کند. با آرامش، حرکت، رژیم غذایی مناسب و خواب کافی می‌توان این مشکل را مدیریت کرد.

تصور کنید در یک جلسه بسیار مهم هستید که یک لحظه احساس می‌کنید باید باد معده خود را خالی کنید. یک فرد به طور متوسط در طول روز حدود 0.5 تا 1.5 لیتر گاز معده خالی می‌کند، البته در بیشتر مواقع این گازها بی‌بو هستند، اما کنترل آنها و ایجاد فرصت برای زمان بعدی بسیار مشکل است. برای همین بازداری و کنترل این گازها در محیط‌های شلوغ و موقعیت‌های مهم بسیار فشار زیادی متحمل می‌شود.

اما این موضوع وجود دارد که نگه داشتن گاز معده به مدت طولانی در بدن باعث چه عوارضی می‌شود؟ این گازها محصول طبیعی روند هضم معده هستند که با نگه داشتن آن حس ناراحتی، حالت نفخ و تهوع می‌گردد. برای همین یک بخش تحقیقات پزشکی RWJ Barnabas Health در نیوجرسی این موضوع را در بدن انسان مورد بررسی قرار داد و نتایج جالبی را کشف کرد.

نگه‌داشتن گاز معده

عواقب نگه داشتن گاز معده

دکتر الن استین طی یک گزارشی اعلام کرد: چرخه‌های تغییرات گازهای معده با باکتری‌های موجود در روده انسان تحرکات مختلفی دارند که باعث ایجاد این گازها می‌شوند. اما فرآیندی مفیدی برای این مشکل وجود دارد که می‌تواند روند خروج این گاز را آسان‌تر کند.

روند کلی بدین شکل است که از لحظه‌ای که یک غذایی وارد معده می‌شود، بدن شروع به تجزیه شیمیایی آن می‌کند. شکل مکانیکی این پروسه در دهان انسان اتفاق می‌افتد، شما با خوردن هر لقمه به طور مکانیکی تمامی قطعات غذا با دندان‌ها له می‌کنید و بزاق دهان آن‌ها را به صورت شیمیایی تجزیه می‌کند. در ادامه نیز تکه‌های غذا از طریق معده به روده‌های کوچک و بزرگ انتقال داده می‌شود و روند تجزیه ادامه می‌یابد.

در ادامه میکروب‌های روده روند تجزیه غذا را به شکل اساسی به بلوک‌های سازنده تبدیل می‌کند. این مواد مغذی کاملا در جریان خون قرار می‌گیرند و در سراسر بدن به عنوان انرژی پخش می‌شوند.

فرآیند شیمیایی و بیولوژیکی

اما تمامی موادی که وارد معده می‌شوند قابل هذم نیست، به خصوص مواد خاصی که تجزیه کامل آنها به مدت زمان زیادی نیاز داشته باشد. برای مثال افرادی وجود دارد که به موارد دارای لاکتوز حساسیت دارند و کافی آنزیم لاکتاز در روده کوچک تولید نمی‌شود، برای همین مواردی چون لبنیات که دارای قند هستند در دستگاه گوارش باقی می‌مانند و تخمیر می‌شوند و علائمی مانند نفخ، اسهال و گاز معده سنگین ایجاد می‌شود.

یکی از موارد مورد بحث وجود بوی تخم مرغ گندیده در گازهای معده است که طبق گفته انجمن میکروبیولوژی آمریکا این عامل برحسب کارکرد باکتری‌های مفید در روده ایجاد می‌شود و تمامی پروتئین‌های موجود تجزیه می‌شوند. همچنین، در بخش‌های عمیق دستگاه گوارش، موادی که دارای کربوهیدرات‌ هستند در روده بزرگ کاملا شکسته می‌شوند و مواردی چون هیدروژن و متان به گازهای معده اضافه می‌گردد. حتی در مواقعی که شما غذا را با قاشق به دهان خود می‌برید مقداری اکسیژن و دی‌اکسید کربن نیز به دستگاه گوارش انتقال داده می‌شود.

نگه‌داشتن گاز معده

احساس ناراحتی و راهکارها

در طول نگه‌داشتن گاز معده، احساس ناراحتی و تنش بزرگی در ناحیه شکم ایجاد می‌شود، همچنین در برخی مواقع باعث ایجاد حالت تهوع نیز می‌گردد. این موارد کاملا در طول کیفیت زندگی تاثیر دارند و برای کاهش این احساسات، می توانید از راهکارهای مفیدی استفاده کنید:

  • آرامش: در مواقعی که احساس می‌کنید باید گاز معده را آزاد کنید، آرامش خود را حفط کنید و با نشستن و دراز کشیدن ناراحتی خود را کاهش دهید.
  • حرکت: انجام پیاده‌روی و حرکات نرمشی در طول تحریک دستگاه گوارشی می تواند روند خروج گاز معده را آسان‌تر کند.
  • استفاده از رژیم غذایی مناسب: برنامه‌ریزی و مراقبت از غذاهای موجود باعث می‌شود گاز کمی در روده شما جمع شود. برای تحلیه آسان و مناسب گاز معده خود می‌توانید از غذاهایی مانند حبوبات و کلم استفاده کنید.
  • داروهای ضدگاز: برخی از داروهای مفید وجود دارد که می‌توانید به صورت بدون نسخه آنها را تهیه کنید، و از تجمع گاز جلوگیری نمایید. این داروها دارای آنزیم‌هایی هستند که به تجزیه بهتر غذا کمک کنند.
  • استراحت کافی: یکی از مهم‌ترین عامل‌ها در روند هضم غذا، خواب کافی است که باعث بهبود فرآیند گوارش می‌شود. خواب کافی می‌تواند در مقابله با استرس و اضطراب که عامل مهمی در ایجاد گاز معده هستند کمک کند.

نتیجه گیری

نگه‌داشتن گاز معده یکی از پدیده‌های طبیعی بدن ما است، اما عواقب مشکل‌سازی دارد. با برنامه‌ریزی و اطلاع از روند ایجاد گاز معده می‌توانید یک استراتژی مناسب برای این شرایط ایجاد کنید. تا دیگر در هیچ مواقعی گازهای معده شما را اذیت نکنند. درک کردیم که تمامی این گازها یک محصول نهایی از روند طبیعی هضم هستند که به شما احساس راحتی بیشتری می‌دهند. بنابراین به یاد داشته باشید که این مشکل کاملا رایج است و همه افراد با آن رو به رو هستند و این موضوع می‌تواند احساس راحتی بیشتری به شما القا کند.

در گجت نیوز بخوانید:
مرگ های مشکوک و عجیب پادشاهان؛ از غرق شدن در شراب تا خوردن طلای مذاب پشت پرده جالب و خواندنی موشک ‌های کاغذی دوران کودکی تلگرام در اوکراین ممنوع شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*