کمپانی مایکروسافت با استفاده از هوش مصنوعی Muse، میخواهد صنعت بازیهای ویدیویی را متحول کرده و برای ایکس باکس بازی هوشمند بسازید.
مایکروسافت با معرفی مدل هوش مصنوعی جدید خود به نام “Muse“، قدم به دنیای نوینی در صنعت بازیهای ویدیویی گذاشته است. این فناوری که توسط ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت رونمایی شده، قرار است انقلابی در نحوه ساخت و تجربه بازیهای ایکس باکس ایجاد کند.
هوش مصنوعی Muse چیست؟
مدل Muse یک هوش مصنوعی مولد است که مایکروسافت آن را برای تولید تصاویر بازیها، اقدامات کنترلر یا حتی ترکیبی از این دو طراحی کرده است. این مدل با استفاده از دادههای آموزشی بازیهایی مانند Bleeding Edge (محصول استودیوی Ninja Theory در سال 2020) توسعه یافته و قادر است عناصر بصری بازیها را به صورت خودکار تولید کند. نادلا اعلام کرده که مایکروسافت قصد دارد به زودی مجموعهای از بازیها را با بهرهگیری از این فناوری به بازار عرضه کند.
نادلا در پادکست Dwarkesh درباره این فناوری گفت:
این واقعا جالب است… چیزی که ما به دنبال آن بودیم، استفاده از دادههای گیمپلی برای تولید بازیهایی است که هم سازگار باشند، هم تنوعی که آن بازی نمایان میکند را داشته باشند و هم قابلیت پذیرش تغییرات کاربران را داشته باشند. این دقیقاً همان چیزی است که Muse انجام میدهد.
او همچنین تجربهای را به اشتراک گذاشت که لحظهای شگفتانگیز برایش رقم زد:
وقتی فیل اسپنسر (رئیس ایکس باکس) برای اولین بار این را به من نشان داد، کنترلر ایکس باکس را در دست داشت و این مدل بر اساس ورودیها، خروجیهایی تولید میکرد که با بازی سازگار بود. این برای من لحظهای عظیم و شگفتانگیز بود، مثل اولین باری که ChatGPT جملات را کامل کرد یا Sora ویدیو ساخت.
چشمانداز مایکروسافت برای آینده دنیای بازیها
نادلا با شور و شوق از برنامههای مایکروسافت برای استفاده از هوش مصنوعی مولد در بازیها سخن گفت و تأکید کرد که ایکس باکس به زودی مجموعهای از بازیهایی خواهد داشت که از این مدلها بهره میبرند. او معتقد است که این فناوری aمیتواند بازیهایی خلق کند که نه تنها با گیمپلی اصلی سازگار باشند، بلکه تنوع و انعطافپذیری بیشتری به بازیکنان ارائه دهند و حتی امکان شخصیسازی توسط کاربران را فراهم کنند.
ورود هوش مصنوعی به صنعت بازیهای ویدیویی، مانند بسیاری از حوزههای خلاقانه دیگر، بحثهای زیادی به دنبال داشته است. برخی نگرانند که استفاده گسترده از هوش مصنوعی به از دست رفتن مشاغل توسعهدهندگان و حتی سرقت ادبی منجر شود. اما دیدگاههای متفاوتی هم وجود دارد.
استراوس زلنیک، مدیرعامل Take-Two Interactive، معتقد است که هوش مصنوعی نه تنها مشاغل را از بین نمیبرد، بلکه میتواند فرصتهای شغلی جدیدی ایجاد کند. او همچنین اعتقاد دارد که نیازی به قوانین جدید برای حفاظت از توسعهدهندگان نیست.
جوزف فارس (کارگردان بازی It Takes Two) نیز در مصاحبهای با VGC گفت که توسعهدهندگان باید با هوش مصنوعی همکاری کنند و آن را بپذیرند، نه اینکه در برابرش مقاومت کنند. او این فناوری را «هم ترسناک و هم بسیار هیجانانگیز» توصیف کرد.
آیندهای نامعلوم اما هیجانانگیز
با ورود مایکروسافت به این حوزه جدید، جامعه بازیهای ویدیویی با ترکیبی از اشتیاق و تردید به آینده مینگرد. آیا هوش مصنوعی میتواند خلاقیت را در بازیسازی تقویت کند یا آن را محدود خواهد کرد؟ پاسخ به این پرسش تنها با گذشت زمان و مشاهده نتایج واقعی این فناوری مشخص خواهد شد. آنچه مسلم است، این است که مایکروسافت با Muse در حال بازتعریف مرزهای بازیهای ویدیویی است و ما در آستانه تجربه نسل جدیدی از سرگرمی تعاملی قرار داریم.