خرید قطعات الکترونیکی

دنیای قطعات الکترونیکی | پیمایش در این دنیای بی انتها

امروزه دنیای قطعات الکترونیک، یک دنیای وسیع، گسترده و پیچیده است که با پیشرفت تکنولوژی روزانه به وسعت و عظمت این دنیا افزوده می‌شود. از ترانزیستورهای کوچک تا میکروکنترلر‌های قدرتمند، هر کدام این قطعات نقشی بسیار مهم و حیاتی در عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی ایفا می‌کنند. این قطعات در زندگی روزمره ما نقش بسیاری دارند و از تلفن همراه گرفته تا خودروهای هوشمند، همه و همه به نوعی به این قطعات کوچک، اما قدرتمند وابسته هستند. اگر قصد خرید ترانزیستور ماسفت، میکروکنترلر، آی سی، مقاومت، خازن و حتی لنز پاور ال ای دی و سایر قطعات الکترونیکی را دارید، شناخت برخی نکات کلیدی درباره این قطعات مهم است.

در قرن 21 ما انسان‌ها هر روز با مدارها، دستگاه‌های الکترونیک و قطعات الکترونیکی سروکار داریم؛ چرا که ابزارهای زندگی روزمره ما همان‌طور که عنوان شد، همه از قطعات الکترونیکی تشکیل یافته‌اند. دنیای الکترونیک امروزه در صنایع مختلفی نظیر تشخیص پزشکی، خودرو، صنایع، مراقبت‌های بهداشتی و … نفوذ کرده و نشان داده که زندگی امروزی بدون قطعات الکترونیکی و دستگاه‌های الکترونیکی ممکن نیست. در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با این دنیای بی‌انتها یعنی دنیای قطعات الکترونیکی بیشتر آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

خرید قطعات الکترونیکی

آشنایی با انواع قطعات الکترونیکی

قطعات الکترونیکی به‌ عنوان عناصری از مدارها در عملکرد آن‌ها نقش حیاتی دارند و به دو دسته اکتیو و پسیو تقسیم‌بندی می‌شوند.

قطعات الکترونیکی اکتیو Active

قطعات اکتیو دارای گین (بهره) یا جهت بوده و برای کارکرد به یک منبع خارجی نظیر ولتاژ یا جریان احتیاج دارند. ترانزیستور، اسیلاتور، آی سی و… همگی جزو قطعات اکتیو یا فعال محسوب می‌شوند. در واقع قطعات فعال یا اکتیو قطعاتی به شمار می‌روند که قادر هستند تا انرژی سیگنال مرتبط با خود را فعال کنند.

قطعات الکترونیکی پسیو Passive

قطعات پسیو بدون گین یا جهت هستند و برای عملکرد به منبع خارجی احتیاجی ندارند. قطعاتی نظیر خازن، دیود، مقاومت و… در دسته قطعات پسیو قرار دارند. در ضمن قطعات پسیو و یا غیرفعال قادر نیستند تا انرژی سیگنال مرتبط با خود را فعال کنند؛ فقط توانایی تضعیف آن را خواهند داشت.

معرفی پرکاربردترین قطعات الکترونیک

قطعات الکترونیکی جزو عناصر اساسی دستگاه‌ها و مدارهای الکترونیکی محسوب می‌شوند و در توسعه تکنولوژی و ارتقای ابزارهای الکترونیکی نقشی مهم دارند. در ادامه قرار است شما را با پرکاربردترین قطعات الکترونیکی آشنا کنیم:

ترانزیستور

در علم الکترونیک یکی از قطعات بسیار مهم و حیاتی ترانزیستور است که نقش اساسی در کارکرد دستگاه‌ها و مدارهای الکترونیکی دارد. ترانزیستورها به ‌عنوان سوئیچ الکترونیکی عمل کرده و کار این قطعات کنترل جریان‌ها و سیگنال‌های الکترونیکی است.

میکروکنترلر

میکروکنترلر در واقع یک دستگاه الکترونیکی کوچک محسوب می‎‌شود که دارای واحد پردازشگر مرکزی یعنی CPU، ورودی- خروجی، حافظه و اجزای دیگر است که از آن به ‌عنوان یک سیستم کامل برای کنترل دستگاه‌ها و سنسورها استفاده می‌کنند.

این قطعه در بازار قطعات الکترونیک با برندها و معماری چیپست گوناگونی یافت می‌شوند و نیاز است تا توجه کنید که هر کدام از برندهای تولیدکننده، میکروکنترلرهایی تولید خواهند کرد که دارای تکنولوژی خاص خود هستند. بنابراین توسعه‌دهندگان صنعت الکترونیک نیاز دارند تا با توجه به پروژه و نیازهای خود به خرید میکروکنترلر اقدام کنند.

مقاومت

یکی دیگر از انواع قطعات پرکاربرد الکترونیکی مقاومت است که در مقابل جریان الکتریکی از خود مقاومت نشان می‎‌دهد. مقدار اهمی یک مقاومت بارزترین مشخصه آن است که بر حسب اهم اندازه‌گیری می‌شود و هر چقدر مقدار اهمی یک مقاومت بزرگ‌تر باشد، یعنی این قطعه الکترونیکی در برابر عبور جریان الکتریکی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

آی سی

آی سی یا مدار مجتمع، یک قطعه پرکاربرد الکترونیکی است که از تعداد زیادی ترانزیستور، دیود و سایر اجزای الکترونیکی تشکیل یافته که به‌ شکل یکپارچه و بر روی یک تراشه سیلیکونی قرار گرفته‌اند. از کاربردهای آی سی می‌توان به استفاده از این قطعات الکترونیکی در میکروپروسسورها، تقویت‌کننده‌ها، حافظه‌های الکترونیک، مدارات و مبدل‌ها اشاره کرد.

خرید قطعات الکترونیکی

رله

رله نوعی قطعه الکتریکی بوده که عملکرد آن شبیه یک کلید است؛ با این تفاوت که باز و بسته شدن این کلید به‌صورت دستی نیست؛ بلکه به کمک جریان الکتریکی صورت می‌گیرد. از رله‌ها در کنترل مدارهای الکتریکی، حفاظت از مدارها، اتوماسیون صنعتی، لوازم خانگی، سیستم برق خودرو، سیستم‌های کنترل روشنایی، مدارات سوئیچینگ و … استفاده می‌شود.

خازن

یکی دیگر از انواع قطعات الکترونیکی پرکاربرد خازن است که جهت ذخیره انرژی الکتریکی توسط بار الکتریکی در مدار از آن استفاده می‌شود. این قطعه از دو صفحه فلزی تشکیل شده که در کنار هم به‌ شکل موازی قرار دارند.

دیود

دیود یک قطعه الکترونیکی است که فقط در یک جهت به جریان الکتریکی اجازه عبور خواهد داد و از آن به‌ عنوان یکسوسازی موج الکتریکی استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای یک دیود تبدیل جریان الکتریکی متناوب AC به جریان مستقیم DC است.

کاربردهای قطعات الکترونیکی چیست؟

قطعات الکترونیکی طیف بسیار وسیعی از وظایف را در مدارهای الکترونیکی و الکتریکی بر عهده دارند که یکی از آن‌ها تقویت سیگنال است. برای نمونه ترانزیستورها قطعات فعالی محسوب می‌شوند که از آن‌ها جهت تقویت سیگنال‌های الکتریکی ضعیف بهره می‌برند. بعضی از قطعات الکترونیکی نظیر سلف و خازن هم جهت فیلتر کردن نویز کاربرد دارند.

آی سی‌ها هم وظایف مختلفی نظیر پردازش سیگنال، تقویت، مقایسه و… را بر عهده دارند. خازن نیز قطعه‌ای است که از آن برای ذخیره انرژی الکتریکی و تأمین انرژی موقت مدار استفاده می‌شود. از کاربردهای دیگر قطعات الکترونیکی می‌توان به مقاومت‌ها و دیودها اشاره کرد که برای کنترل جریان و ولتاژ در مدار از آن‌ها استفاده می‌شود.

خرید قطعات الکترونیکی

بهترین مرکز خرید انواع قطعات الکترونیکی

در دنیای امروز که هر روزه شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم، الکترونیک به ‌عنوان یکی از حوزه‌های اصلی و مهم در دنیای فناوری محسوب شده و نقش قطعات الکترونیکی در زندگی روزمره ما بیش از پیش احساس می‌شود. این قطعات که به پرکاربردترین آن‌ها اشاره شد، از گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ گرفته تا خودروها و هواپیماها همه به این قطعات الکترونیک کوچک نیازمند هستند. اگر شما به‌ عنوان مهندس برق یا الکترونیک و یا سازنده و تعمیرکار به خرید ترانزیستور، خازن، لنز پاور ال ای دی، مقاومت، آی سی، میکروکنترلر و حتی نیاز دارید و به‌دنبال یک فروشگاه معتبر هستید، پیشنهاد ما به شما فروشگاه تخصصی و معتبر جم ترونیک است.

در فروشگاه اینترنتی جم ترونیک انواع قطعات الکترونیکی نظیر قطعاتی که نام برده شد، با قیمت‌های مناسب و ضمانت اصالت کالا یافت می‌شوند. همچنین خرید از جم ترونیک برای شما مزایایی نظیر ارسال سریع، پشتیبانی رایگان، بازگشت محصول تا یک هفته و … را به همراه دارد تا بدون مراجعه حضوری به این فروشگاه بتوانید در امنیت کامل خرید کنید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.