بررسی سرفیس بوک 2 مایکروسافت

بررسی سرفیس بوک 2 مایکروسافت (مدل 15 اینچی)؛ زیبا و باوقار برای رقابت با مک بوک

سرفیس بوک 2 مایکروسافت (Microsoft Surface Book 2) یک لپ تاپ مدرن با مشخصات فنی بالارده است. در این مقاله به بررسی مدل 15 اینچی لپ تاپ جدید مایکروسافت همراه با مشخصات فنی و قیمت آن خواهیم پرداخت.

اگر به دنبال خرید یک لپ تاپ مدرن قدرتمند در سال جاری هستید، مدل 15 اینچی سرفیس بوک 2 مایکروسافت نمی‌تواند گزینه‌ی بدی برای شروع باشد. مایکروسافت همراه با یک نمایشگر جداشدنی و جذاب، سخت افزار پریمیوم، حتی دو سال پس از عرضه‌ نسخه اولیه سرفیس بوک همچنان به یک لیدر در بین لپ تاپ های مجهز به ویندوز 10 شناخته می‌شود. با این حال عمر باتری و عیار طراحی سرفیس بوک اصلی نمی‌توانست این محصول را تکمیل کند. حال سرفیس بوک 2 با استفاده از درگاه USB نوع C، یک نمایشگر بزرگ‌تر 15 اینچی و برخی دیگر از ویزگی‌های جذابی که می‌تواند گیمینگ کامپیوتری را به کاربران اهدا کند، گویی مک بوک پرو اپل را بلعیده داده است!

طراحی و جزئیات

مایکروسافت در طراحی این لپ تاپ نسبت به نسل گذشته‌اش تغییرات زیادی را اعمال نکرده است، حتی در مدل بزرگ‌تر (15 اینچی) که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم نیز تغییر زیادی دیده نمی‌شود. در واقع، در نگاه اول شما ممکن است به راحتی سرفیس بوک 2 را با نسل پیشین آن اشتباه بگیرید. فلز براق، لولای متمایزی را در این لپ تاپ به وجود آورده و شباهت بسیار زیادی با ماشین‌های کویلینگ پیدا کرده است. این لولا به نظر می‌رسد کمی نسبت به نسل اول لپ تاپ مایکروسافت بهبود پیدا کرده و نرم‌تر شده است.

بررسی سرفیس بوک 2 مایکروسافت

مدل 15 اینچی سرفیس بوک 2 همراه با وزن 1.9 کیلوگرم خود تنها 90 گرم از مک بوک پرو 15 اینچی اپل و 360 گرم از مدل 13 اینچی سرفیس بوک 2 سنگین‌تر است. شما باید به این نکته دقت داشته باشید که این وزن زمانی که نمایشگر را برای استفاده به عنوان یک تبلت از کیبورد جدا می‌کنید، کاهش پیدا می‌کند. بدنه‌ی 13.5 در 9.5 اینچی این لپ تاپ بزرگ‌تر از آیپد پرو 12.9 اینچی اپل است و این ممکن است زمانی که برای مدت زیادی از آن بر روی پای خود استفاده می‌کنید شما را خسته کند.

بررسی سرفیس بوک 2 مایکروسافت

نمایشگر PixelSense مایکروسافت شاید از هر رقیبی که فکرش را بکنید جذاب‌تر و باکیفیت‌تر است. این کمپانی از یک نمایشگر سفارشی برای سرفیس بوک 2 استفاده کرده است که علاوه بر کیفیت بالا، زیبا طراحی شده است. این نمایشگر 15 اینچی از وضوح 3240×2160 پیکسل با نسبت کنتراست 1600:1 برخوردار است. رنگ‌ها واضح و پویا هستند، رنگ‌های مشکی به مانند آسمان تاریک و بی‌ستاره می‌مانند و مهم نیست که شما از زاویه عمودی یا افقی به نمایشگر نگاه کنید، پنل در یک کلام بسیار عالی است.

بررسی سرفیس بوک 2 مایکروسافت

صفحه کلید همانند مدل 13 اینچی است که به هیچ عنوان بد نخواهد بود. من بر این باورم که مایکروسافت می‌توانست با قرار دادن یک تاچ پد بزرگ بر روی کیبورد، آن را جذاب‌تر کند؛ هرچند فضای زیادی را اشغال می‌کرد. البته شما به جای آن می‌توانید از نمایشگر لمسی لپ تاپ استفاده کنید و یا از یک قلم سرفیس (Surface Pen) و سرفیس دایال (Surface Dial) در صورت لزوم بهره‌مند شوید.

بررسی سرفیس بوک 2 مایکروسافت

دیگر تغییرات کلیدی،‌ اضافه شدن یک درگاه جدید است. یک درگاه USB نوع C اینک به سمت راست کیبورد اضافه شده که جایگزین Mini DisplayPort شده است. این درگاه در کنار درگاه مغناطیسی سرفیس تعبیه شده است، در حالی که سمت چپ لپ تاپ از دو درگاه USB 3.1 فول سایز و یک کارتخوان SDXC میزبانی می‌کند. یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیز در لبه‌ی سمت راست بالای صفحه قرار گرفته است.

عملکرد

من خوشحالم که مایکروسافت نیز به قطار استفاده کنندگان از درگاه USB نوع C اضافه شده است،‌ هرچند نمی‌توان از یک لپ تاپ بالارده و گران قیمت انتظارات کمی داشت. سرفیس بوک 2 از USB-C 3.1 پشتیبانی می‌کند، اما خبری از پشتیبانی از تاندربولت 3 نیست. این بدان معناست که نظیر بسیاری از لپ تاپ های ویندوزی دیگر و مک بوک پرو شما نمی‌توانید از یک درگاه به عنوان درگاه مرجع برای انجام چند کار استفاده کنید.

بررسی سرفیس بوک 2 مایکروسافت

با این حال شما می‌توانید همچنان از درگاه سرفیس کانکت و یک درگاه بسیار کاربردی USB نوع A برای شارژ لوازم جانبی‌تان استفاده کرده و آن را به یک نمایشگر خارجی با وضوح 4K و نرخ 60 هرتز متصل کنید. با این حال بدون تاندربولت 3، هیچ پشتیبانی از دو صفحه نمایش وجود ندارد. از آنجایی که سرفیس داک ارائه کننده دو خط PICe است، اگر شما به آن متصل شوید، از طریق درگاه USB-C تنها یک نمایشگر با وضوح 2880×1800 پیکسل در نرخ 60 هرتزی اجرا می‌شود. شاید برای سازندگان محتوا مهم باشد بدانند که در اینجا هیچ پشتیبانی از GPU خارجی (eGPU) که به طور کلی نیازمند سرعت تاندربولت 3 هست نیز وجود ندارد.

بررسی سرفیس بوک 2 مایکروسافت

سرفیس بوک 2 قادر به اجرای بازی های روز است

البته کارت گرافیک داخلی این لپ تاپ می‌تواند از پس کارهای شما به خوبی برآید. در اینجا یک کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1060 در قسمت صفحه کلید تعبیه شده است که از 6 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع GDDR5 استفاده می‌کند. این کارت با یک پردازنده نسل هشتمی اینتل Core i7-8650U و 16 گیگابایت حافظه رم در مدل استاندارد همراه شده است. به طور خلاصه، این قطعات از سرفیس بوک 2 مایکروسافت، لپ تاپی قدرتمند ساخته‌اند. در آزمون بنچمارک گیری Geekbench، دیوایس نزد ما موفق به ثبت امتیاز 4409 در حالت تک هسته‌ای و 13186 در حالت چند هسته‌ای شد. سپس ما ان را در بنچمارک PCMark 10‌ آزمودیم که دستگاه امتیاز کلی 5006 (7362 در عملکرد اساسی، 5047 در ایجاد محتوای دیجیتال، 6372 در بهره‌وری و 7117 در گیمینگ) را به دست آورد.

آزمون بعدی، 3DMark‌ بود. این بنچمارک، تست‌های مختلفی را چه در بخش گرافیک و چه پردازش انجام می‌دهد تا بتوانید عیار لپ تاپ خود را بسنجید. سرفیس بوک 2 در آزمون Time Spy موفق به کسب نمره 3451 (23.18 فریم بر ثانیه در تست گرافیک 1 و 19.69 فریم بر ثانیه در تست گرافیک 2) شد. سپس ما کمی آن را پیچیده‌تر کرده و به آزمون Time Spy Extreme رفتیم که عملکرد دیوایس را در 4K DirectX12 و پردازش‌های چند هسته‌ای می‌سنجد. این آزمون 3 برابر قدرتمندتر از آزمون Time Spy است. در اینجا سرفیس بوک جدید مایکروسافت موفق به کسب امتیاز 1570 (10.45 فریم بر ثانیه در تست گرافیک 1 و 9.10 فریم بر ثانیه در تست گرافیک 2) شد.

بررسی سرفیس بوک 2 مایکروسافت

وقتی حرف از عملکرد پیش می‌آید، ناخودآگاه به یاد عمر باتری می‌افتیم. مایکروسافت گفته است که این لپ تاپ 15 اینچی اگر یک ویدیو لوپ شده را بخواهید به صورت مکرر مشاهده کنید تا 17 ساعت با هر بار شارژ عمر باتری خواهد داشت. اما همیشه در دنیای واقعی قضیه متفاوت است و آن نتیجه‌ی به دست آمده عدد دیگری را نمایش می‌دهد. برای به دست آوردن ایده این که چگونه بازی‌های قدرتمند یا پردازش ویدیوهای 4K می‌تواند بر روی لپ تاپ تاثیر بگذارد،‌ من آزمون‌های Time Spy Extreme را چندین بار به اجرا درآوردم. این لپ تاپ خیلی ناامیدکننده ظاهر شد و تنها اندکی زمان طول کشید تا باتری به انتها نزدیک شود.

مایکروسافت تصمیم گرفت یک گیرنده Xbox Wireless را در داخل این مدل تعبیه کند، این درحالیست که مدل 13 اینچی سرفیس بوک 2 عملا فاقد چنین چیپستی است. شاید این خبر خوبی برای علاقه‌مندان به کنسول بازی مایکروسافت باشد، اما معمولا گیمرها برای انتخاب یک لپ تاپ مخصوص بازی بدون توجه به نام مایکروسافت به سراغ لپ تاپ‌هایی با برند Alienware یا ریزر می‌روند.

نباید فراموش کنید که قیمت این لپ تاپ نیز بسیار بالا است. شما باید برای خرید مدل 15 اینچی سرفیس بوک 2 همراه با یک حافظه 256 گیگابایتی SSD مبلغ 2499 دلار بپردازید. با ارتقا این حافظه به 512 گیگابایت، قیمت آن به 2899 دلار و 1 ترابایت نیز به 3299 دلار می‌رسد. یک اختلاف زیاد 1500 دلاری بین دو مدل 13 اینچی و 15 اینچی لپ تاپ جدید مایکروسافت قرار دارد. شما با هزینه مدل 1 ترابایتی این لپ تاپ، می‌توانید تازه‌ترین مک بوک 15 اینچی اپل را همراه با بالاترین مشخصات پردازنده و رم خریداری کنید که به جز استفاده از یک پردازنده نسل قبل، هیچ تفاوت چشمگیری بین عملکرد سخت افزاری آن‌ها وجود ندارد.

جمع بندی

باید واقع بین باشیم. من می‌دانم که جنگ بین کامپیوترهای ویندوزی و مک چیزی فراتر از مشخصات سخت افزاری است. سرفیس بوک 2 اجرا کننده ویندوز 10 مایکروسافت است و بسیاری از کاربران مک او اس به همین خاطر است که هیچ تمایلی به استفاده از آن ندارند. به هر حال من امیدوارم که این اختلاف قیمت بتواند به شما کمک کند تا انتخاب درستی را در خرید یک کامپیوتر بالارده در انتهای سال 2017 میلادی داشته باشید.

بررسی سرفیس بوک 2 مایکروسافت

اگر شما هم یکی از طرفداران ویندوز هستید، در اینجا دلایل بسیار خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد سرفیس بوک 2 می‌تواند بهترین گزینه برای ارتقا لپ تاپ شما به یک مدل جدیدتر و قدرتمندتر باشد. فقط این عدم وجود تاندربولت 3 و در حقیقت استفاده از درگاه USB-C خالی است که می‌تواند کمی برای کاربران حرفه‌ای مشکل ساز باشد. در غیر این صورت این لپ تاپ را می‌تواند جلوه‌ی پیشرفته‌ای از یک کامپیوتر بسیار مدرن دانست که شاید لرزه بر اندام اپل و مک بوک هایش بی‌اندازد.