فیلترشکن

توضیح وزیر ارتباطات در مورد استفاده از فیلترشکن ؛ حمایت سایفون توسط آمریکا

وزیر ارتباطات با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود در مورد استفاده از فیلترشکن ها و اعمال محدودیت بر آن‌ها توضیح داد. آذری جهرمی همچنین در اظهار نظری گفته پروژه سایفون توسط وزارت خارجه آمریکا حمایت مالی می‌شود.

اخیرا محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اظهار نظری جنجالی گفته بود که کار بستن فیلترشکن ها آغاز شده است و این برنامه‌ها به دلیل مشکلات امنیتی مسدود خواهند شد. این اظهار نظر، واکنش‌های گوناگونی را در پی داشت و باعث شد وی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، توضیحاتی را در مورد استفاده از فیلترشکن ارائه کند. آذری جهرمی در پست اینستاگرامی خود نوشت:

خبرنگارانی از دلایل اعمال برخی محدودیت‌ها برای فیلترشکن ها پرسیدند که در پاسخ گفتم یکی از دلایل مخالفت دولت با اعمال محدودیت کلی بر پیام رسان‌ها، فراگیر شدن فیلترشکن‌ها بود. اگر ظنی بر ارتباط برخی پیام رسان‌ها با سرویس‌های اطلاعاتی وجود دارد، در مورد برخی فیلترشکن ها این ارتباط‌ها دیگر ظن نیست و یقین است و بودجه برخی از آن‌ها مستقیما از طرف دولت آمریکا تامین می‌شود. بنابراین اکنون با فراگیر شدن فیلترشکن‌ها که قابل پیش‌بینی بود شرایط نامناسب‌تری رخ داده است.

در سیاست‌های اعلامی دولت‌های متخاصم با مردم ایران، راهکارهایی برای فراگیر شدن فیلترشکن‌ها در ایران مطرح و پیگیری شده است. عدم تدبیر برای همراهی مردم در تصمیماتی که برای فضای مجازی اتخاذ می‌شود عملا باعث ترویج فیلترشکن ها و در نتیجه تقویت برنامه متخاصمان است. جدا از این دسته از فیلترشکن‌ها، دسته دیگر نیز باج افزار و بدافزار هستند و در زمانی که زندگی روزمره مردم در فضای مجازی شکل گرفته، تهدید بزرگی برای امنیت آن‌ها مطرح می‌شود. اختلاف نظر در مسئولان و نارضایتی جمعی از مردم، اکنون تهدید بزرگتری را برای امنیت فضای مجازی فراهم کرده است که نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت و باید برای آن چاره جدی اندیشید.

استفاده از فیلترشکن نباید گسترش پیدا کند

وزیر ارتباطات همچنین در مراسم گزارش فعالیت‌ها و پروژه‌های اپراتور دوم در مورد بسته شدن سایفون گفت پروژه سایفون مورد حمایت مالی مستقیم وزارت خارجه آمریکا است و تمام منابع مالی‌اش از آنجا تامین می‌شود. یکی از مدیران فیلترشکن ها جایی نوشته بود باید از ایران تشکر کنیم که به کسب و کار ما رونق داد؛ به همین دلیل نباید اجازه بدهیم که این موضوع گسترش پیدا کند.

آذری جهرمی تلویحا از فیلتر شدن شبکه های اجتماعی از جمله اورکات، فیس بوک، وی چت و تلگرام انتقاد کرد و افزود باید اعتماد درونی را افزایش دهیم، چون مردم بر اساس رفتارهای ما تاثیر می‌گیرند. تا زمانی که تبیین سیاست نکنیم، در برخورد با رسانه‌های نوین دچار مشکل می‌شویم. مسئولان هر روز یک اظهار نظر می‌کنند و مردم نمی‌دانند تکلیفشان چیست، اما باید یک استراتژی واحد در رسانه دیده شود. این فضا اکنون صرفا یک فضای خبری و رسانه‌ای نیست و ایجاد محدودیت در فضای مجازی طبیعتا در عرصه اقتصادی و فرهنگی تاثیر خواهد گذاشت.