فیس آی دی اپل

فیس آی دی اپل بار دیگر توسط یک ماسک صورت فریب خورد

یک شرکت ویتنامی موفق شد بار دیگر فیس آی دی اپل (Apple Face ID) را توسط یک ماسک ساختگی فریب داده و هک کند. آیا باید هنوز هم به این قابلیت آیفون ایکس بی اعتماد باشیم؟

بی‌تردید فیس آی دی یک قابلیت خاص و جذاب برای یک گوشی است، زیرا تکنولوژی در پی آن مشغول فعالیت است. مبتنی بر تکنولوژی که اپل پشت پرده‌ی فیس آی دی خود از آن استفاده کرده است، یک شرکت امنیت سایبری ویتنامی به نام “Bkav” موفق شده برای دومین بار توسط یک ماسک مصنوعی که برای ساخت آن 150 دلار هزینه شده است، فیس آی دی اپل را فریب دهد.

این محققان موفق شده‌اند توسط یک ماسک صورت که به صورت سه بعدی و با جنس پودر سنگ پرینت شده، فیس آی دی اپل را فریب دهند. تصاویر فرو سرخ از چشمان شخص صاحب گوشی بر روی یک صفحه پرینت شده است تا با این تکنیک بتوانند چهره‌ی فرد مورد نظر را به دوربین مادون قرمز آیفون ایکس تلقین کرده و آن را فریب دهند. بی‌تردید این یک راه هوشمندانه برای هک آیفون 10 است.

 

هک فیس آی دی نیازمند فرآیند پیچیده‌ای است

برای نخستین بار که این شرکت چندی پیش موفق به هک فیس آی دی اپل توسط یک ماسک صورت شده بود، آن‌ها به رهبران ملی و مدیران برجسته در مورد امنیت این تکنولوژی پرچمدار جدید کوپرتینو هشدار داده بودند. البته فرآیند طبیعی چگونگی دستیابی به راهی که این کمپانی به آن دست پیدا کرده، هنوز متفاوت است. شما به تجهیزات ویژه‌ای نیاز دارید و باید یک تصویر با کیفیت بسیار بالا از چهره فرد قربانی را در اختیار داشته باشید. در غیر این صورت، مدل شبیه سازی شده از ماسک باید بسیار عالی و دقیق باشد. شرکت Bkav همچنین عنوان کرده است که پس از 5 تلاش، سرانجام این ماسک صورت فیس آی دی اپل را فریب داده است.

اپل می‌تواند یک معیار امنیتی اضافی را نیز به این تکنولوژی اضافه کند تا به طور مثال جهت بازگشایی قفل آیفون ایکس، نیاز به چشمک زدن کاربر باشد. این قابلیت برای نخستین بار همراه با اندروید نسخه 5 و با نام “Liveness Check” یا «بررسی زنده بودن» معرفی شد. شاید این قابلیت نیز قابل فریب بود، اما حالا به لطف دوربین های IR اپل، این امر به مراتب سخت‌تر از همیشه است.