گوشی آیفون

وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد: مسئولان کشور نباید از گوشی آیفون استفاده کنند

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات دولت محمود احمدی نژاد از خطرناک بودن گوشی آیفون برای مسئولان سیاسی کشور گفت و آنها را مانند یک بمب ساعتی دانست.

داستان انفجار پیجرهای نیروهای اطلاعاتی و امنیتی حزب الله لبنان و دست بردن رژیم صهیونسیتی در ساختار بورد و باتری این دستگاه‌ها موجب نگرانی رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد و نماینده مجلس شورای اسلامی شده است. وی با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی و ابراز یک اظهار نظر جنجالی، گوشی های آیفون که عموماً از راه های غیر قانونی وارد کشور می‌شوند را برای مسئولان عالی رتبه کشور خطرناک دانست و ابراز داشت که ممکن است همان اتفاقی که برای پیجرها در لبنان افتاد برای گوشی های آیفون نیز رخ دهد.

مسئولان گوشی آیفون را پس دهند و یک گوشی داخلی بخرند!

گوشی آیفون

وزیر ارتباطات و فناوری سابق دولت محمود احمدی نژاد در جواب یک سوال در برنامه زنده تلویزیونی مبنی بر استفاده از گوشی های آیفون توسط مقامات سیاسی و خصوصا نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت:

باید بگوییم که متأسفانه قطعاً این آسیب‌پذیری‌ها وجود دارد و جالب هم هست که به‌صورت علنی سیستم‌عامل این دستگاه‌ها (IOS) اصلاً اجازه نصب نرم‌افزارهای امنیتی را نمی‌دهند. همچنین کسی که گوشی آیفون دارد قطعاً نمی‌تواند نرم‌افزار امنیتی بومی را در آن نصب کند و این یعنی که ما کاملاً و بدون هیچ مهار و بدون هیچ حفاظتی این تجهیزات را در اختیار کمپانی سازنده گذاشتیم، به این معنی که هرلحظه امکان دارد اتفاق مشابه آنچه در برای پیجرها در لبنان رخ داد بر روی این‌ها هم رخ دهد.

پس از این اظهارات رضا تقی‌پور، یک کارشناس فناوری اطلاعات در این زمینه اظهار داشت که اگر نگرانی از بابت انفجار گوشی های آیفون بین مقامات وجود دارد، بهتر است آیفون های خود را پس داده و از گوشی های ساخت داخل استفاده کنند.

آرین اقبال، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات اظهار داشت:

جای تعجب دارد که فردی که قبلاً وزیر ارتباطات بوده و دکتری حوزه‌ای را دارد که حوزه فنی است، تا این حد مطالب اشتباه منتشر کند. یکی از مسائلی که دراین‌باره وجود دارد، این است که بخشی از انفجارهایی که رخ‌داده است، مربوط به بخش نظامی و اطلاعاتی است من هم گزارش خاصی در مورد آن ندیده‌ام.

وی همچنین در رابطه با باتری گوشی ها گفت: «واقعیتی که در مورد باتری وجود دارد این است که فرآیند انفجار باتری کند است. به‌عنوان‌مثال شما اگر سرچ کنید و در اینترنت گوشی‌هایی که به خاطر اتفاقات جانبی همچون ضربه به دستگاه یا عملکردهای اشتباه هنگام ساخت ترکیده‌اند را ببینید متوجه می‌شوید که این فرآیند به‌سرعت اتفاق نمی‌افتد.»

گوشی آیفون

آرین اقبال در رابطه با مراحل انفجار باتری گوشی اظهار داشت که گوشی‌ها قبل از ترکیدن ابتدا به‌شدت داغ می‌کنند تا حدی که ممکن است دست افراد بسوزد؛ اتفاقی که برای باتری می‌افتد این است که اکسید می‌شود و بعدازآن باد می‌کند. در این جریان، باتری از ضعیف‌ترین قسمت خود ترک می‌خورد. این ترک یا مقاوم است که فقط دود کند و آتشی از آن بیرون بزند، یا اصلاً مقاوم نیست و درجا متلاشی می‌شود و آتش می‌گیرد.

به‌گفته وی، درواقع اتفاقی که برای باتری می‌افتد حریق بوده و انفجاری رخ نداده است. به نظر می‌رسد که نوعی حمله زنجیره تأمین یا supply chain attack صورت گرفته باشد؛ این به این معنا است که خود کارخانه، تأمین‌کنندگان آن یا تحویل‌دهندگان محصول این کار را کرده‌اند.

با توجه به اینکه آیفون به شکل قاچاق وارد کشورمان می‌شود، باید همان حمله زنجیره تأمین صورت بگیرد. به این صورت که دستگاهی شبیه آیفون به قاچاقچی بدهند، قاچاقچی آن را به کشور بیاورد و بفروشد. از طرفی اگر بخواهند به‌صورت هدفمند به کسی حمله کنند باید بتوانند کاری کنند که دستگاه، از دست قاچاقچی به دست آن فرد مورد نظر برسد. رخ دادن چنین فرآیندی بسیار پیچیده است و به این راحتی و به‌صورت طبیعی امکان‌پذیر نیست و نیاز به دخالت عوامل دیگر دارد.

امنیت آیفون از محصولات اندرویدی به مراتب بیشتر است

گوشی آیفون

آرین اقبال، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، در ادامه گفت:

آیفون هم مثل بسیاری از دستگاه‌هایی که باتری دارند و به اینترنت وصل می‌شوند؛ باتری دارد و به اینترنت وصل می‌شود. گوشی‌های اندروید، لپ‌تاپ‌ها و هر دستگاه دیگری که افراد دارند هم همین شرایط رادارند. علاوه بر این دستگاه‌های زیادی وجود دارد که به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود. اپل از اندروید ناامن‌تر نیست. اگر در سطح عمومی نگاه کنید، دستگاه‌های اندروید اجازه می‌دهند که هر نرم‌افزاری از هرکجا نصب شود.

طبق صحبت‌های وی نصب نرم‌افزار امنیتی در دستگاه آیفون ابهام برانگیز است و اگر کسی تا حدی جلو برود که دسترسی به باتری گوشی پیدا کند، دیگر هیچ نرم‌افزار امنیتی جلوی آن را نمی‌تواند بگیرد. او خاطرنشان کرد که باتری همه گوشی‌ها مداری امنیتی دارند و بردی بالای آن قرار دارد که دما، ولتاژ و آمپر ورودی باتری را اندازه‌گیری می‌کند تا باتری دچار حریق نشود.

به گفته آرین اقبال، محدودیتی که اپل در نصب نرم‌افزار دارد و فقط از استور خودش برنامه دریافت می‌کند، باعث می‌شود که برای کاربر محیط امن تری فراهم شود. همچنین پیدا کردن این ایراد در فضای اپل بسیار کار سختی است. از آنجایی‌که اپل اوپن‌ سورس نیست، فرایند دسترسی به سخت‌افزار و نرم‌افزار آن برای گروه‌های عادی هکر بسیار غیرممکن است.

وی در انتها مجدد تاکید داشت که اگر مقامات کشور فکر می‌کنند آیفون خطرناک است، یک مصوبه‌ مبنی بر آنکه مقامات کشور و خانواده‌هایشان از داشتن این گوشی منع شوند تصویب شود. از آنجایی‌که به آیفون اطمینان نیست می‌توانند از این سیستم استفاده کنند و رجیستر شدن آیفون برای سیم‌کارت مقاماتی که نیاز است امنیتشان تأمین شود را ممنوع کنند.

همچنین بخوانید:
دولت نباید برای واردات آیفون ارز دولتی بدهد آیفون قاچاق با گارانتی تقلبی، پدیده جدید بازار موبایل ایران افزایش شدید قیمت آیفون ۱۳ در بازار ایران