برخی از سیاره های منظومه تراپیست 1 از کره خاکی ما هم بیشتر آب دارند!

سیاره های منظومه تراپیست 1 دارای شرایط محیطی مناسب و مقدار زیادی آب هستند!

به تازگی در چند مقاله، اطلاعات شگفت‌انگیزی در مورد سیاره های منظومه تراپیست 1 (Trappist 1) که بهترین کاندید موجود برای پیدا کردن حیات فرازمینی خارج از منظومه شمسی بوده، منتشر شده است.

مدتی پیش خبر کشف سامانه تراپیست 1 (Trappist 1)، منظومه‌ای دارای یک ستاره مانند سیستم خورشیدی که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم، توجه زیادی را به خود جلب کرد و از آن زمان تاکنون،‌ هرچند وقت یک‌بار اطاعات جالب و شگفت‌انگیزی در مورد شرایط کلی سیاره های منظومه تراپیست 1 منتشر می‌شود که سامانه کشف‌شده را از نظر علمی، جذاب‌تر می‌کند.

به تازگی هم با چاپ چند مقاله در ژورنال‌های “Nature Astronomy” و “Astronomy and Astrophysics”، دانشمندان ابهامات موجود در مورد این سامانه ستاره‌ای که احتمال میزبانی حیات فرازمینی در آن بیشتر از هر جای دیگر در خارج از منظومه شمسی است را روشن‌تر کردند.

جزئیات مقاله‌های جدید در مورد سیاره های منظومه تراپیست 1

از زمان اعلام خبر کشف این سامانه که از زمین 40 سال نوری فاصله دارد، دانشمندان به دنبال مشخص کردن جزئیاتی در مورد شرایط سطح سیاره های منظومه تراپیست 1 بوده‌اند و اخیرا اعلام شده که برخی از این جرم‌های آسمانی دارای شرایط آب و هوایی مساعد و مقادیر آب زیادتری نسبت به سیاره ما بوده و پتانسیل بالایی برای شکل دادن به حیات دارند؛ البته محققان در عین حال گفته‌اند که تایید صد درصدی نتایج به دست آمده هنوز ممکن نیست.

 

برخی از سیاره های منظومه تراپیست 1 از کره خاکی ما هم بیشتر آب دارند!

منظومه تراپیست 1 دارای 7 سیاره بوده که با حروف انگلیسی b تا h اسم‌گذاری شده‌اند و با وجود تایید سنگی بودن ترکیب اصلی این سیاره‌ها، مواد جالب‌توجه دیگری هم در سطح آن‌ها کشف شده است.

شان کاری (Sean Carey)، از نویسنده‌های یکی از مقاله‌های منتشرشده در این رابطه می‌گوید که اطلاعات موجود در مورد این سیستم ستاره‌ای در مقایسه با سایر منظومه‌های کشف‌شده در اطراف منظومه خورشیدی ما بیشتر بوده و تحقیقات جدید هم درک بشر از طبیعت این جهان‌های ناشناخته را به میزان شگفت‌انگیزی بالا برده است؛ در ادامه شما را به دیدن یکی از ویدیوهای منتشر شده در مورد سامانه تراپیست 1 دعوت می‌کنیم:

 

به بیان دقیق‌تر می‌توان گفت که تیم کارِی با آنالیز میزان نور دریافت شده توسط سیاره‌های منظومه تراپیست 1، از طرف ستاره سامانه و عکس‌العمل‌های به وجود آمده با اتمسفر این جرم‌های آسمانی، دریافتند که تمامی هفت سیاره موجود از سنگ ساخته شده‌اند و در بیشترین حالت، چیزی در حدود 5 درصد آب بر روی سطح آن‌ها وجود دارد؛ جالب است بدانیم که سیاره خاکی ما تنها 0.02 درصد آب دارد!

در مورد حجم، شدت و میزان تشعشات دریافت شده توسط سیاره‌ها هم مشخص شده است که سیاره چهارم، یعنی تراپیست 1 e، بیشتر از بقیه به زمین شباهت دارد و بر اساس اطلاعات منتشرشده از طرف رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که سایز این جرم آسمانی نزدیک به کره خاکی ماست و امکان قرار داشتن آب در حالت مایع ‌بر روی آن، وجود دارد.

در مورد اطلاعات رصدخانه ESO هم کلیپی تهیه شده که تماشای آن خالی از لطف نیست:

 

همانطور که اشاره شد، پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند که هر هفت مورد از سیاره های منظومه تراپیست 1 شرایط جوی و جغرافیایی مناسبی دارند؛ دکتر آمواری تریاد (Amaury Triaud)، یکی دیگر از دانشمندان تیم بین‌المللی مسئول اکتشافات اخیر در این باره می‌گوید که به صورت کلی، با بررسی میزان انرژی جذب شده توسط سیاره های فراخورشیدی اطراف یک ستاره می‌توان ترکیب و شرایط جوی آن سیاره‌ها را مشخص کرد و تراپیست 1 e بیشتر از همه شبیه به کره زمین است.

آمورای اظهار کرد که در قدم بعدی، دانشمندان بر روی مشخص کردن ترکیب شیمیایی اتمسفر سیاره‌ها و کسب اطلاعات از وجود حیات در آن‌ها می‌پردازند. البته با به کار افتادن تلسکوپ شگفت‌انگیز جدید ناسا، یعنی تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope) در سال آینده، کار این تیم تحقیقاتی به مراتب راحت‌تر خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. قطعا حیات وجود داره ولی در چه مرحله ای از تکامله مشخص نیست.و اینکه حیات هوشمند اونجا باشه خیلی بعیده .البته ممکنه حیات هوشمند میلیون ها سال پیش اونجا بوجود اومده و منقرض شده و یا اینکه میلیونها سال بعد بوجود بیاد.خیییییلی احتمالش کمه که حیات هوشمندی در اطراف زمین همزمان با حیات هوشمند زمین کشف بشه که

  2. یه شهاب سنگ بخوره هممون منقرض بشیم خلاص

  3. امیدی واهی برای بشر که حیات ابلهانه ش ادامه بده

  4. باو ما که آخرش نفهمیدیم چی شد!!!

    یه روز میگن نه اشتباه شده، امکان حیات نیست، یه روز میگن بهشته و…

  5. به احتماله زیاد فقط ابزیان اونجا زندگی میکنن و خطری واسه ما ندارن چون ماهی و کوسه که نمیتونن حمله کنن به سیاره ما
    در ضمن ابزیان به دلیله داشتن امگا ۳ میتونن مورد توجه ما باشن میتونیم بریم ماهی وارد کنیم با این وضعه جمعیت از گشنگی نمیریم
    هر چند که من از غذاهای درییایی خوشم نمیاد