افزایش قیمت بنزین به شرط حذف تعرفه واردات خودرو

نماینده و نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تعرفه بالای واردات خودرو، افزایش قیمت بنزین را مشروط به حذف تعرفه گمرکی دانست.

با عنایت به آخرین اخبار داخلی، محمد حسن نژاد، که در سمت معاونت کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این دوره مشغول به‌کار است، با اشاره به قاچاق سوخت ناشی از ارزان بودن قیمت بنزین و افزایش روز افزون قیمت ارز، این موضوع را مستلزم پیگیری های بیشتری از سوی دولت و سایر نهادهای مربوطه دانست.

به‌گفته وی میزان قاچاق سوخت از روزانه ۹ میلیون لیتر به ۱۵ میلیون لیتر افزایش یافته و مصرف روزانه سوخت در کشور به حدود ۸۷ میلیون لیتر رسیده است. این نماینده مجلس در ادامه اظهارات مهمی در رابطه با افزایش قیمت بنزین و تعرفه واردات خودروهای صفر کیلومتر به کشور داشته است. در ادامه با انتشار جزئیات این خبر همراه گجت نیوز باشید.

افزایش قیمت بنزین با هدف کاهش قاچاق سوخت!

افزایش قیمت بنزین

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص افزایش قاچاق سوخت گفت: «متأسفانه عملکرد دولت ها در خصوص حامل های انرژی در سال های گذشته بسیار بد بوده و همین باعث شده تا کشور متحمل زیان های بسیاری شود.» محمد حسن نژاد اظهار داشت:

نرخ برابر ارز ایران و کشورهای همسایه باعث شده که یک عطش قوی برای قاچاق سوخت در کشور ایجاد و باعث شود، میلیاردها ریال از درآمدهای دولت نصیب افراد سودجو و قاچاقچی شود. همیشه دولت ها در ایران آسانترین راه را برای کنترل اوضاع در پیش می‌گیرند. از آنجا که در این تصمیم گیری‌ها کمترین توجه به منافع مردم است، این مردم هستند که باید خسارات ناشی از آن را پرداخت کنند.

این نماینده و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: «چند وقتی است با افزایش نرخ ارز، بار دیگر موضوع قاچاق سوخت و به دنبال آن افزایش قیمت ها به گوش می‌رسد و به نظر می‌آید دولت در صدد است تا قیمت ها را افزایش دهد و صحبت از بنزین 3000 تومانی و 4000 تومانی شده است»

افزایش قیمت بنزین

وی با اشاره به نادرست بودن این راهکار ارائه شده از سوی دولت، ابراز داشت:

با افزایش قیمت سوخت، همچنان انگیزه برای قاچاق سوخت وجود خواهد داشت، چون هنوز قیمت سوخت در کشور پایین تر از قیمت منطقه‌ای است و دولت مجبور است به اندازه همان میزان که بنزین عرضه می کند، یارانه سوخت نیز پرداخت کند.

طبق صحبت‌های وی، با افزایش قیمت حامل های انرژی، احتمال ایجاد یک تورم فزاینده در جامعه وجود دارد؛ از این روی، دولت ها تلاش می‌کنند، وارد این چرخه نشوند و ترجیح می‌دهند، مردم را راضی نگه دارند. نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: «این کار لازم نیست و دولت باید ملاحظات را کنار بگذارد و قیمت ها را واقعی کند؛ با توجه به اینکه روزانه حدود 10 میلیون لیتر از کشور قاچاق می‌شود، متأسفانه دولت هزینه‌های بسیاری برای بنزین کرده است.»

عدم همخوانی قیمت سوخت پیشنهادی دولت با تعرفه فعلی واردات خودرو

افزایش قیمت بنزین

محمد حسن نژاد در ادامه افزود: «اگر ما قیمت فوب (FOB) خلیج فارس را 55 سنت و قیمت هر دلار را نیز 10 هزار تومان حساب کنیم، دولت سالانه بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان هزینه بابت قاچاق بنزین پرداخت می‌کند. اما این کار یک اشکال اساسی دارد و آن موضوع خودروسازی های ماست. متأسفانه بازار انحصاری خودرو در کشور، باعث شده تا مردم از دسترسی به خودروهای باکیفیت و با مصرف سوخت پایین محروم شوند.»

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم همخوانی قیمت سوخت پیشنهادی دولت با تعرفه فعلی واردات خودرو گفت:

اگر دولت بخواهد قیمت بنزین را واقعی کند، باید تمام تعرفه های خودرویی کشور را بردارد. نمی‌شود ما خودرو را با قیمت چهار برابر ارزش واقعی آن در کشور سوار شویم و بنزین را هم آزاد بخریم؛ این می‌شود دو سر سود و برد برای دولت و تحمل گرانی برای مردم.

حسن نژاد در انتها گفت: «متأسفانه چهل سال است، همه سرمایه و تولید کشور را هزینه خودروسازی ها کرده‌ایم و خودروسازهای ما الان اقتصاد کل کشور را تحت الشعاع خود قرار داده‌اند، در حالی که نه پیشرفتی در کار داشتند و نه توانسته‌اند بازار را واقعی کنند.»

همچنین بخوانید:
اظهارات رئیس جمهور درباره بنزین ۸ هزار تومانی، افزایش قیمت سوخت را قطعی کرد سقف واردات خودرو و حقوق ورودی خودروهای وارداتی در بودجه سال ۱۴۰۴ تعیین شد واردات خودروهای کارکرده تصادفی ممنوع است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*