طولانی ترین ماه گرفتگی قرن به زودی رخ می‌دهد

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 به زودی رخ می‌دهد

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 در چند ماه آینده اتفاق می‌افتد؛ بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها گفته شده که در جریان این خسوف کامل قرار است که بیش از 100 دقیقه سایه زمین بر روی ماه بیفتند و به علاوه، قمر زمین در این ماه گرفتگی سرخ رنگ خواهد شد!

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن حاضر در ماه جولای آینده رخ خواهد داد و قمر ما را برای مدت 1 ساعت و 43 دقیقه در زیر سایه زمین قرار می‌دهد؛ از ابتدای قرن گذشته تاکنون موارد زیادی نبوده که یک خسوف برای مدت بیش از صد دقیقه اتفاق بیافتد و به همین دلیل، بسیاری از شیفتگان ستاره شناسی و جهان خارج از جو زمین در مورد رویداد پیش رو هیجان‌زده شده‌اند.

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21

گفته شده که این خسوف کامل در روز 27 جولای 2018 (5 مرداد 1397) رخ می‌دهد و جالب است بدانیم که علاوه بر ماه گرفتگی، قرار است که در جریان اتفاق تابستان امسال وضعیت قرارگیری ماه و خورشید و سیاره ما به گونه‌ای باشد که انعکاس نور خورشید از ماه، این جرم آسمانی را به رنگ سرخ دربیاورد.

وقتی بحث طولانی بودن ماه گرفتگی مطرح می‌شود،‌ منظور مدت زمانی است که سایه زمین سطح قمر را به طور کامل می‌پوشاند و در کمال تعجب، از ابتدای قرن بیستم تاکنون تنها 4 بار پیش آمده که خسوفی با مدت زمانی به این بلندی رخ دهد؛ این چهار مورد در سال‌های 2011، 2000، 1982 و 1935 اتفاق افتادند و مدت زمان ثبت‌شده برای هرکدام از آن‌ها به ترتیب 100، 107، 107 و 101 دقیقه بوده است.

بنابراین از آنجایی که قرن بیستم به صورت رسمی در تاریخ 31 دسامبر سال 2000 تمام شد، دانشمندان با هیجان خاص مرتبط با اتفاقات ستاره شناسی شگفت‌انگیز این چنینی اعلامم کرده‌اند که خسوف این تابستان با مدت زمان 103 دقیقه، طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 خواهد بود.

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن به زودی رخ می‌دهد

همانطور که از این نوع پدیده‌های نجومی انتظار می‌رود، ساکنان تمامی قاره‌های زمین نمی‌توانند ماه گرفتگی مرداد ماه را مستقیما ببینند و متخصصان اعلام کردند که این خسوف کامل تقریبا در تمامی نقاط قاره آفریقا، بخش‌هایی از اروپا، هند، استرالیا و خاورمیانه قابل رویت است.

در ماه گرفتگی کامل جولای، قمر زمین از تاریک‌ترین قسمت سایه سیاره که با نام “Umbra” شناخته می‌شود، عبور می‌کند و از آنجایی که این جرم آسمانی به مراتب از سیاره ما کوچک‌تر است،‌ به صورت کامل در تاریکی ایجادشده توسط کره زمین قرار می‌گیرید.

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن به زودی رخ می‌دهد

در مورد رنگ قرمز ماه در جریان این اتفاق می‌توان گفت که پدیده‌ای شبیه به سرخ شدن خورشیدی در زمان غروب رخ می‌دهد و نور عبوری از اتمسفر و روی سطح زمین در ماه گرفتگی باعث می‌شود تا این جرم آسمانی به رنگ سرخ خیره‌کننده‌ای دیده شود.

مدت زمان خسوف کامل پیش رو هم به واسطه چند فاکتور مختلف بیشتر از 100 دقیقه طول می‌کشد‌؛ این فاکتورها علاوه بر عبور ماه از قسمت Umbra سایه زمین، به فاصله سیاره ما از خورشید و فاصله ماه از زمین مربوط می‌شوند و از آنجایی که بر حسب اتفاق، زمین در ماه جولای در بیشترین مسافت ممکن از ستاره میزبانش قرار می‌گیرید و ماه هم وضعیتی مشابه را نسبت به زمین خواهد داشت، اتفاق تابستان آینده به نوبه خود منحصر به فرد است و منظره‌ای خیره‌کننده را به وجود می‌آورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. سلام اشکان

  2. این ماه گرفتگی رو شاه نعمت الله ولی هم پیش بینی کرده .

  3. هنگامی که ماه یک هلال کوچک یا ربع هلال می شود شکافت نور کوچکی بر قسمت تاریک ماه خواهد پدید آمد و بهنگام کامل شدن خسوف ما تاریک می شود

  4. اینا از نشانه های آخر الزمانه

    • مگه لِنج‌ت غرق شده که اسمت نصفه شده، ناخدا؟

    • دوست عزیز که که میگی اینا از نشانه های اخر الزمانه شما اول برو بفهم که شروط خسوف چیه بعد بیا حرف بزن من شرکت کننده مسابقه ی نادکاپم و این درسمه اینا در سال 3 یا 4 بار اتفاق میافنه پس اگه اینا نشانه های اخر زمانه پس کسوف که ماهه به اون کوچیکی جلوی خورشید و میگیره چیه؟؟؟ببین من خودم مسلمونم و به قیامت اعتقاد دارم اما اینجا علمی حرف بزن

      • کاملا صحیح…احسنت این مقدار از دانایی و علم بالا جای تقدیر و تشکر زیادی داره موفق و سربلند باشید!!🌷
        درضمن متشکرم از جناب علیپور بابت مطلب مفید و کاربردیشون☺

  5. جناب علیپور، این ماه گرفتگی با چشم غیر مسلح، توی ایران قابل روئیته؟

    • وقت بخیر

      ببخشید که دیر جواب دادم؛ ماه گرفتگی 5 مرداد حدودا از ساعت 10 شب در ایران قابل رویته و به صورت کلی متخصصا اعلام کردن که نگاه کردن به خسوف برای بینایی ضرری نداره…

  6. عظمت خدا رو ببین

    • درسته که اینهم عظمت خداست، ولی متأسفانه اینبار عظمت الاهی در قهرش جلوه نموده
      1. پدیده‌ای مثل ماه‌گرفتگی، چون خارج از نظم معمولیه [که به ادامۀ حیات، مربوطه] چیز خوبی نیست!
      2. اگه خشم خدا را قهر طبیعت بدانیم، بازهم جای سؤال/بررسی داره: خشم/قهر از کی/چی؟
      3. اینکه نظیرش زیاده، دلیل نمیشه بسادگی از کنارش بگذریم، مثل سرطان که میخواهیم درمان شود

  7. امسال ی ماه گرفتگی دیگه هم داشتیم چخبره