داچیا بیگستر (Bigster)

داچیا بیگستر رسماً معرفی شد؛ قدم جدید رنو برای تسخیر بازار اروپا

همان‌طور که انتظار می‌رفت، داچیا از کراس اوور جدید بیگستر پرده برداشت. شاسی بلند Bigster آمده است تا سهمی چشمگیر از بازار اروپا را تصاحب کند.

داچیا، زیرمجموعه رنو، از چند وقت قبل مشغول آماده‌سازی برای معرفی خودرو جدید خود بود؛ موضوعی که اگر پیگیر اخبار خودرو باشید، قطعاً از آن اطلاع دارید. بالاخره این خودروساز رومانیایی از خودرو جدید خود با نام بیگستر (Bigster) رونمایی کرد. داچیا بیگستر یک کراس اوور کامپکت است که بر اساس کانسپتی با همین نام، متعلق به سال 2021، توسعه پیدا کرده است.

دسترسی به بخش‌های مطلب:

ابعاد داچیا Bigster

داچیا این خودرو را به‌عنوان یک محصول کاملاً جدید معرفی می‌کند، ولی می‌توان آن را به نوعی تیپی از داستر در نظر گرفت؛ فقط با این تفاوت که پنج صندلی، فضای بیشتر و تجهیزات اضافی دارد.

طول 4.57 متری بیگستر نشان می‌دهد که به میزان محسوسی بزرگ‌تر از داستر است. این کراس اوور همچنین 1.81 متر عرض، 1.71 متر ارتفاع و 2.7 متر فاصله بین دو محور دارد. بیگستر در واقع اولین خودرو واقعی داچیا در سگمنت C به حساب می‌آید.

امکانات و تجهیزات کراس اوور جدید داچیا

داچیا این بار به حداقل بسنده نکرده و امکاناتی پیشرفته‌تر را در بیگستر پیاده‌سازی کرده است. از جمله این امکانات می‌توان به درب برقی صندوق عقب، سانروف پانورامیک، تنظیم برقی صندلی راننده، شارژ بی‌سیم گوشی هوشمند، تهویه خودکار دوناحیه‌ای و کروز کنترل تطبیقی اشاره کرد. پشت فرمان صفحه آمپر تمام‌دیجیتال 10 اینچی قرار گرفته و در مرکز داشبورد نمایشگر 10.1 اینچی مولتی مدیا تعبیه شده است.

تجهیزات اضافی این کراس اوور اروپایی هم می‌توانند در خیلی از مواقع کاربردی ظاهر شوند. به‌عنوان مثال، یک تخت دونفره، یک میز و محفظه‌های بار اختصاصی تحت پکیجی با عنوان Sleep Pack قابل سفارش هستند. در صورتی هم که فضای بار 667 لیتری این خودرو کفایت نکند، می‌توان از روف رک با ظرفیت 80 کیلوگرم استفاده کرد. حتی یک چادر در دسترس قرار دارد که در کمپینگ و موقعیت‌های این‌چنینی ضروری است.

مشخصات فنی داچیا بیگستر

داچیا پیشرانه‌های متعددی را هم برای Bigster ارائه می‌دهد. این خودروساز چند سال قبل پیشرانه‌های دیزل را کنار گذاشت، اما برای بیگستر یک سیستم هیبرید کم‌مصرف را در نظر گرفته است.

سیستم هیبرید مذکور یک موتور بنزین‌سوز 4 سیلندر، دو موتور الکتریکی و یک باتری پک 1.4 کیلووات ساعتی را در بر می‌گیرد و برای انتقال نیرو محرکه متکی به یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته است. موتور بنزین‌سوز توانایی تولید 107 اسب بخار قدرت را دارد و یکی از موتورهای الکتریکی می‌تواند 50 اسب بخار قدرت تولید کند. موتور الکتریکی دیگر نقش استارتر/ژنراتور را ایفا می‌کند. این نسخه همیشه در حالت تمام الکتریکی استارت می‌خورد و به ادعای رنو، در 80 درصد مواقع فقظ با قوای محرکه الکتریکی کار می‌کند.

داچیا بیگستر (Bigster)

یک موتور 1.2 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ با سیستم هیبرید خفیف هم برای بیگستر تدارک دیده شده است. این اولین باری است که یک خودرو از داچیا از موتوری درون‌سوز با چرخه میلر و سیستم هیبرید خفیف برخوردار می‌شود. انتقال نیرو محرکه هم بر عهده یک گیربکس دستی 6 سرعته قرار دارد که در نسخه پایه نیرو را به محور جلو منتقل می‌کند، ولی امکان سفارش سیستم دو دیفرانسیل هم برای آن وجود دارد.

تیپ دو دیفرانسیل از امکاناتی نظیر کنترل حرکت خودرو در سرپایینی و حالت‌های رانندگی (نرمال، اکو، آفرود، برف و گل/شن) بهره‌مند است. بیگستر هم مشابه داستر می‌تواند به نوبه خود توانایی‌هایی در مسیرهای آفرودی داشته باشد.

داچیا بیگستر (Bigster)

رانندگانی که هیچ‌گونه تمایلی به پیشرانه هیبرید ندارند هم گزینه‌ای پیش رو خود خواهند داشت؛ یک موتور 1.2 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ با نام ECO-G 140. این موتور با گاز نفتی مایع‌شده یا به‌اختصار ال‌پی‌جی کار می‌کند و با آن می‌توان حداکثر مسافت 1450 کیلومتر را طی کرد. این نسخه مجموعاً 99 لیتر ظرفیت سوخت دارد که شامل یک باک 50 لیتری بنزین و یک باک 49 لیتری ال‌پی‌جی زیر فضای بار می‌شود.

تاریخ عرضه و قیمت داچیا بیگستر

داچیا قرار است طی نمایشگاه خودرو پاریس 2024 در هفته آینده بیگستر را در معرض دید عموم قرار بدهد. پس از آن، قیمت این کراس اوور ار در ژانویه 2025 رسماً اعلام می‌کند تا در نهایت، در ماه آوریل برای فروش رسمی آن آماده شود. انتظار می‌رود این خودرو در سطحی بالاتر از داستر قرار بگیرد که قیمت پایه تقریباً 20 هزار دلاری دارد.

داچیا با تعیین قیمتی مطلوب برای Bigster می‌تواند موجی تازه از فروش را به سمت خود جذب کند. البته بازار هدف این شاسی بلند در مقطع کنونی پر از محصولات خوشنام است. داستر هم که از سال 2010 به فروش گذاشته شد، تاکنون موفق به فروش بیش از 2 میلیون نسخه شده و این‌که این محصول جدید بتواند انتظارات را برآورده کند، خود چالشی مجزا است.

در گجت نیوز بخوانید:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*