عبور موشک های ایران از پدافند آمریکایی تاد در اسرائیل

آیا موشک های ایران قادر به عبور از پدافند آمریکایی تاد در اسرائیل هستند؟

با استقرار سامانه ضدموشکی غرب در اسرائیل این سوال مهم مطرح می‌شود که آیا موشک های ایران می‌توانند از پدافند آمریکایی تاد در اسرائیل عبور کنند؟

موشک باران اسرائیل در عملیات وعده صادق (2) و عبور موفقیت آمیز موشک‌های بالستیک و هایپرسونیک فتاح از سد گنبد آهنین، ایالات متحده آمریکا را وادار کرد که به هم پیمان و بازوی استراتژیک خود در خاورمیانه، یکی از سامانه‌های ضد موشکی قدرتمند خود را هدیه بدهد.

آیا عبور موشک های ایران از پدافند آمریکایی تاد در اسرائیل ممکن است؟

طی روزهای اخیر دیدیم که رژیم صهیونیستی از ترس نفوذ مجدد موشک‌های بالستیک ایران، سامانه ضد موشکی تاد آمریکا را مستقر کردند. به گفته پنتاگون، برای مقابله با حمله موشکی احتمالی ایران یک سامانه ضدبالستیک THAAD به همراه 100 خدمه به اسرائیل فرستاده شده‌ است.

عبور موشک های ایران از پدافند آمریکایی تاد در اسرائیل

مقامات بلندپایه کشورمان تأکید کرده‌اند که در صورت ماجراجویی نیروهای صهیونیستی، پاسخ سخت و کوبنده‌تری خواهند داد. در دو حمله اخیر ایران به اسرائیل، در مجموع حدود 500 تیر موشک کروز، بالستیک و هایپرسونیک پرتاب شده و غرب مدعی است که سامانه ضد موشکی تاد می‌تواند سپر خوبی برای دفع پرتابه‌های ایران باشد. سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا سامانه دفاع هوایی آمریکا می‌تواند جلوی موشک‌های هایپرسونیک فتاح را بگیرد؟

بیشتر بخوانید:

لیست گرانقیمت‌ترین هواپیماهای نظامی آمریکا منتشر شد

خلاصه‌ای از سامانه تاد آمریکا

به طور خلاصه باید اشاره کنیم که سامانه ضد موشک بالستیک THAAD توسط کمپانی لاکهید مارتین برای آمریکا طراحی شده است و پیشینه ساخت آن به جنگ خلیج فارس و اوایل سال 2000 میلادی باز می‌گردد. هدف اصلی از طراحی و تولید چنین سامانه‌ای، هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک در ارتفاعات بالا و حتی خارج از جو زمین است.

عبور موشک های ایران از پدافند آمریکایی تاد در اسرائیل

تاد می‌تواند هر گونه موشک بالستیک برد کوتاه، برد متوسط و برد بلند را رهگیری و منهدم کند. البته یکی از نقاط ضعف این سامانه، ناتوانی در رهگیری و هدف قرار دادن جنگنده‌ها، هواپیماهای نظامی و هر گونه پرنده‌ای است که در بردهای بیشتر از 150 تا 200 کیلومتر پرواز می‌کنند.

هر تیر موشک سامانه ضد بالستیک آمریکا نزدیک به 900 کیلوگرم وزن داشته و فاقد کلاهک انفجاری هستند. در واقع این موشک‌ها جنبشی بوده و با اصابت به هدف، باعث منفجر شدن آن می‌شوند. ارتش آمریکا در شرایط فعلی مجهز به 7 سامانه تاد است که یکی از آن‌ها را در اسرائیل مستقر کرده است.

همچنین امکان برقراری ارتباط سامانه تاد با سایر سامانه‌های پدافند موشکی مثل پاتریوت وجود دارد و می‌تواند جزئی از یک شبکه بزرگ دفاعی باشد. هر یک از این سامانه‌ها حدود 1 میلیارد دلار قیمت داشته و هر موشک 10 تا 15 میلیون دلار بودجه نیاز دارند.

عبور موشک های ایران از پدافند آمریکایی تاد در اسرائیل

موشک های ایران در برابر پدافند تاد

علت دقیق بودن سامانه تاد چیست؟

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌ها و توانمندی‌های سامانه THAAD، تجهیز آن با رادار AN/TPY-2 است که وظیفه شناسایی، ردیابی و هدایت موشک‌ها را به عهده دارد. این رادار می‌تواند اهداف متخاصم را از مسافت دور تشخیص داده و با سرعت بالا آماده پاسخگویی شود. برد تاد به 3000 کیلومتر می‌رسد و قادر است تمام موشک‌های بالستیک ایرانی را از خاک اسرائیل شناسایی کند.

سرعت موشک این سامانه به طور تقریبی 8 برابر سرعت صوت یا 10 هزار کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. تاد قرار است که در کنار سامانه‌های فلاخن داوود، پیکان 2 و 3 و گنبد آهنین ایفای نقش کند. اسرائیل بعد از آمریکا تنها کشوری نیست که با چنین سپری تجهیز شده و پیش‌تر در کره جنوبی و گوام شاهد استقرار آن برای مقابله با تهدیدات کره شمالی و چین بوده‌ایم.

عبور موشک های ایران از پدافند آمریکایی تاد در اسرائیل

همچنین اوکراین سخت به دنبال دریافت سامانه تاد و استقرار در خاک خود است تا بتواند با موشک‌های بالستیک روسیه مقابله کند اما هنوز ایالات متحده به درخواست کی یف پاسخی نداده است. عربستان سعودی هم خواهان دریافت سپر ضد بالستیک آمریکا است؛ البته به شرط به رسمیت شناختن اسرائیل!

بیشتر بخوانید:

معرفی کامل سامانه اس ۴۰۰ روسیه ؛ آیا ایران پدافند S-400 دارد؟

موشک هایپرسونیک فتاح می‌تواند سامانه تاد را فریب دهد؟

برای اولین بار در دومین حمله موشکی ایران علیه اسرائیل، شاهد استفاده از موشک هایپرسونیک فتاح 1 بودیم. این سلاح مخوف با سرعت و قدرت مانورپذیری بالای خود توانست از سد سامانه آرو 3 رژیم صهیونیستی عبور کرده و قلب تل آویو و پایگاه‌های هوایی نواتیم اصابت کند.

عبور موشک های ایران از پدافند آمریکایی تاد در اسرائیل

موشک های ایران در برابر پدافند تاد

سپاه پاسداران معتقد است که سامانه ضد بالستیک تاد نمی‌تواند مانع عبور موشک فراصوت فتاح 1 شود و آمریکا با استقرار آن فقط جان سربازان خود را به خطر می‌اندازد. سازوکار فتاح 1 این گونه است که به حرکت خود ادامه می‌دهد تا از جو زمین خارج شود و سپس خارج از جو مسیر حرکت خود را تغییر داده و با سرعت زیاد به سمت هدف شلیک می‌شود.

از طرفی فتاح یک موشک بالستیک مثل سجیل یا خیبرشکن نیست که مسیر اصابت ثابت و صاف داشته باشد و مدام مسیر حرکت خود را اصلاح می‌کند و تغییر می‌دهد تا سامانه‌های دفاع هوایی نتوانند آن را شناسایی کنند. سپر ضد موشکی THAAD شاید بتواند تعداد کمی از موشک‌های بالستیک ایران را رهگیری کند، اما در شناسایی هایپرسونیک‌ها ضعف نشان خواهد داد.

عبور موشک های ایران از پدافند آمریکایی تاد در اسرائیل

فتاح 1 که یک موشک برین صوت با سرعت 15 ماخ است، 1450 کیلومتر برد دارد و می‌تواند در کمتر از 5 دقیقه خاک اسرائیل را هدف قرار دهد. به ادعای لاکهید مارتین، تاد در برابر موشک‌های بالستیک بسیار موثر است، اما فتاح یک موشک هایپرسونیک است نه بالستیک!

از طرفی اگر حجم پرتابه‌های ایران زیاد باشد، تاد در برابر موشک‌های دوربرد و میان برد بالستیک هم ضعف نشان می‌دهد و نمی‌تواند در یک زمان صدها موشک را همزمان رهگیری کند و از بین ببرد. نظر شما در این باره چیست؟

در گجت نیوز بخوانید:
تقابل جنگنده پرچم دار روسی با اف ۱۶ آمریکایی به رسوایی بزرگ ختم شد پهپاد UR6000 چینی‌ها: تحولی بزرگ در فناوری پهپادها مقایسه سامانه پدافند هوایی تاد با اس ۴۰۰ ؛ آمریکایی یا روسی، برتری با کدام است؟ معرفی جنگنده صاعقه ؛ با عقاب بمب افکن ایرانی آشنا شوید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*