بزرگترین شهاب سنگ ایران

بزرگترین شهاب سنگ ایران در برج آزادی به نمایش گذاشته شد

بزرگترین شهاب سنگ آهنی کشف شده در ایران، به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند در موزه شهاب‌سنگ برج آزادی به نمایش عموم درآمد.

در روز پنجشنبه، ۲۶ مهر، موزه شهاب‌سنگ برج آزادی میزبان رویدادی مهم بود: رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی ایران. این شهاب‌سنگ ۱۰۰ کیلوگرمی که به عنوان یکی از ارزشمندترین آثار فضایی شناخته می‌شود، به طور دائمی در این موزه به نمایش گذاشته خواهد شد.

موزه شهاب‌سنگ برج آزادی از ۸ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و هم‌اکنون دارای مجموعه‌ای بیش از ۱۲۰۰ قطعه شهاب‌سنگ است که از سراسر ایران و جهان گردآوری شده‌اند. شهاب‌سنگ‌ها بر اساس ترکیب مواد تشکیل‌دهنده‌شان به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: آهنی، سنگی-آهنی و سنگی.

بیشتر بخوانید:

دانشمندان فاش کردند: شهاب سنگ های زمین از این منبع ناشناخته می‌آیند

راز تشکیل بزرگترین شهاب سنگ ایران

شهاب‌سنگ‌هایی که از جنس آهن هستند، مانند شهاب‌سنگی که امروز به نمایش گذاشته شد، در هسته سیارک‌های دگرگون شده تشکیل می‌شوند. سیارک‌های دگرگون شده به سیارک‌هایی گفته می‌شود که تحت تاثیر گرما ذوب شده و ساختار اصلی آن‌ها تغییر کرده است. زمانی که این سیارک‌ها ذوب می‌شوند، آهن و نیکل موجود در آنها به هسته سیارک ته‌نشین می‌شود. جالب است بدانید که زمین نیز هسته‌ای آهنی-نیکلی دارد و اگر روزی زمین با یک سیاره دیگر برخورد کند متلاشی شده و تکه‌هایی از هسته و پوسته آن به فضا پرتاب می‌شود که می‌تواند به شکل شهاب‌سنگ‌هایی به زمین بازگردد.

بزرگ ترین شهاب سنگ ایران

شهاب سنگ‌های سنگی-آهنی نیز به دو گروه پالاسایت‌ها و مزوسایدرایت‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. معروف‌ترین شهاب‌سنگ‌ ایران از نوع مزوسایدرایت است و از نظر تاریخی اهمیت بسیاری دارد.

شهاب‌سنگ‌های سنگی نیز شامل دو زیرگروه مهم هستند: کندرایت‌ها و آکندرایت‌ها. کندرایت‌ها شامل دانه‌های ریز به نام کندرول هستند که از نظر اندازه می‌توانند از نیم میلیمتر تا چند سانتی‌متر متغیر باشند. آکندرایت‌ها نیز بسته به ترکیبات درونی خود به چندین گروه خاص تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل آکندرایت‌های ماه و مریخ نیز می‌شود.

موزه شهاب‌سنگ برج آزادی با نمایش این شهاب‌سنگ منحصر به فرد، فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به نجوم و شهاب‌سنگ‌ها فراهم کرده تا از نزدیک با این پدیده‌های شگفت‌انگیز فضایی آشنا شوند و به بررسی تاریخچه و علم پشت این سنگ‌های آسمانی بپردازند.

در گجت نیوز بخوانید:
اعلام برندگان مسابقه عکاسی نجومی ۲۰۲۴ + عکس مقام قهرمانی المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک به ایران رسید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*