کاهش فروش خودروهای برقی مرسدس بنز

مرسدس هم در باتلاق خودروهای برقی گرفتار شد؛ ماشین برقی های بنز هم مشتری ندارد

گزارش رسمی مرسدس بنز حاکی از کاهش شدید فروش خودروهای برقی آن است. آیا بحران ماشین‌های الکتریکی، گریبان‌گیر خودروساز آلمانی هم می‌شود؟

مرسدس بنز، خودروساز باقدمت آلمانی که در سطح جهان شناخته‌شده است، از بحران کنونی خودروهای برقی در امان نمانده است. گزارش‌ فروش مرسدس بنز برای سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی نشان می‌دهد که خودروهای تمام برقی آن کماکان با کاهش شدید فروش مواجه‌اند.

افت فروش خودروهای برقی مرسدس بنز

پیش‌تر در اخبار خودرو کاهش فروش خودروهای برقی EQB ،EQE و EQS از مرسدس بنز بازتاب داده شده بود. این گزارش جدید از فروش 42 درصدی این سه خودرو در سه‌ماهه سوم سال 2024 حکایت دارد. مرسدس بنز سال گذشته میلادی در همین بازه 9 هزار 984 دستگاه از این خودروها به فروش رسانده بود، اما امسال فروش آن‌ها به 5 هزار و 769 دستگاه کاهش پیدا کرده است.

مرسدس بنز EQB

البته مرسدس بنز EQB، کوچک‌ترین خودرو در این مجموعه، بر خلاف سه‌ماهه دوم در این سه‌ماهه رشد فروش را تجربه کرد. البته در هر صورت، فروش هر سه خودرو مذکور نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته کاهش پیدا کرده و در این بین، EQS با افت 50 درصدی ضعیف‌تر از همه عمل کرده است.

مرسدس بنز به عملکرد کمتر از حد انتظارِ محصولات الکتریکی خود واقف است و حتی مدتی قبل به این‌که بیش از حد درباره این خودروها بلندپروازی کردند، اذعان کرد. کمی پس از این، این خودروساز اشتوتگارتی برنامه خود برای توسعه پلتفرمی جدید برای خودروهای الکتریکی را کنار گذاشت. این پلتفرم قرار بود در سال 2028 در محصولات آن به کار گرفته شود.

مرسدس بنز EQE

البته فقط خودروهای برقی مرسدس بنز نبودند که کاهش در فروش را تجربه کردند. مرسدس بنز کلاس E که سال 2023 وارد نسل جدید شد، افت فروش 51 درصدی در مقایسه با سال قبل را به خود دیده است. مرسدس SL کانورتیبل حتی وضعیت‌ نگران‌کننده‌تری دارد؛ چراکه فروش آن 81 درصد افت کرده است.

با وجود این، از این نکته نباید چشم‌پوشی کرد که مجموع فروش محصولات مرسدس بنز نسبت به سه‌ماهه سوم سال گذشته 11 درصد افزایش داشت. بخش عمده این افزایش فروش به مجموعه اس یو وی‌های این شرکت آلمانی برمی‌گردد. CLE دو درب هم که محصولی کاملاً جدید از مرسدس بنز در سال جاری است، با فروش بیش از 10 هزار دستگاه خوش درخشید و فروش آن از مجموع فروش کلاس S، کلاس G و CLA بیشتر بود.

در گجت نیوز بخوانید: