مدیرعامل ایران خودرو: اینقدر ارزان فروختیم که 80 درصد ضرر کردیم

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تفاوت بین قیمت تمام شده تولید ماشین و قیمت فروش آن را موجب ضرر ۸۰ درصدی این خودروساز می‌داند.

طبق آخرین اخبار خودرو، علیمردان عظیمی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو یکی از عوامل موثر بر زیان های اخیر این شرکت را تفاوت بین قیمت تمام شده در کارخانه و قیمت مصوب فروش محصولات که از سوی نهادهای نظارتی مانند شورای رقابت تعیین می‌شود دانسته و عنوان داشت که همین موضوع ضرر 80 درصدی را برای بزرگترین خودروساز داخلی رقم زده است. در ادامه این خبر همراه گجت نیوز باشید.

افزایش هزینه‌های تولید، عامل ضرر و زیان فروش محصولات ایران خودرو است

ضرر ایران خودرو

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اختلاف قیمت تمام شده تولید و فروش ابزار داشت که این اختلاف در برخی موارد تا ۲۸۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. این موضوع باعث ایجاد زیان‌دهی شدیدی در حوزه خودرو شده است. علیمردان عظیمی در خصوص افزایش هزینه‌های تولید نیز این‌گونه گفت:

طبق آمار رسمی، شاخص تورم در بخش صنعت از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۱۳۱۵ درصد رشد داشته است، در حالی که افزایش قیمت خودرو تنها ۵۸۱ درصد بوده است. این تفاوت نشان‌دهنده فشار شدیدی است که به صنعت خودروسازی وارد می‌شود. ما از همان مواد اولیه‌ای استفاده می‌کنیم که سایر صنایع از آن بهره می‌برند، اما قیمت فروش محصولات ما بر اساس نرخ رشد بسیار کمتری تنظیم می‌شود.

طبق صحبت‌های مدیر ایران خودرو، یکی از اصلی ترین مشکلات در زمینه برآورد قیمت نهایی خودرو درب کارخانه، عدم مدیریت صحیح در قیمت‌گذاری مواد اولیه و قطعات است. به همین سبب شاهد هستیم که بهای تمام شده یک خودرو مانند دنا پلاس اتوماتیک آپشنال تا حدود 700 میلیون تومان اعلام می‌شود؛ در حالیکه با همین مبلغ در کشورهای دیگر می‌توان یک خودرو با امکانات و ظاهر به مراتب بهتر از محصولات ایرانی خریداری کرد.

این عامل به سبب یکپارچگی صنعت خودروسازی در خارج از کشور و تامین مواد اولیه و تولید تمامی اجزای خودرو زیر پرچم همان خودروساز است. مدیرعامل ایران‌خودرو به همین مشکلات موجود در تأمین مواد اولیه اشاره کرد و ابراز داشت:

۳۰ درصد از ورق فولادی که ما نیاز داریم از طریق بورس و به‌صورت رقابتی خریداری می‌شود، اما این رقابت به نفع خودروسازها نیست. در بسیاری از موارد، قیمت خرید ورق فولادی حتی از نرخ اعلام‌شده در بورس هم بیشتر است، که این موضوع به دلیل اضافه شدن هزینه‌های جانبی توسط عرضه‌کنندگان رخ می‌دهد.

به گفته علیمردان عظیمی راهکار حل تمامی مشکلات ذکر شده، تنظیم درست بازار و ایجاد تعادل بین قیمت فروش خودرو و قیمت مواد اولیه است؛ زیرا اگر خودروسازان موظف به فروش محصولات با قیمت دستوری اعلام شده از سوی نهادهای نظارتی هستند، مواد اولیه نیز باید با همان شرایط و به قیمت‌های مناسب‌تری تامین شود.

ضرر ایران خودرو

رئیس شرکت ایران خودرو با اشاره به آمار ۱۹ میلیونی سهامداران خودرو در کشور و تضییع حقوق سهامداران شرکت‌های خودروساز عنوان داشت که نباید به گونه‌ای عمل شود که تنها سهامداران صنایع دیگر مانند پتروشیمی‌ها سود ببرند و خودروسازان و سهامداران آن‌ها با زیان مواجه شوند. وی در همین راستا پیشنهاد کرد که خودرو نیز مانند مواد اولیه در بورس عرضه شود تا رقابت منصفانه‌تری در بازار ایجاد گردد.

عظیمی در پایان از سیاست‌های جدید دولت در قبال واردات خودرو تعریف و تمجید کرد و اظهار داشت که واردات خودرو می‌تواند به رقابت سالم‌تر در بازار منجر شود. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با اصلاح قیمت محصولات، تعادل در بازار خودرو برقرار شود و مصرف‌کنندگان بتوانند به راحتی خودرو مورد نیاز خود را خریداری کنند.

همچنین بخوانید:
تاریخ ثبت نام طرح فروش جدید محصولات ایران خودرو مشخص شد آیا قیمت خودرو طی ماه های آینده افزایش خواهد داشت؟ نمایشگاه خودرو تبریز ۱۴۰۳: رویدادی بزرگ با حضور ۲۸ شرکت معتبر