سیستم عامل Android 16

جزئیات لو رفته اندروید 16: از اسم جدید تا تغییرات و تاریخ رونمایی

اینجا به بررسی بیشتر اندروید 16 – Android 16، زمان رونمایی این سیستم عامل و تمامی اطلاعاتی که از آن داریم خواهیم پرداخت.

گوگل امسال دست به کار بزرگی زده و ارائه آپدیت‌های سالیانه سیستم عامل اندروید را از معرفی نسخه جدید سری پرچمداران پیکسل جدا کرده است. در نتیجه این اتفاق، هم سری گوشی‌های Pixel و هم نسل جدید اندروید زمان مناسبی برای توسعه در اختیار خواهند داشت. در فاصله کوتاه باقی مانده تا انتشار رسمی سیستم عامل Android 15 شاید بد نباشد در خصوص نسل بعدی این سیستم عامل، اندروید 16 و شایعات پیرامون آن صحبت کنیم و به بررسی شایعات و اخبار موجود پیرامون آپدیت 2025 گوگل برای اندروید بپردازیم.

نام سیستم عامل اندروید 16 چه خواهد بود؟

کاربران قدیمی‌تر اندروید حتما به یاد می‌آورند که در گذشته سیستم عامل‌های گوگل همگی با نام دسرها و شیرینی‌های مختلف نام‌گذاری می‌شدند. این روند اما در اندروید 10 متوقف شد و گوگل ساده‌ترین راهکار برای نام‌گذاری سیستم عامل اندروید، یعنی شماره آن را جایگزین نام شیرینی‌ها کرد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که نام سیستم عامل بعدی اندروید نیز صرفا Android 16 باشد نه چیز دیگر.

سیستم عامل Android 16

گوگل البته همچنان در بخش‌های داخلی خود از نام شیرینی‌ها برای اسم‌گذاری روی سیستم عامل‌هایش استفاده می‌کند. بر این اساس با توجه به آن که اندروید 15 با کد رمز بستنی وانیلی (Vanilla Ice Cream) نام‌گذاری شده بود می‌توان انتظار داشت که اندروید 16 نام داخلی مثل وافل (Waffle) که با حرف W شروع شود داشته باشد.

چه زمانی باید منتظر رونمایی Android 16 باشیم؟

اصلا مشخص نیست که گوگل چه‌زمانی تصمیم به انتشار نسل بعدی سیستم عامل اندروید خواهد گرفت. با این وجود با بررسی نسل‌های گذشته می‌توان پیش‌بینی کرد که سه ماه چهارم سال 2025 مناسب‌ترین زمان برای معرفی این نسل از سیستم عامل‌های اندروید خواهد بود.

اندروید 16

این کمپانی امسال اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 15 را در ماه فوریه روانه بازار کرده و نسخه بتای اول آن را در ماه آوریل در اختیار علاقمندان قرار داد. علاوه بر این، نسخه نهایی این سیستم عامل نیز قرار است در ماه اکتبر در دسترس کاربران قرار گیرد.

در عین حال بسیاری افراد انتظار دارند که سال آینده گوگل سیستم عامل اندروید 16 را بسیار زودتر از همیشه، مثلا در نیمه اول 2025 رونمایی کند. با این وجود باید دید آیا کمپانی مانتین ویویی قادر به انجام این کار خواهد بود یا خیر. در صورتی که چنین باشد باید انتظار داشت که سری گوشی‌های پیکسل 10 نیز زودتر از موعد روانه بازار شوند. این مساله البته هنوز به تایید هیچ مرجعی نرسیده است.

مشخصات و قابلیت‌های احتمالی سیستم عامل موبایل 2025 گوگل

با وجود اینکه گوگل تا کنون مطلقا هیچ اطلاعاتی در خصوص اندروید 16 منتشر نکرده؛ اما آپدیت‌های سه ماهه اندروید (Android QPR) مهم‌ترین مرجع برای آگاهی از مشخصات نسل بعدی اندروید خواهند بود. این دسته آپدیت‌های فصلی اندروید عموما تا پیش از رونمایی نسل بعدی این سیستم عامل تنها در اختیار کاربران گوشی‌های پیکسل قرار گرفته و در نهایت در صورت تایید در نسل بعدی به سایر گوشی‌های اندرویدی نیز اضافه خواهند شد.

قابلیت های Android 16

در حال حاضر نسخه بتای اولین آپدیت فصلی اندروید 15 (Android 15 QPR Beta 1) برای گوشی‌های پیکسل منتشر شده است. بنابراین با بررسی این آپدیت‌ها می‌توان تا حدی به مشخصات اندروید 16 پی برد. برخی از این قابلیت‌هایی که پتانسیل حضور در اندروید 16 را دارند به‌صورت زیر خواهند بود:

استفاده از پنجره‌ها برای مالتی تسکینگ بهتر

قابلیت پنجره‌بندی صفحه (Desktop Windowing) یکی از مورد انتظارترین قابلیت‌های سیستم عامل اندروید است که پیش‌تر در بتای دوم Android 15 QPR 1 تعبیه شده و در اختیار کاربران تبلت‌های پیکسل گوگل قرار گرفته بود. به کمک این قابلیت می‌توان پنجره اپلیکیشن‌های مختلفی که به‌طور همزمان باز هستند را در کنار یکدیگر قرار داد و همانند یک کامپیوتری ویندوزی موقعیت و اندازه هریک را تغییر داد.

گوگل همچنین همانند ویندوز یک تسکبار ثابت را نیز در پایین صفحه تعبیه کرده و آیکون اپلیکیشن‌های باز را کنار یکدیگر قرار داده است. علاوه بر این، در آپدیت بتای QPR 1 همچنین شاهد افزوده شدن یک نوار کنترل به بالای هریک از پنجره‌ها نیز بودیم که حس و حال کار با دستگاه را بیشتر شبیه به یک دستگاه ویندوزی می‌کرد.

چینش جدید صفحه تنظیمات (Settings)

سومین بتای اندروید 15 نمایی از بازطراحی صفحه تنظیمات (Settings) را ارائه می‌کرد که نه تنها جمع و جورتر بود؛ بلکه اطلاعات کامل‌تری را هم در اختیار کاربر قرار می‌داد. این تغییر البته در نسخه‌های بتای بعدی Android 5 حذف شد؛ اما مجددا در نسخه بتای QPR 1 به سیستم عامل گوگل بازگشت. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که در اندروید 16 سرانجام شاهد تغییر چینش بخش تنظیمات گوشی باشیم.

تصویر زیر نمایی از صفحه تنظیمات اندروید 14 و اندروید 15 QPR 1 بتا 2 را به تصویر می‌کشد.

مسدود کردن اعلان‌های قدیمی

اگر مدتی گوشی اندرویدی خود را خاموش کرده بودید و ناگهان تصمیم به روشن کردن مجدد آن گرفته باشید حتما متوجه سیل اعلان‌هایی که بلافاصله پس از وصل شدن اینترنت روی صفحه نمایش گوشی‌تان پدیدار می‌شوند شده‌اید! تا کنون گوگل راهکار مناسبی برای جلوگیری از نمایش این حجم گسترده اعلانات نداشته؛ اما به نظر می‌رسد اندروید 16 قصد دارد این رویه را تغییر دهد.

قابلیت جدیدی که در نسخه بتای دوم QPR1 مشاهده شده به‌طور خودکار مانع نمایش اعلان‌های قدیمی‌تر از دو هفته قبل می‌شود و اطلاع‌رسانی در خصوص آن‌ها را تنها به نمایش یک متن ساده خلاصه می‌کند. بنابراین دیگر نیازی نخواهد بود نگران ویبره یا صدای زنگ اعلان مربوط به یک بازی کم‌استفاده متعلق به سه ماه قبل باشید!

فشرده‌سازی اعلان‌های نمایش‌داده شده در پنجره سایر اپلیکیشن‌ها

مساله اندازه بیش از حد بزرگ اعلان‌های نمایش‌داده شده روی پنجره سایر اپلیکیشن‌ها نیز مساله دیگری است که گوگل در نسخه‌های بتای اندروید 15 به دنبال برطرف کردن آن‌ها بوده است. برای مثال در بتای چهارم اندروید 15 شاهد نمونه‌ای از این تغییرات اعلان‌ها بودیم؛ به‌طوری که علاوه بر مخفی شدن تصویر آیکون اپلیکیشن، اکثر محتوای آن نیز حذف می‌شود تا اعلان نمایش داده شده ضخامتی به اندازه یک نوار داشته باشد.

افت صدای خودکار اعلان‌های پیاپی

نخستین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 15 قابلیتی تحت نام Notification Cooldown را به کاربران ارائه می‌کرد که از طریق بخش تنظیمات و سپس اعلان‌ها (Notifications) قابل دسترسی بود.

با فعال‌سازی این قابلیت صدای اعلان‌های پیاپی نمایش داده شده از طریق یک اپلیکیشن خاص به‌مرور ضعیف‌تر می‌شود. از این طریق نیازی نیست به صداهای بلند و پیاپی اعلان‌های وارد شده روی گوشی‌تان گوش دهید. این قابلیت البته از نسخه بتای اول اندروید 15 به بعد در این سیستم عامل حضور نداشت؛ اما شواهد حاکی از آن هستند که به‌زودی احتمالا بار دیگر چشممان به جمال این قابلیت روشن خواهد شد.

قابلیت ضبط حرفه‌ای محتوای صفحه نمایش

گوگل احتمالا به‌زودی قابلیت ثبت اسکرین شات و ضبط ویدیو در سیستم عامل اندروید را با تغییری اساسی روبرو کرده و جان تازه‌ای به آن خواهد دمید.

این سرویس جدید مدت زمان ضبط ویدیوها را از طریق یک تایمر در نوار وضعیت (Status Bar) به کاربر نشان داده و امکان توقف سریع ضبط ویدیو با تنها یک بار فشردن انگشت و بدون نیاز به پایین کشیدن نوار وضعیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ضبط محتوای صفحه نمایش

علاوه بر این، در صورتی که یک اپلیکیشن شخص ثالث قصد ضبط ویدیو یا میرور کردن صفحه نمایش شما را داشته باشد می‌توانید با اعلان‌های جدیدی که توسط این سرویس نمایش داده می‌شوند بهتر و بیشتر کنترل قابلیت‌ها را در دست داشته باشید.

قابلیت ضبط ویدیو که در نسخه بتای دوم QPR 1 اندروید 15 به‌طور گسترده در اختیار تست‌کنندگان قرار گرفت به پختگی لازم رسیده و کارآیی بسیار خوبی دارد. به همین دلیل می‌توان آن را یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های تعبیه در Android 16 دانست.

ابزارک‌های لاک اسکرین

تا پیش از اندروید 5 (آب‌نبات چوبی) کاربران گوشی‌های اندرویدی به‌راحتی می‌توانستند ابزارک‌های مد نظرشان را به لاک اسکرین گوشی خود اضافه کنند. این قابلیت اما از سال 2014 به بعد از اندروید حذف شد و تا همین چند مدت پیش خبری از آن نبود. با این وجود نسخه بتای آپدیت فصلی اندروید بار دیگر آن‌ها را به تبلت‌های پیکسل آورد.

ویجت های لاک اسکرین

برای دسترسی به این ویجت‌ها در تبلت Pixel لازم است که انگشت خود را از سمت راست صفحه نمایش به داخل بکشید و سپس با فشردن کلید شخصی‌سازی (Customize) و باز کردن صفحه ویرایش ویجت، آیتم‌های مدنظرتان را به لاک اسکرین اضافه کنید.

در حال حاضر البته ابزارک‌های لاک اسکرین تنها مختص تبلت‌های پیکسل هستند و روی گوشی‌ها قابل دسترسی نیستند. با این وجود می‌توان امیدوار بود که در ادامه گوشی‌های اندرویدی نیز بتوانند به این قابلیت جذاب دسترسی پیدا کنند.

مد پیشرفته Do Not Disturb و تعریف اولویت‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که احتمالا در اندروید 16 حضور خواهد داشت مد Do Not Disturb جدید خواهد بود که مدتی پیش با بهره‌گیری از سیستم جدید اولویت‌بندی در نسخه بتای اول اندروید 15 QPR1 معرفی شد.

این سیستم جدید علاوه بر این که نام جدیدی خواهد داشت به رابط کاربری تازه‌ای هم مجهز شده و یک میانبر اختصاصی در بخش تنظیمات سریع (Quick Settings) اندروید در اختیار خواهد داشت. علاوه بر این، قابلیت‌های متعددی شخصی‌سازی اضافی نیز توسط مد جدید DND به کاربران ارائه خواهد شد.

بخش Do Not Disturb اندروید 15

رابط کاربری این مد جدید به‌لطف استفاده از ZenDeviceEffects API قادر به فعال‌سازی مدهای سیاه و سفید (Grayscale)، غیرفعال کردن صفحه نمایش همیشه روشن، کم کردن روشنایی صفحه نمایش و فعال کردن تم تیره خواهد بود. همچنین مد جدید اولویت‌بندی (Priority Mode) هم به شما اجازه خواهد داد که تنظیماتی کاملا شخصی‌سازی‌شده را برای DND تعیین کرده و با نام، آیکون سفارشی، تنظیمات صفحه نمایش و اعلانات مورد نظرتان طراحی نمایید. مد Priority Mode همچنین در بخش تنظیمات سریع دستگاه یک میانبر اختصاصی خواهد داشت.

سیستم عامل Android 16

مد DND پیشرفته برای نخستین بار در Android 15 QPR 1 Beta 1 مشاهده شده است. بنابراین احتمالا بتوان در اندروید 16 انتظار حضور آن به‌طور رسمی را داشت.

دیگر تغییرات جزیی Android 16

به جز مواردی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توان انتظار داشت که برخی پیشرفت‌ها و تغییرات دیگر نیز در انتظار سیستم عامل اندروید 16 باشد. برخی این تغییرات به‌صورت زیر خواهند بود.

سیستم عامل Android 16

  • حضور یک اسلایدر جدید برای تنظیم میزان اصلاح رنگ. به کمک این قابلیت می‌توان شدت تغییرات رنگ را تنظیم کرد یا مدهای مختلفی را برای این کار برگزید.
  • قابلیت شخصی‌سازی کرسر ماوس برای زمانی که از نشانگری شبیه به نشانگر ماوس برای انتخاب چندین محتوا استفاده می‌شود. این بخش جدید در قسمت تنظیمات، سپس سیستم (System) و سپس Touchpad & Mouse قابل مشاهده خواهد بود.
  • کلید جدید تغییر زبان در کیبورد دستگاه که ظاهری مدرن‌تر داشته و پایین‌تر از قبل واقع شده تا کاربری آن ساده‌تر باشد.
  • قابلیت تنظیم و شخصی‌سازی محتوای ویدیویی نمایش‌داده‌شده روی نمایشگرهای اکسترنال که از طریق آن می‌توان رزولوشن و چرخش صفحه در نمایشگرهای متصل به پیکسل 8 و پیکسل 9 را کنترل کرد.
  • انیمیشن جدید و جذاب برای در زمان فشردن و نگه داشتن کلیدهای بلوتوث و وای فای
  • انیمیشن جدید حین فشردن کلید Back در رابط کاربری

این تغییرات احتمالا مهم‌ترین مواردی خواهند بود که باید از آپدیت سال 2025 سیستم عامل Android انتظار داشت.

در گجت نیوز بخوانید:
سامسونگ گلکسی A53 ،A33 و A73 تا اندروید 16 را دریافت می‌کنند ۵ قابلیت جدید آیفون ۱۶ پرو که سال‌هاست روی گوشی‌های اندرویدی وجود دارد لیست کامل تمام گوشی هایی که آپدیت اندروید ۱۵ را دریافت نخواهند کرد لیست کامل تمام گوشی‌هایی که آپدیت اندروید ۱۵ را دریافت می‌کنند + نام و برند سازنده

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*