نقص فني در کامپيوتر کنجکاوي : مريخ نورد ناسا در حالت Safe Mode قرار گرفت

 با توجه به بروز نقص عملکرد در یکی از رایانه های «کنجکاوی»، مهندسان ناسا مجبور به تغییر وضعیت مریخ نورد به حالت «ایمن» شده اند. کنجکاوی دارای یک جفت رایانه اصلی A-side‌ و B-side برای پشتیبانی از داده ها است؛ هرکدام از رایانه ها نیز دارای زیرسیستم های اضافی مرتبط هستند.

 مریخ نورد 2.3 میلیارد دلاری ناسا پیش از فرود بر سطح سیاره سرخ در آگوست 2012 از رایانه A-side‌ و در حال حاضر از رایانه B-side‌ استفاده می کند.باتوجه به از کار افتادن کامل رایانه A-side‌ و بروز نخستین ایراد اساسی در مریخ نورد، مهندسان به دنبال یافتن روشی مناسب برای احیاء مجدد این رایانه پشتیبان هستند.

برای حفاظت بیشتر از سیستم رایانه‌یی و پیشگیری از بروز هرگونه نقص احتمالی جدید، کنجکاوی در حالت ایمن (safe mode) قرار گرفته است، اما ناسا از تکمیل عیب یابی و بازگشت به «وضعیت عملیاتی» تا چند روز آینده خبر می دهد.

هر چند هنوز علت اصلی بروز مشکل در حافظه سیستم کنجکاوی برای کارشناسان ناسا ناشناخته باقی مانده است، اما به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Space.com پرتوهای کیهانی – یعنی همان تشعشاتی که به طور معمول در فضا وجود دارند – می‌توانند عامل اصلی بروز این مشکلات باشند. و علیرغم اینکه سخت افزار مریخ نورد به گونهای طراحی شده که در برابر پرتوهای مضر کیهانی مقاوم باشد، این احتمال وجود دارد که برخی ذرات از پوستهی کنجکاوی گذر کرده و به آن آسیب رسانده باشند.

«ریچارد کوک» مدیر پروژه MSLP‌ در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا تأکید می کند:

با رفع نقص به وجود آمده در یکی از دو رایانه کنجکاوی، به زودی وضعیت مریخ نورد به «حالت استاندارد» بازگردانده می شود.

در حال حاضر تنها اطلاعات وضعیت فعلی به مرکز کنترل زمینی مخابره می شود و ارسال داده های ذخیره شده از جمله آنالیز نخستین نمونه پودر سنگ مریخ تا رفع نقص سیستم رایانه‌یی انجام نخواهد شد.


منبع : en.gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*