مینی کامپیوترها

آیا مینی کامپیوترها می‌توانند جایگزین کامپیوترهای رومیزی قدرتمند شوند؟

مینی کامپیوترها محصولات جدیدی هستند که تلاش می‌کنند تاج و تخت لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی را به زیر بکشند و در این راه از هر ترفندی استفاده خواهند کرد. این محصولات به کمک اندازه کوچک و مصرف انرژی پایین خود در تلاش هستند تا بخشی از بازار جذاب کامپیوترها را به خود اختصاص دهند و به همین دلیل است که اکثر برندها سعی می‌کنند به این حوزه ورود پیدا کنند. با این وجود هنوز هم بسیاری از افراد کامپیوترهای رومیزی را به مینی کامپیوترها ترجیح می‌دهند و فکر می‌کنند که این محصولات ارزش خرید ندارند. به همین دلیل در این نوشته مینی کامپیوترها و کامپیوترهای رومیزی را با هم بررسی کرده و برتری‌های هر کدام را نسبت به دیگری بیان خواهیم کرد.

برتری‌های مینی کامپیوتر نسبت به کامپیوتر رومیزی

مینی کامپیوترها

در برخی از حوزه‌ها، مینی کامپیوتر عملکرد بهتری نسبت به کامپیوتر رومیزی دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای ‌آن باشد. در ادامه بررسی حوزه‌هایی می‌پردازیم که مینی کامپیوترها در آن قوی‌تر عمل می‌کنند:

1- اندازه کوچک

همانطور که از نام این دستگاه‌ها مشخص است، مینی کامپیوترها اندازه کوچکی داشته و فضای کمی از میز را اشغال می‌کنند. همین موضوع آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای جاهایی که محدودیت فضا دارند، تبدیل می‌کند. برای نمونه یک رستوران که میز پذیرش کوچکی دارد، نمی‌تواند فضای زیادی را به یک کیس بزرگ اختصاص بدهد. به همین دلیل استفاده از مینی کامپیوتر احتمالا یکی از بهترین گزینه‌ها است. از طرفی دیگر این دستگاه‌ها وزن پایینی داشته و به راحتی قابل جابجایی هستند و هنگام نظافت خیلی دست و پا گیر نخواهند بود.

2- مصرف انرژی کمتر

مینی کامپیوترها از قطعاتی استفاده می‌کنند که از نظر میزان مصرف انرژی، بهینه شده‌اند. به همین دلیل به کارگیری آن‌ها می‌تواند هزینه‌های مربوط به قبض برق شما را به صورت چشمگیری کاهش دهد. از طرفی دیگر این کاهش مصرف برق در بلند مدت آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند؛ بنابراین اگر از طرفداران محیط زیست هستید و به مسائل مربوط به مصرف انرژی حساس هستید، به احتمال زیاد خرید یک مینی کامپیوتر بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

3- کم سر و صدا

کامپیوترهای رومیزی قدرتمند به سیستم خنک کننده قوی نیاز دارند تا از داغ کردن بخش‌های حیاتی سیستم مانند پردازنده و کارت گرافیک جلوگیری کنند که برای این کار عموما از فن استفاده می‌شود. فن‌ها سر و صدای زیادی تولید می‌کنند که در برخی از موارد می‌تواند اذیت کننده باشد. این در حالی است که مینی کامپیوتر قدرتمند بدون نیاز به فن و سیستم خنک کننده کار می‌کنند و صدای زیادی تولید نمی‌کنند. از این منظر مینی کیس‌ها شبیه دستگاه‌های all in one عمل کرده و آلودگی صوتی کمتری تولید می‌کنند.

4- قیمت مناسب

مینی کیس‌ها عموما طراحی ساده‌ای دارند و تا جای ممکن بخش‌های اضافی آن‌ها مانند درایو نوری یا پورت‌های اضافی کم شده ‌است؛ همچنین بسیاری از بخش‌های این کیس‌ها کوچک‌تر هستند و بر خلاف کامپیوترهای رومیزی نیازی به خرید کیس کامپیوتر به صورت جداگانه ندارند بلکه همانند لپ تاپ آن را در یک پکیج کامل خریداری خواهید کرد. همه این عوامل باعث می‌شوند که هزینه تولید و قیمت نهایی مینی کیس‌ها به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند.

برتری‌های کامپیوتر رومیزی قدرتمند نسبت به مینی کامپیوترها

مینی کامپیوترها

اگرچه مینی کیس‌ها عرصه را کامپیوترهای رومیزی تنگ کرده‌اند و توانسته‌اند بخشی از بازار را در اختیار بگیرد؛ اما کامپیوترهای رومیزی قدرتمند هنوز هم کاربردها و طرفداران خاص خود را دارند که به دلایل زیر ترجیح می‌دهند از این تجهیزات استفاده کنند:

1- قطعات قدرتمندتر

کامپیوترهای رومیزی فضای داخلی بیشتری دارند که امکان به کارگیری قطعات قدرتمندتر را برای شما فراهم می‌کنند. برای نمونه برخی از کارت‌های گرافیک امروزی به تنهایی هم اندازه یک مینی کامپیوتر هستند و به فضای زیادی نیاز دارند. به کارگیری قطعات قدرتمندتر، قدرت پردازشی بیشتری را فراهم می‌کند که باعث می‌شود کامپیوترهای رومیزی برای انجام کارهای سنگین‌ مانند ادیت ویدیو یا بازی‌های گرافیکی مناسب‌تر باشند.

2- قابلیت ارتقا

مینی کامپیوترها در قالب یک کامپیوتر کامل به شما عرضه می‌شوند و فقط رم و حافظه آن قابلیت ارتقا دارند. در حالی که تک تک اجزای یک کامپیوتر رومیزی را می‌توان ارتقا داد و قطعات بهتری را به کار گرفت. این ویژگی کمک می‌کند که بتوانید قطعات کامپیوتر را به طور مرتب آپدیت کرده و همواره از جدیدترین قطعات موجود در بازار استفاده کنید و بدین ترتیب نیاز به خرید یک کامپیوتر جدید نداشته باشید.

3- سیستم خنک کننده قوی‌تر

کامپیوترهای رومیزی به دلیل فضای داخلی بزرگ‌تر، امکان استفاده از سیستم‌ها ی خنک کننده قوی‌تر مانند فن‌های بزرگ و خنک کننده‌های مایع را دارند. استفاده از خنک کننده قوی‌تر به پایداری سیستم کمک کرده و امکان اجرای برنامه‌های سنگین را فراهم می‌کند و در بلند مدت، عمر قطعات را افزایش خواهد داد. البته به این نکته توجه داشته باشید که برخورداری از سیستم‌های خنک کننده قوی در کامپیوترهای رومیزی با آلودگی صوتی زیادی همراه است که می‌تواند برای برخی از افراد آزار دهنده باشد.

4- ظرفیت ذخیره سازی بیشتر

هارد مینی کامپیوترها یکی از معدود بخش‌هایی است که می‌توانید آن را ارتقا دهید و هاردی با ظرفیت بالاتر را مورد استفاده قرار دهید. با این وجود کامپیوترهای رومیزی فضای ممکن برای استفاده از چندین هارد به صورت همزمان را دارند تا بتوانید برحسب نیازتان فضای ذخیره سازی مناسبی را در اختیار داشته باشید. این قابلیت می‌تواند شما را از خرید هاردهای اکسترنال تا حد زیادی بی‌نیاز کند و سرعت و حافظه بیشتری را برایتان فراهم کند.

5- پشتیبانی از تجهیزات جانبی بیشتر

کامپیوترهای رومیزی عموما پورت‌های متنوع‌تری دارند و امکان اتصال انواع تجهیزات جانبی مانند کارت صدا، درایو نوری، کارت گرافیک و هاردهای خارجی را فراهم می‌کنند. از طرفی دیگر امکان اتصال چندین مانیتور به این کامپوترها به صورت همزمان وجود دارد تا بتوانید سیستم خود را به بهترین شکل ممکن با نیازهایتان تطبیق بدهید. این ویژگی برای افرادی که کارهای سنگین مانند ادیت ویدیو یا بازی‌های گرافیکی انجام می‌دهند، بسیار کارآمد است.

کاربردهای مینی کامپیوتر و کامپیوترهای رومیزی

با توجه به موراد بالا می‌توان متصور بود که هر کدام از این کامپیوترها در موارد خاصی، انتخاب بهتری هستند و نمی‌توان با قاطعیت یکی را بر دیگری برتر دانست. مینی کامپیوترهای قدرتمند بیشتر برای فضاهای کوچک با بودجه‌های محدود مناسب‌تر هستند. برای نمونه اگر کارهای ساده‌ای مانند پخش فیلم و سریال، وبگردی، تایپ و رزرو غذاها را با سیستم خود انجام می‌دهید، مینی کامپیوتر انتخاب بهتری است. استفاده از این سیستم برای رستوران‌ها، کافه‌ها، اراده‌های دولتی، ایجاد سرورهای کوچک، سیستم‌های نظارتی و خانه‌های هوشمند بهترین انتخاب ممکن است.

از طرفی دیگر کامپیوترهای رومیزی قدرت پردازشی بسیار زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که البته با هزینه بیشتری هم همراه است؛ بنابراین برای کارهایی مانند رندر گیری، بازی‌های گرافیکی، ادیت ویدیو، محاسبات پیچیده و کارهایی که به تجهیزات جانبی مانند درایو نوری نیاز دارند‌، انتخاب بهتری هستند.

سخن پایانی

انتخاب بین مینی کامپیوتر و کامپیوترهای رومیزی انتخاب سختی است و هر فرد باید بسته به نیازها و کارهایی که انجام می‌دهد، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کند. در واقع می‌توان گفت مینی کامپیوترها قرار نیست جایگزین کامپیوترهای رومیزی شوند، بلکه قرار است یک خلاء را در بازار کامپیوترها پر کنند. این خلاء مربوط به وجود دستگاه‌های کم‌مصرف، ارزان و با کارایی متوسط می‌شود که برای کاربرانی که قدرت پردازشی زیادی لازم ندارند، مناسب است.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*