ماهواره جدید ایرانی

ماهواره های جدید ایرانی جهت قرار گرفتن در مدار به روسیه ارسال شدند

دو ماهواره جدید ایرانی کوثر و هدهد با مأموریت کشاورزی و مخابراتی جهت قرارگیری در مدار زمین به کشور روسیه فرستاده شدند.

طبق آخرین اخبار داخلی، روز جمعه مورخ ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۳، دو ماهواره ایرانی ساخت یک شرکت خصوصی دانش بنیان با نام های کوثر و هدهد جهت انجام مأموریت های محول شده از طریق ایستگاه فضایی کشور روسیه به فضا پرتاب خواهند شد. اما این دو ماهواره در طول دوران استقرار خود چه وظایفی را انجام خواهند داد؟

جزئیات ارسال دو ماهواره جدید ایرانی کوثر و هدهد به فضا

ماهواره جدید ایرانی

براساس اطلاعات منتشر شده، ماهواره کوثر با وظیفه رصد زمین های کشاورزی و انجام نقشه برداری، و ماهواره هدهد نیز به عنوان یک ماهواره مخابراتی اینترنت اشیا به این مأموریت فرستاده خواهند شد. طراحی و ساخت ماهواره سنجشی کوثر از سال ۹۸ آغاز و ساخت ماهواره هدهد نیز از سال ۱۴۰۲ آغاز شده است. شرکت دانش بنیان خصوصی طراح و تولیدکننده این دو ماهواره متشکل از جوانان ایرانی با میانگین سنی ۲۵ سال هستند. این دستاورد نشان دهنده هوش و استعداد بالای نسل جوان کشور و توانمندی ثابت شده آنها در تمامی عرصه ها است.

نزدیک شدن به خودکفایی فضایی می‌تواند کشور ایران را به عنوان یکی از پیشتازان صنعت هوافضا در عرصه بین‌المللی مطرح کند و هدف از پرتاب چنین ماهواره هایی نیز همین است.

ماهواره جدید ایرانی

ماهواره کوثر یک ماهواره سنجشی با وضوح تصویر بالا است که برای کاربرد‌های متنوعی از جمله کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و مدیریت بحران طراحی شده است. تصاویر باکیفیت تهیه شده توسط این ماهواره، امکان پایش دقیق تغییرات محیطی، شناسایی مناطق آسیب‌دیده در اثر بلایای طبیعی و برنامه‌ریزی بهتر برای توسعه پایدار را فراهم می‌کند. از جمله ویژگی‌های کلیدی این ماهواره می‌توان به وضوح تصویر بالا، کاربرد‌های متنوع و ساخت داخلی آن اشاره کرد.

ماهواره هدهد یک ماهواره کوچک با کاربرد‌های ارتباطی است که برای ایجاد شبکه‌های ارتباطی ماهواره‌ای و اینترنت اشیا طراحی شده است. این ماهواره می‌تواند در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور که دسترسی به شبکه‌های ارتباطی زمینی محدود است، خدمات ارتباطی ارائه دهد. از جمله ویژگی‌های کلیدی این ماهواره می‌توان به کاربرد‌های ارتباطی و مناسب بودن آن برای مناطق دورافتاده اشاره کرد.

در ابتدا قرار بود این دو ماهواره در سال 1402 پرتاب شوند

ماهواره جدید ایرانی

دکتر حسین شهرابی فراهانی؛ مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان امیدفضا، آبان ماه سال ۱۴۰۲ از به تأخیر افتادن پرتاب ماهواره‌های کوثر و هدهد خبر داده بود. وی درباره علت تأخیر در پرتاب ماهواره‌های ایرانی کوثر و هدهد تولید این شرکت گفت: «محموله اصلی پرتابگر سایوز تغییر کرده است و همه ماهواره‌های محموله فرعی نیز متناسب با آن باید با تأخیر پرتاب شوند.»

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان امیدفضا در مصاحبه دیگری با اشاره به تاریخچه ساخت این ۲ ماهواره جدید ایرانی گفت:

در ابتدای تأسیس شرکت امید فضا، نیت ما این بود که با هدف توسعه منظومه‌های مخابراتی، سرمایه‌گذار جذب کنیم که بیزینس‌پلن طراحی کرده و مذاکرات نسبتاً طولانی با انواع سرمایه‌گذاران مختلف داشتیم. متأسفانه در سال‌های اولیه این توفیق حاصل نشد که ما بتوانیم سرمایه‌گذاران را قانع کنیم که حوزه فعالیت ما اقتصادی است!

وی در ادامه عنوان داشت: «ما باید در سال‌های اولیه برای رسیدن به منظومه مخابراتی، R&D را با سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاران انجام می‌دادیم، اما تغییر راهبرد داده و تصمیم گرفتیم که R&D را با ۸۰ درصد همپوشانی به سمتی ببریم که به سرعت برای محصولات خود مشتری پیدا کنیم.»

ماهواره جدید ایرانی

دکتر حسین شهرابی فراهانی گفت:

به همین خاطر راهبرد خود را از سمت ماهواره‌های مخابراتی به سمت ماهواره‌های سنجش از دور تغییر دادیم چراکه از لحاظ فناوری‌ها ۸۰ درصد با یکدیگر اشتراک داشتند و تفاوت آن این بود که در ماهواره‌های مخابراتی باید منظومه را شکل داده و سرمایه بسیار زیادی را نیاز دارد، اما در ماهواره‌های سنجش از دور با یک تک ماهواره نیز امکان جذب مشتری وجود دارد!

وی همچنین خاطرنشان کرد: «در شروع اولیه با سه شرکت دانش‌بنیان، مشارکت‌نامه مدنی یا اصطلاحاً کنسرسیوم امضا کردیم و عملاً هسته اولیه از نظر توان اجرا برای ساخت ماهواره شکل گرفت و قرار شد که این شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه از لحاظ نیروی انسانی و تأمین مالی تا حد امکان مشارکت کنند.»

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان امیدفضا با اشاره به اینکه این ماهواره از لحاظ مشخصات فنی، یکی از بهترین ماهواره‌هایی است که طراحی و ساخته شده است، ابراز امیدواری کرد که نتایج مثبتی از پرتاب این ماهواره گرفته شود. وی افزود: «در سال پایانی ساخت ماهواره کوثر، ماهواره هدهد را با تجربه ماهواره کوثر شکل دادیم که یک ماهواره مخابراتی اینترنت اشیاء است که ماهواره هدهد از زمان تعریف تا زمان پرتاب فقط یکسال زمان برده است.»

همچنین بخوانید:
روسیه رکورد حضور در فضا را شکست پیاده‌روی فضایی اسپیس ایکس مورد تمسخر کاربران قرار گرفت بررسی جنگنده اف ۱۴ تامکت ؛ عقاب تیز پرواز ایران در نبردهای هوایی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*