آمار تکان دهنده از کاهش واردات خودرو در هفت سال اخیر

براساس آمار منتشر شده، از نیمه دوم سال ۹۷ تا به امروز، واردات انواع خودرو سواری به کشور کاهش چشمگیری داشته است.

با عنایت به آخرین اخبار خودرو، مدتی پیش و در جریان یک نشست خبری، سخنگوی دولت چهاردهم از تاکید دولت بر حمایت از تولیدات داخلی خبر داده بود. فاطمه مهاجرانی در این نشست عنوان داشت هرچند هدف حمایت از محصولات خودروسازان داخلی است، اما حق مردم ایجاب می‌کند که از خودروهای خارجی استفاده کنند و دولت فعلی نیز زمینه های آن را فراهم کرده است. با این‌حال قصد داریم تا در گجت نیوز، آمار واردات خودرو از سال ۱۳۹۰ تا به امروز را مورد بررسی قرار دهیم.

کاهش چشمگیر واردات خودرو در سال های اخیر

آمار واردات خودرو

طبق آمار بدست آمده، از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۶ به طور متوسط سالانه ۶۵ هزار خودرو به کشور وارد شده است. با این‌حال این آمار از سال ۱۳۹۷ و همزمان با آغاز ممنوعیت واردات خودرو به کشور روند نزولی به خود گرفته است. طبق اطلاعات نمایش داده شده در نمودار فوق، سال ۱۳۹۰ حدود ۳۹ هزار دستگاه خودرو سواری به کشور وارد شده است. این آمار با رشد اندکی در سال ۹۱ به ۴۴ هزار دستگاه رسید.

اما شاید بتوان اوج واردات خودرو در ۱۳ سال اخیر را مربوط به سال های ۹۲ و ۹۳ خورشیدی دانست. در این دوسال یه ترتیب ۷۸ هزار و ۱۰۲ هزار دستگاه انواع خودرو سواری به کشور وارد شد و توانست بازار خودرو کشور را از لحاظ قیمتی تکان دهد. سال ۹۴ اما آمار واردات حدود ۵۰ درصد کاهشی شد و به ۵۱ هزار خودرو رسید. با این حال سال ۹۵ و ۹۶ این آمار بار دیگر افزایش یافت تا تمامی شرایط برای کاهش یکباره واردات خودرو و سپس ممنوعیت این طرح مهیا شود.

آمار واردات خودرو

سال ۹۷ به طور کلی ۱۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد و پس از آن تا سال ۱۴۰۱ واردات خودرو متوقف و ممنوع اعلام شد. طی سال‌های ممنوعیت واردات خودرو در کشور شاهد افزایش شدید قیمت محصولات وارداتی و سوءاستفاده دلالان از این موضوع بودیم. با این‌حال از اوایل سال گذشته تا به امروز واردات خودرو مجدد آغاز شده، اما همچنان محدود و قطره چکانی روزگار خود را سپری می‌کند. آمار واردات فعلی خودرو به ایران کمتر از ۲۰ درصد نیازهای جامعه را برطرف می‌کند و باید فکری اساسی به حال و روز آن شود.

همچنین بخوانید:
واردات خودرو اقتصادی؛ وعده ای قشنگ که هرگز محقق نشد آغاز طرح جدید فروش خودروهای وارداتی از سه شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۳ فیلم حمله اسرائیل به کارخانه سایپا در سوریه و خودروهایی که نابود شده است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*