اینترنت کند

چرا اینترنت کند است؛ وزیر ارتباطات پاسخ می‌دهد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه های دولت چهاردهم برای حل مشکل فیلترینگ، علل کند بودن اینترنت کشور را بیان کرد.

با عنایت به آخرین اخبار داخلی، ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم در جریان یک نشست خبری با اشاره به زیرساخت های فنی و ارتباطی، از اوضاع ناپایدار و کیفیت نامطلوب شبکه اینترنت جهانی خبر داد و آن را عامل اینترنت کند کشور خواند. به گفته وی شرایط موجود این روزها عامل اصلی اختلالات شبکه اینترنت جهانی و به تبع آن کاهش کیفیت اینترنت ایران شده است.

دولت در تلاش است تا مشکل کند بودن اینترنت را حل کند

اینترنت کند

ستار هاشمی، در پاسخ به سوالی درباره علت کندی این روزهای اینترنت در کشور، گفت:

شرایط موجود این روزها باعث افزایش حجم محتواهای تولیدی شده که منجر به بروز اختلالات شبکه اینترنت در سراسر دنیا شده است البته وزارت ارتباطات با تشکیل کارگروه بررسی و پایش کیفیت شبکه در تلاش است تا نقاط گلوگاهی زیرساخت‌های شبکه را شناسایی کند و تا کنون نیز دستاوردهای خوبی داشته ایم که به زودی گزارش آن را به مردم ارائه می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راهکار حل مشکل گلوگاه‌های شبکه‌ای را ارتقای این نقاط دانست و عنوان داشت که این وزارت‌خانه نیز در راستای ایفای تعهدات خود به دنبال ارتقا و افزایش کیفیت شبکه است.

وی همچنین از ابتکارات و ایده های دولت برای رفع مشکل فیلترینگ گفت و اظهار داشت: «گزارش‌هایی در حوزه‌های مختلف متناسب با شرایط و کیفیت ارتباطات فراهم شده و دستگاه‌های ذیربط نیز مأموریت هایی از سوی مرکز ملی فضای مجازی در این دریافت کرده‌اند که قرار است درنهایت طراحی‌های لازم انجام شده و طی جلسه‌ای به جمع بندی برسیم.»

برخورد قاطع با فروش و گسترش فیلترشکن های غیر مجاز!

اینترنت کند

ستار هاشمی در رابطه با حل مشکل فیلترینگ، و سرانجام آن که به رفع فیلتر ختم می‌شود یا صرفاً برخورد با فروش فیلترشکن است، گفت:

طبق بیانات رهبری که فضای مجازی باید قانونمند باشد، ابعاد مختلفی در این حوزه در نظر گرفته می‌شود. امروز فیلترشکن‌هایی که از مبادی غیرمجاز در کشور استفاده می‌شوند، باعث ایجاد آلودگی در زیرساخت‌های شبکه کشور شده که به عنوان یک دغدغه جدی مطرح است و اصولاً بخشی از مشکلات ما در کیفیت شبکه نیز به واسطه فیلترشکن‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزیر ارتباطات در ادامه به مواجهه نسل جوان با محتواهایی که با مبانی دینی و فرهنگی ما نسبتی ندارد، پرداخت و اظهار داشت: «ما باید با مدیریت قانومند این مشکل را حل کنیم اما باید توجه داشت که در کنار آن، مردم نیازمندی‌هایی در فضای مجازی مثل نیاز به محتواهای دانشگاهی و علمی و آموزشی دارند که باید با مدیریت هوشمند آن را دنبال کرد.»

هاشمی با اشاره به دغدغه آقای مسعود پزشکیان درباره به حداقل رساندن آلودگی‌های شبکه کشور، گفت:

حملات سایبری و بخش قابل توجهی از اتفاقاتی که شاهد بودیم به خاطر همین موضوع است. از این رو برخورد با فیلترشکنان منافاتی با ایجاد فضای مجازی قانونمند ندارد.

هاشمی با بیان اینکه فضای مجازی را نباید صرفاً به زیرساخت‌های فنی تقلیل داد چرا که عملاً مردم در فضای مجازی زیست می‌کنند، گفت: فضای مجازی دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و غیره است از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است که باعث شده مرکز ملی فضای مجازی به آن ورود کند.

همچنین بخوانید:
وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد: مسئولان کشور نباید از گوشی آیفون استفاده کنند پنجاه هزار میلیارد تومان؛ این رقم سود فیلترشکن فروشان در ایران است تماس تلفنی تبلیغاتی در ایران ممنوع شد