گزارش عملکرد مريخ نورد کنجکاوي از لحظه فرود تا کنون

همانطور که اطلاع دارید  ساعت 10:02 دقيقه روز 16 مرداد ماه سال جاری  ربات کاوشگر Curiosity (کنجکاوي) ناسا پس طي مسافتي بالغ بر 566 ميليون کيلومتر در مدت زمان 16 هفته بالاخره با موفقيت بر روي سطح کره مريخ نشست و پس از آن کنجکاوی در حال انجام ماموریت های محوله خود می باشد.در این پست قصد داریم گزارشی از فعالیت انجام شده توسط این مریخ نورد را از لحظه فرود تا کنون را خدمت شما ارائه نماییم،با ما همراه باشید.

پیشنهاد می کنیم اگر ازاطلاعات کاملی در مورد کاوشگر کنجکاوی ندارید ابتدا این مقاله را مطالعه نمایید.

سلام بر مریخ : گزارش فرود موفقيت آميز مريخ نورد کنجکاوي:

کاوشگر کنجکاوي  16 مرداد ماه سال جاری ساعت 10:02 دقيقه صبح به وقت تهران پس از طی کردن مراحل دشوار و دلهره آور فرود که به «۷ دقیقه وحشت» مشهور بود بر روی مریخ فرود آمد و سیگنال های تایید کننده ی فرود پس از ۱۴ دقیقه به زمین رسید. با اعلام جمله ی «فرود تایید شد، اکنون به سلامت بر روی مریخ هستیم!» از سوی اتاق کنترل، موجی از شور و هیجان وصف ناشدنی سالن کنترل ماموریت را در آزمایشگاه پیشرانش ناسا فرا گرفت که نشان از به ثمر رسیدن زحمات چندین ساله ی هزاران نفر داشت.

 

ویدیو لحظه فرود کاوشگر Curiosity به سطح مریخ

اولین تصاویر ارسال شده توسط کاوشگر کنجکاوی:

کنجکاوی دقایقی بعد، اولین تصویر را از محل فرود به زمین ارسال کرد. البته شاید آنطور که انتظار داشته باشید کیفیت این تصویر بالا نباشد، چرا که دوربین های اصلی و باکیفیت مریخ نورد از چند روز آینده و با برافراشته شدن دکل مریخ نورد شروع به کار خواهند کرد و اولین تصاویر با کیفیت و در ابعاد واقعی از سوی کنجکاوی در روزهای آتی منتشر خواهد شد. تصاویری که در زیر مشاهده می کنید تنها حکم تایید فرود سالم مریخ نورد را دارند که در واقع از قسمت های پایینی آن و چرخهایش تهیه شده است.

اولین تصاویر ارسال شده توسط کاوشگر کنجکاوی


ارائه پکیج نرم‌افزاری به روز رسانی کنجکاوی توسط ناسا :

هنوز یک هفته از فرود موفقیت‌آمیز مریخ‌نورد کنجکاوی نگذشته بود که ناسا اعلام کرد سیستم کنترلی نرم‌افزاری آن را به‌روزرسانی خواهد کرد تا مریخ‌نورد وارد مرحله‌ی بعدی شده و آماده‌ کاوش سطح مریخ شود.
پکیج نرم‌افزاری این به‌روزرسانی، در طول مدتی که سفینه‌ی حامل مریخ‌نورد در حال طی فاصله‌ی زمین تا مریخ بود، ارسال شده و در حافظه‌ آن جای گرفته است. سیستم نرم‌افزاری قبلی کنترل، برای فرود مریخ‌نورد و مراحل اولیه‌ قرارگیری آن روی مریخ طراحی شده بود که با گذشت این مراحل اولیه، نرم‌افزار جدیدی جایگزین می‌گردد که برای ورود به مرحله‌ی اکتشافی کاوشگر بهینه‌سازی شده است.
ناسا که از این به‌روزرسانی با عنوان پیوند مغز ۴ روزه یاد کرده است، نرم‌افزار جدید را برای ادامه‌ فعالیت کاوشگر حیاتی می‌داند. این نرم‌افزار کمک خواهد کرد تا مریخ‌نورد بتواند هرچه بهتر در سطح مریخ حرکت کرده و برخورد مناسب و هوشمندانه‌تری با موانع موجود در مسیر داشته باشد. همچنین قابلیت کنترل کامل بازوی کاوشی مریخ‌نورد نیز به واسطه‌ این نرم‌افزار فراهم خواهد شد.

انتشار اولین تصویر پانوراما 360 درجه تهیه شده از تصاویر ارسالی کاوشگر کنجکاوی :

يک عکاس خوش ذوق با نام اندریو بودرو با ترکيب تصاوير ارسال شده از کاوشگر کنجکاوي يک تصوير پانوراما 360 درجه ساخت که برای مشاهده آن می توانید به این صفحه مراجعه نمایید.

آزمايش سلامت مريخ نورد «كنجكاوي» براي حركت در سطح مريخ:

مريخ نورد «كنجكاوي» در دور نهايي آزمايش‌هاي خود براي آغاز سفر بر روي سطح سياره مريخ، چرخ‌هاي خود را به جلو و عقب حركت داد.مهندسان مركز ماموريت ناسا تاكنون چندين دور از آزمايش‌ها را بر روي اين كاوشگر يك تني پيش از آغاز اولين سفر آن بر روي مريخ در روزهاي آينده انجام داده‌اند.اين در حالي است كه اخيرا اخباري از بروز يك مشكل در يكي از حسگرهاي باد كنجكاوي بر روي دکل آن منتشر شده است.اين ابزار اساسا يك تخته مدار در معرض متصل به گردن كنجكاوي بوده كه بخشي از ايستگاه نظارت محيطي كاوشگر را تشكيل مي‌دهد. اين ايستگاه هواشناسي شامل مجموعه‌اي از حسگرها بوده كه سرعت و جهت باد، دما، فشار هوا، رطوبت و تابشهاب فرابنفش را در تمام روزهاي ماموريت اندازه گيري مي‌كنند.يكي از دو حسگر باد روي اين سيستم تاكنون اطلاعات بي‌معني ارسال كرده است و بررسي‌هاي انجام شده توسط دوربينهاي كنجكاوي نشان داده كه برخي از سيم‌هاي آن از بين رفته و بازيابي آن با اميد كمي همراه است.اين مهندسان بر اين تصورند كه اين دستگاه احتمالا توسط خرده سنگها در جريان فرود كاوشگر كنجكاوي آسيب ديده است. اين حسگر آسيب ديده در حقيقت يك پشتيبان بوده كه براي سجشهاي اضافي در زمان وزش مستقيم باد از پشت مريخ‌نورد طراحي شده بود. البته خوشبختانه به گفته مهندسان، حسگر ديگر رو به باد از عملكرد خوبي برخوردار است.سيستم هواشناسي روي كنجكاوي براي اولين بار پس از توقف ارسال خبر فرودگر وايكينگ يك در سال 1982 قرار است سنجشهاي هوايي يك سال و يك روز كامل مريخي را ارائه كند.

نخستين گردش «كنجكاوي» در مريخ :

بر اساس اعلام ناسا، «كنجكاوي» با باز كردن شش چرخ خود حدود 4.5 متر به سمت جلو حركت كرده و سپس با چرخش 120 درجه‌يي در جهت عقربه هاي ساعت 2.5 متر در جهت معكوس حركت كرد.اين مانور حدود پنج دقيقه به طول انجاميد و در 10 دقيقه بعد «كنجكاوي» با عكسبرداري از رد چرخ هاي خود به ثبت نخستين تصاوير حركت بر خاك سياره مريخ پرداخت.
«پيت تايزينگر» مدير پروژه كنجكاوي ناسا، نخستين مانور مريخ نورد را موفقيت آميز و بدون مشكل عنوان كرد.مريخ نورد رباتيك ناسا قادر است با سرعت 20 كيلومتر در سطح سياره سرخ حركت كرده و نشانه هاي احتمالي وجود حيات در اين سياره را مورد بررسي قرار دهد.

اولین سنگ مریخی توسط لیزر مریخ نورد کنجکاوی شکافته شد :

کاوشگر کنجکاوی با استفاده از لیزر مخصوص برش سنگ خود یک سنگ سطح مریخ را شکافت و شروع به انجام انواع آزمایش های برنامه ریزی شده و ارسال اطلاعات به زمین شد.ChemCam نام ابزار بررسی شیمیایی دوربین دار کاوشگر کنجکاوی است که با تاباندن 30 پالس اشعه لیزر در مدت 10 ثانیه یک سنگ به اندازه یک مشت دست را جهت بررسی و آزمایش بر روی آن در هم شکست.جالب است بدانید هر پالس از این لیزر بیش از یک میلیون وات قدرت را برای حدود پنج یک میلیاردم از یک ثانیه تولید می کند!این پرتوهای قدرتمند اتم های سنگ را یونیزه کرده و آنها را به پلاسمای گداخته تبدیل می کنند، این کار به ناسا امکان تجزیه و تحلیل دقیقتر عناصر موجود در سنگ را می دهد.(مشاهده متن کامل خبر)

 

انتشار دومین تصویر پانوراما 360 درجه تهیه شده از تصاویر ارسالی کاوشگر کنجکاوی :

اندریو بودرو با ترکيب تصاوير جدید ارسال شده از کاوشگر کنجکاوي  تصوير پانوراما 360 درجه دوم مریخ را ساخت که برای مشاهده آن می توانید به این صفحه مراجعه نمایید.نکته بسيار جذاب در اين تصوير 360 درجه جديد امکان سفر در تصاوير با استفاده از تصوير پانوراميک قبلي است که وسعت بسيار بيشتري را براي سياحت در مريخ نسبت به تصوير پانوراميک قبلي در اختيار شما قرار مي دهد.


در روز های آینده با اخبار ادامه فعالیت های کاوشگر کنجکاوی با ما همراه باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*