بازی کردن با PC مقرون به صرفه تر از کنسول ها

چرا بازی کردن با PC ارزان‌تر و به صرفه‌تر از کنسول ها است؟

همیشه میان طرفداران PC و کنسول ها درگیری وجود داشته است و بیشتر این جدال‌ها بر سر قیمت است. ولی آیا واقعا بازی کردن با PC از خرید کنسول به صرفه‌تر است؟

هزینه‌ای که برای خرید یک کنسول می‌کنید اگر کمتر از PC نباشد به یک اندازه است، اما اگر بخواهیم این مسئله را در دراز مدت بررسی کنیم PC انتخاب مناسب‌تری است. هدف ما از نوشتن این مقاله مشخص است.

با اینکه PC علاوه بر بازی کردن امکانت دیگری را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، اما در این مقاله می‌خواهیم فقط در مورد بازی حرف بزنیم. همانطور که کنسول به یک تلویزیون، ترجیحا با رزلوشن 4k و با قابلیت پشتیبانی از HDR نیاز دارد، PC هم به یک مانیتور با کیفیت بالا نیاز دارد، اما از این دست موارد، هم برای کنسول‌ها و هم برای PC وجود دارد که ما در این مقاله قصد نداریم به آن‌ها بپردازیم. معمولا در حالت کلی کنسول و PC با یکدیگر در تعادل هستند. حال می‌خواهیم این‌ها را فقط از دیدگاه دو گجت برای بازی کردن مقایسه کنیم.

هزینه واقعی برای یک کنسول چقدر است؟

در حال حاظر انواع مختلفی از دو نوع کنسول وجود دارد:

  • پلی‌ استیشن 4 اسلیم با قیمت 250 دلار
  • ایکس باکس وان اس با قیمت 260 دلار
  • پلی استیشن 4 پرو با قیمت 400 دلار
  • ایکس باکس وان ایکس با قیمت 500 دلار

هر کدام از این کنسول‌ها را که تهیه کنید همراه با آن 500GB تا 1T حافظه داخلی، یک کابل HDMI و یک کنترلر بی‌سیم دریافت می‌کنید.

بازی کردن با PC

اما نکته‌ دیگری که باید مد‌نظر قرار دهیم هزینه شبکه‌های آنلاین است. هر دو نوع کنسول برای آنلاین بازی کردن نیاز به اشتراک ماهانه دارند. هزینه اشتراک سالیانه ایکس باکس لایو و پلی استیشن پلاس حدود 60 دلار است. ولی آنلاین بازی کردن با PC احتیاج به هزینه اضافی ندارد.

کارشناسان معتقد‌اند که نسل بعدی کنسول ایکس باکس و پلی استیشن در سال 2020 یا 2021 معرفی خواهند شد که این به معنای پرداخت اشتراک برای 3 تا 4 سال است، پس در واقع باید 240 دلار به هزینه‌ای که برای کنسول پرداخت می‌کنید، اضافه کنید.

هزینه واقعی بازی کردن با PC چقدر است؟

برای بازی کردن با PC این به شما بستگی دارد که چقدر می‌خواهید هزینه کنید. مزیت PC نسبت به کنسول این است که به دلخواه می‌توانید یک سیستم با تجهیزات کامل و قدرتمند و یا یک سیستم مقرون به صرفه اسمبل کنید. یکی از فاکتور‌هایی که بازی کردن با PC را ارزان‌تر می‌کند آنلاین بازی کردن است زیرا شما برای آن هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.

بازی کردن با PC

هزینه‌ای که در بازی کردن با‌ PC مخفی است، خرید ویندوز است. اگر بخواهید از آخرین نسخه ویندوز به صورت قانونی استفاده کنید باید 90 دلار به مایکروسافت پرداخت کنید، پس 90 دلار به هزینه‌هایتان اضافه می‌شود.

گیمرهای عادی

در حال حاضر قیمت پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان اسلیم حدود 250 دلار است، اما یک PC با همین قیمت توانایی رقابت با آن‌ها را ندارد. شما اگر یکی از این دو کنسول را تهیه کنید تا زمانی که نسل بعدی کنسول‌ها عرضه می‌شوند یعنی تا سال 2021 می‌توانید بازی‌های روز را با این کنسول‌ها بازی کنید. علاوه بر این موارد پلی استیشن 4 از عینک واقعیت مجازی سونی نیز پشتیبانی می‌کند، اما این قضیه فقط برای بازی کردن تک نفره برقرار است اگر بخواهید به صورت آنلاین بازی کنید، همانطور که در بالا گفته شد تا زمانی که نسل بعدی کنسول‌ها وارد بازار شود باید 240 دلار هزینه اشتراک که خود معادل با قیمت یک کنسول است پرداخت کنید.

بازی کردن با PC

این قضیه در مورد PC متفاوت است. برای آنلاین بازی کردن با PC نیاز به پرداخت هزینه اضافی نیست که این خود یک برتری نسبت به کنسول است. برای مثال اگر بخواهید یک بازی استراتژیک و یا یک بازی MMO مثل Overwatch را بازی کنید می‌توانید با صرف هزینه 250 دلار یا کمتر یک سیستم متوسط اسمبل کرده و Overwatch را برای سال‌ها روی آن بازی کنید. وقتی صحبت از بازی‌های شوتر اول شخص، مسابقه‌ای، ورزشی و بازی‌های این چنینی به میان می‌آید کنسول‌ها یک سر و گردن از PC بالاتر هستند چون با 250 دلار هزینه برای PC نمی‌توان این بازی‌ها را به راحتی روی آن اجرا کرد اما روی کنسول نه تنها این مشکل را ندارید بلکه می‌توان تا 2021 بدون هیچ مشکلی این بازی‌ها را بازی کنید.

در پایان باید گفت که این به شما بستگی دارد که چه نوع گیمر عادی هستید:

  1. اگر علاقه‌مند به بازی کردنِ بازی‌های انحصاری هستید و به بازی کردن آنلاین اهمیت نمی‌دهید، خرید یکی از این دو کنسول ارزان بهترین گزینه است.
  2. اگر علاقه‌مند به بازی کردنِ بازی‌های آنلاین هستید و به بازی‌های انحصاری اهمیت نمی‌دهید، خرید PC برای شما بهترین گزینه است.

بازی‌های واقعیت مجازی و هزینه آن‌ها

صنعت بازی سازی روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و هم اکنون در حال ورود به عصر واقعیت مجازی هستیم و به نظر می‌آید کسی نمی‌تواند آینده این صنعت را پیش‌بینی کند و بگوید که در آینده به چه تجهیزاتی نیاز و به چه چیزی نیاز نداریم. حال بیایید نگاهی به عینک‌های واقعیت مجازی موجود بیندازیم.

  • اکولوس ریفت + تاچ کنترلر : 400 دلار
  • اچ تی سی وایو + کنترلر : 400 دلار
  • پلی استیشن وی آر + پایه دوربین: 450 دلار

پس در واقع برای خرید پلی استیشن 4 پرو با قیمت 400 دلار، به همراه عینک واقعیت مجازی با قیمت 450 دلار و اشتراک پلاس آن با قیمت 250 دلار باید حدود 1100 دلار هزینه کنید. حال اگر واقعیت مجازی را کنار بگذاریم و فقط خود پلی استیشن ۴ و اشتراک پلاس آن را در نظر بگیریم هزینه‌ای که باید صرف کنیم حدود 700 دلار می‌شود. با 700 دلار می‌شود یک سیستم عالی اسمبل کرد که قابلیت پشتیبانی از واقعیت مجازی را نیز دارد.

مقایسه هزینه بازی کردن با PC و کنسول

بازی کردن با PC

بهترین سیستم بازی با قابلیت پشتیبانی از واقیت مجازی با قیمت 575 دلار

عکس بالا لیستی از قطعات یک سیستم با قابلیت پشتیبانی از واقعیت مجازی، همراه با قیمت آن‌ها است که اخیرا توسط سایت پی سی پارت پیکر (PC Part Picker) منتشر شده است. البته سیستمی که با این قطعات اسمبل می‌کنید دارای سیستم عامل نیست و باید هزینه 90 دلار برای ویندوز 10 را به آن اضافه کنید.

بازی کردن با PC

سیستم پیشنهادی با قابلیت واقعیت مجازی

اگر بخواهید سیستمی که تهیه می‌کنید از عینک‌های واقعیت مجازی اوکلوس ریفت و اچ تی سی وایو پشتیبانی کند باید سیستم شما چند مشخصه خاص داشته باشد تا باعث شود هنگام بازی هیچ مشکلی نداشته باشید. پس به این ترتیب با افزودن تعدادی قطعات اضافه به تجهیزات سیستمتان که حدود 50 دلار هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، به نظر ما ارزشش را دارد، می‌توانید بهترین تجربه بازی با واقعیت مجازی را با PC داشته باشید. این نکته را در نظر بگیرید که این یک سیستم سفارشی شده است. شما می‌توانید با حذف برخی قطعات مانند DVD رایتر مقداری از هزینه‌هایتان را کاهش دهید.

اگر بخواهیم منصف باشیم باید این نکته را ذکر کنیم که تنها کنسولی که توانایی رقابت با این سیستم را دارد ایکس باکس وان ایکس است که از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کند در واقع دیگر کنسول ها مانند پلی استیشن 4 پرو قادر به اجرای بازی‌ها با کیفیت 4k واقعی نیستند.

برخی از چیز‌هایی که می‌توانید تغییر دهید

  • می‌توانید برای افزایش بازده سیستم به جای استفاده از هارد درایو (HDD) از حافظه‌های خشک (SSD) استفاده کنید. البته این نکته را در نظر بگیرید قیمت حافظه‌ها خشک گران‌تر از هارد درایو‌ها است.
  • امروزه DVD رایتر دیگر آنچنان استفاده‌ای ندارد. هم‌اکنون اکثر بازی‌ها را می‌توان به صورت آنلاین خریداری کرد.

بازی‌ها

اما از همه این بحث‌ها که بگذریم این محتوا است که حرف اول و آخر را می‌زند. چه فایده‌ای دارد اگر شما بهترین سیستم و بهترین کنسول را داشته باشید اما نتوانید بازی مورد علاقه‌تان را روی آن بازی کنید. از آنجایی که قیمت بازی‌های AAA از 50 دلار به بالا است در واقع باید چقدر برای خرید بازی هزینه کنیم؟

در حالت کلی اختلاف قیمت زیادی بین کنسول و PC وجود ندارد و بازی‌هایی هم که برای هر دو می‌آیند در ابتدا قیمت مشابه دارند، اما قیمت‌ بازی‌های PC در طول زمان کاهش پیدا می‌کند و با استفاده از تخفیفات بسیار خوب استیم و خرید باندل‌های تخفیف خورده، می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. یکی از قابلیت‌های کنسول‌ها نسبت به PC این است که مارکت‌هایی وجود دارند که بازی‌ها را اجاره می‌دهند. درحالت کلی اگر هوشمندانه عمل کنید تفاوت چندانی در هزینه‌هایتان به وجود نمی‌آید.

در مجموع تنوع بازی‌ها در PC بیشتر از کنسول‌ها است اما این نکته را باید مد نظر قرار دهید که کنسول‌ها بازی‌های انحصاری خودشان را دارند که معمولا جزء بهترین بازی‌های سال هستند.

در مورد واقعیت مجازی هم باید این نکته را ذکر کنیم که در میان عینک‌های واقعیت مجاری عینک اوکلوس ریفت بیشترین تعداد بازی را دارد.

آیا فکر می‌کنید کنسول‌ها ارزان‌تر هستند؟

به عنوان نتیجه باید گفت که برای بازیکنان واقعی، PC گزینه مناسب‌تری است، چون با قیمت مشابه، سخت افزار بهتر، توانایی ارتقا، واقعیت مجازی بهتر و بازی‌های متنوع‌تری را بدست می‌آورند و در طرف مقابل کنسول برای بازیکنان کژوال مناسب‌تر است.

نظر شما چیست؟ PC را ترجیح می‌دهید یا کنسول ها را؟