رکورد جهانی بهره‌وری نسل پنجم شبکه تلفن همراه به 1.59 گیگابایت رسید

نسل پنجم شبکه تلفن همراه ، با شگفتی خود مواجه شد؛ چندی پیش تیمی متشکل از چندین محقق موفق شدند رکورد جهانی را در بهره‌وری طیف بی‌سیم نسل پنجم ( 5G ) ارتقا دهند و به سرعت 1.59 گیگابایت در ثانیه‌ای یکی کانال رادیویی 20 مگاهترز برسند.

با این افزایش چشمگیر سرعت در نسل پنجم شبکه تلفن همراه ( 5G )، مهندسان دانشگاه‌های بریستول و لوند تواستند  چگونگی افزایش 12 برابری در بهره‌وری طیف را با بهره گیری از یک سیستم آنتن بزرگ مشخص کنند و اختلاف سرعتی که در مقایسه با فن‌آوری سلولی نسل چهارم ایجاد کردند بسیار چشمگیر است.

نسل پنجم شبکه تلفن همراه با بهره‌وری بالا

فن‌آوری جدیدی که نسل پنجم شبکه تلفن همراه به دنبال داشت، با نام MIMO شناخته شده است، که در حال حاضر تعداد زیادی از سیستم‌ های تلفن سلولی نسل چهارم و روترهای وای‌فای از چنین فن‌آروری چند آنتن استفاده می‌کند. این تکنولوژی اغلب از چهار آنتن در یک ایستگاه پایه تشکیل می‌شود. سیستم بریستول با به کارگیری پلت‌فرم منعطف پیش ساخت شرکتی به اسم National Instruments بر نرم افزار سیستم LabVIEW  و سخت افزار MIMO، PXI عظیمی تنظیم کرده که طی آن 128 آنتن در ایستگاه پایه قرار گرفتند.

سیسم بزرگ MIMO بریستول برای نسخه‌ی نمایشی‌اش در فرکانس حامل 3.5 گیگاهترز در ثانیه کار کرده و از اتصال بی سیم همزمان به 12 آنتن مجزای منفرد مشتری پشتیبانی به عمل آورد. هر مشتری کانال رادیویی 20 مگاهرتزی را به اشتراک قرار می‌دهد. الگوریتم‌های سنگین پردازش کردن سیگنال دیجیتالی که به نمایش جریان‌های داده منفرد بر دامنه فضای قابل دیده شدن به وسیله آرایه آنتن می‌پردازد.

سیستم عظیم MIMO موفق شد در بریستول به راندمان چشمگیر پهنای باند 79.4 بیت بر هرتز برسد. در واقع این مقدار یاد شده با برونداد نرخ مجموع 1.59 گیگابایت بر ثائیه طی یک کانال 20 مگاهترزی برابری می‌کند.

باید دید در آینده چه تغییراتی بر روی این سیستم جدید اعمال خواهد شد تا شاید به زودی در اختیار عموم قرار گیرد. نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا نسل پنجم به ثمر می‌نشیند؟

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ما تو ایران همون شیر 3gرو تا آخر باز بذارن قول میدیم دیگه چیزی نخوایم