بررسی گلکسی نوت 9 - galaxy note 9 review

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 (Samsung Galaxy Note 9) را تنها چند روز پس از رونمایی جهانی آن آماده کرده‌ایم تا با مشخصات، عملکرد فنی، امکانات نرم افزاری و مهمترین تغییرات پرچمدار فبلت های سامسونگ نسبت به نسل قبل به طور کامل آشنا شوید.

نسل هشتم سری نوت، سال گذشته وارد بازار شد تا خاطرات تلخ سری نوت ۷ و به خصوص مسائل مربوط به باتری‌های معیوب آن را از ذهن‌ها پاک کند. حالا سامسونگ در گلکسی نوت 9 ، همان فرم موفق نوت هشت را حفظ کرده و با اضافه کردن تغییراتی جدید، تجربه‌ی کاربری شما با این محصول را بهبود داده است. به عبارتی دیگر، شاید گلکسی Note 9 همان محصولی است که باید به جای نوت هشت عرضه می‌شد: تکامل‌یافته‌تر و دارای قلم اس پن با قابلیت‌های جذاب‌تر برای مجاب‌ کردن کاربران به خرید آن. بنابراین اگر شما عزیزان گجت نیوزی هم می‌خواهید بدانید که مهمترین تغییرات این مدل نسبت به نسل‌های گذشته چه بوده‌ است و فبلت جدید سامسونگ در میدان عمل چه نمره‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، در ادامه با بررسی اختصاصی نوت 9 با گجت نیوز همراه باشید:

فهرست مطالب بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9

با کلیک کردن بر روی هر عنوان می‌توانید به آن بخش از بررسی اختصاصی گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۹ دسترسی پیدا کنید:

مشخصات فنی گلکسی نوت 9 سامسونگ

بررسی گلکسی نوت 9 - galaxy note 9 review

همانطور که انتظار داشتیم، نهمین نسل از گلکسی نوت، علاوه بر ابعاد، در زمینه‌ی مشخصات سخت افزاری نیز یک غول به تمام معنا محسوب می‌شود و کمپانی سازنده برای ساخت آن از بالاترین استانداردهای حال حاضر دنیای موبایل بهره برده است:

  • طول بدنه: ۱۶۱.۹ میلی‌متر (۶.۳۷ اینچ)
    ضخامت: ۸.۸ میلی‌متر (۰.۳۵ اینچ)
    عرض: ۷۶.۴ میلی‌متر (۳.۰۱ اینچ)
  • وزن: ۲۰۱ گرم
  • پوشش محافظتی: گوریلا گلس ۵
  • مقاومت در برابر آب و گرد و غبار: استاندارد IP68
  • رنگ‌ها: مشکی، مسی، آبی، بنفش
  • جنس بدنه: فلز، پلاستیک، شیشه و فریم آلومینیومی
  • پورت‌های ورودی: یو اس بی تایپ سی و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • پردازنده: اگزینوس ۹۸۱۰ (هشت هسته‌ای به همراه پردازشگر گرافیکی Mali-G72 MP18)
    اسنپدراگون ۸۴۵ (مخصوص بازار چین و آمریکا – هشت هسته‌ای به همراه پردازشگر گرافیکی آدرنو ۶۳۰)
  • فرکانس پردازنده: اگزینوس: ۲.۷ گیگاهرتز
    اسنپدراگون: ۲.۸ گیگاهرتز
  • حافظه رم: ۶ گیگابایت (مدل ۱۲۸ گیگابایتی) و ۸ گیگابایت (مدل ۵۱۲ گیگابایتی)
  • ظرفیت داخلی: ۱۲۸ / ۵۱۲ گیگابایت با قابلیت ارتقا تا سقف ۵۱۲ گیگابایت از طریق کارت حافظه جانبی
  • محتویات جعبه: گوشی گلکسی نوت ۹ به همراه قلم اس پن، آداپتور شارژر سریع ۹ ولت/ ۱.۶۷ آمپر (یا ۵ ولت/ ۲ آمپر)، کابل یو اس بی تایپ سی، هدفون تو-گوشی AKG با چهار سر اضافه در اندازه‌های متفاوت، سوزن سیم‌کارت، مبدل میکرو یو اس بی به یو اس بی تایپ سی، مبدل یو اس بی به یو اس بی تایپ سی، ابزار تعویض سر قلم، ۲ سر قلم یدکی با رنگ‌های متفاوت، فرم خدمات پس از فروش، دفترچه راهنما و راهنمای راه‌اندازی سریع
  • امکانات صدا: اسپیکرهای استریو، پخش صدای شفاف با مشخصات ۳۲ بیت/ ۳۸۴ کیلوهرتز، تکنولوژی حذف نویز اکتیو میکروفون، پشتیبانی از فرمت‌های صوتی MP3/WAV/eAAC+/FLAC player و فرمت‌های ویدیویی MP4/DivX/XviD/H.265 player
  • ابعاد نمایشگر: ۶.۴ اینچ سوپر آمولد با پشتیبانی از HDR10
  • تراکم پیکسلی: ۵۱۶ پیکسل بر هر اینچ (۱۶ میلیون رنگ)
  • رزولوشن نمایشگر: ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ پیکسل (نسبت تصویر ۱۸.۵ به ۹)
  • نسبت مساحت نمایشگر به بدنه: ۸۳.۴ درصد
  • دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسل با f1.7
    فوکوس خودکار، پیکسل‌های دارای سایز 1.22 µm، اچ دی آر خودکار
    فیلمبرداری با رزولوشون ۱۴۴۰ پیکسل و نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه
  • دوربین اصلی: دوگانه ۱۲ + ۱۲ مگاپیکسل
    (لنزهای ۲۶ و ۵۲ میلی‌متری با f/1.5-2.4 و f2.4)
    فلش ال ای دی و سایز پیکسل 1.25 µm
    قابلیت‌های دوربین: فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص صحنه دوال پیکسل
    زوم اپتیکال دو مرحله‌ای، حالت عکاسی حرفه‌ای با تنظیمات دستی
    فناوری تشخیص نوع سوژه مبتنی بر هوش مصنوعی
    تگ‌گذاری جغرافیایی، فناوری تشخیص چهره و لبخند، پانوراما و HDR خودکار
    پایدارسازی اپتیکال تصویر (OIS)، فلش ال ای دی و فیلمبرداری 4K
    فیلمبرداری با رزولوشن ۲۱۶۰ پیکسل و نرخ ۶۰ فریم بر هر ثانیه
    فیلمبرداری با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ ۲۴۰ فریم بر هر ثانیه
    فیلمبرداری با رزولوشن ۷۲۰ پیکسل و نرخ ۹۶۰ فریم بر هر ثانیه
  • باتری: ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، لیتیوم-یونی با قابلیت شارژ سریع (پشتیبانی از QuickCharge 2.0) و شارژ وایرلس
  • نرم افزار و سیستم عامل: اندروید ۸.۱.۰ اوریو + ورژن ۹.۵ رابط کاربری اختصاصی Samsung Experience
  • امکانات ارتباطی: ۲ سیم‌کارت همزمان (در برخی از مدل‌ها یک سیم‌کارت)، 4G LTE، وای فای 802.11 a/b/g/n/ac، وای فای دایرکت، ان اف سی، بلوتوث ۵.۰ و aptX
  • سنسورها: سنسور اثر انگشت، اسکنر عنبیه چشم، سنسور تشخیص چهره، ژیروسکوپ، سنسور تشخیص مجاورت، قطب‌نما، سنسور فشارسنج، تشخیص نور محیط، تشخیص ضربان قلب، سطح اکسیژن خون

طراحی

بررسی گلکسی نوت 9 - galaxy note 9 review

فرم کلی بدنه دقیقا همانی است که در گلکسی نوت هشت دیده بودیم. بدنه‌ی نسل جدید حالا در حد ۱.۶ میلی‌متر عریض‌تر شده و ارتفاع آن هم حدود ۰.۶ میلی‌متر کمتر شده است. این تغییرات به همراه افزایش ۰.۲ میلی‌متری ضخامت که مقصر اصلی‌اش افزایش ظرفیت باتری است، باعث شده که نوت 9 کمی مربعی‌تر از نوت هشت باشد و نگه داشتن آن کمی آسان‌تر شود. اما این به معنای آن نیست که می‌توانید با یک دست، به کل قسمت‌های گوشی دسترسی داشته باشید و حتی افرادی با دست‌های بسیار کشیده نیز در اکثر مواقع باید با استفاده از هر دو دست خود، گوشی و بخش‌‌های مختلف نمایشگر را کنترل کنند؛ به خصوص این که وزن گوشی حالا به ۲۰۱ گرم رسیده و نگه داشتن آن برای خانم‌ها و افرادی با مچ‌های ضعیف‌تر برای مدت طولانی، چندان آسان نیست.

در نمای روبه‌رو، می‌بینید که حاشیه‌ی پایین نمایشگر کمی کاهش یافته و البته همچنان آن انحنای نرم در دو طرف نمایشگر به خوبی دیده می‌شود. کادر بالای نمایشگر که میزبان انبوهی از سنسورها و قطعات نظیر دوربین سلفی، بلندگوی تماس، سنسورهای عنبیه و مادون قرمز و البته چراغ ال ای دی مخصوص نوتیفیکیشن‌هاست، درست مشابه اس ۹ پلاس و برخلاف نوت هشت، یک حالت پوشیده و مخفی دارد و در نگاه اول و در اکثر زوایا، تعداد زیادی لنز و قطعه‌ی مختلف توی ذوق‌تان نخواهد زد.

دکمه‌ی پاور در سمت راست فریم آلومینیومی دستگاه قرار گرفته و دکمه‌های مخصوص بیکسبی و تغییر ولوم نیز بر روی لبه‌ی دیگر دیده می‌شوند. فاصله‌ی دکمه‌های تغییر ولوم با دکمه‌ی بیکسبی نسبتا کم است و دقیقا مشابه اس ۹ پلاس، احتمالا بارها و بارها اشتباها به جای دکمه‌ی کاهش ولوم، بیکسبی احضار خواهید کرد و تا زمانی که به محل این دکمه عادت کنید (یا آن را به نحوی از کار بیاندازید!) این داستان ادامه خواهد داشت. اما کلیک‌پذیری و حسی که فشردن این دکمه‌ها به کاربر می‌دهد، کاملا جذاب است و ساختار قرص و محکم و بازخورد آنها، نسبت به دیگر محصولات سامسونگ کاملا برتری دارد.

زمانی که گوشی را می‌چرخانید، تازه متوجه واضح‌ترین تغییرات ظاهری نوت 9 نسبت به نسل گذشته خواهید شد. کادر دوربین‌های افقی این مدل، حالا دیگر میزبان سنسور اثر انگشت نیست و این اسکنر مستطیلی‌شکل، به کمی پایین‌تر منتقل شده است. در نگاه اول، احتمالا شکل نامتقارن لنزهای دوربین باعث تعجب‌تان خواهد شد و با وجود اینکه بعد از چند روز به این موضوع عادت می‌کنید، اما ترجیح می‌دادیم که سامسونگ این موضوع عجیب را در طراحی برطرف می‌‌کرد. نحوه‌ی قرارگیری فلش و سنسورهای تشخیص ضربان قلب نیز در ادامه‌ی همین مشکل، ساختاری کاملا نامتقارن را در قسمت پشتی گوشی ایجاد کرده است؛ شاید سامسونگ اگر همان طراحی عمودی دوربین‌های اس ۹ پلاس را برای این مدل نیز در نظر می‌گرفت، کاربران بیشتری آن را می‌پسندیدند.

سنسور اثر انگشت با وجود این که از کادر دوربین‌ها جدا شده، اما همچنان هم فاصله‌ی کمی با آنها دارد و باز هم احتمال کثیف شدن سطح لنزهای دوربین بر اثر لمس اشتباهی وجود دارد؛ به خصوص این‌ که این سنسور کاملا در یک سوم بالایی پنل پشتی قرار گرفته و برای پیدا کردن آن باید کاملا انگشت دستتان را به بالا بکشید (البته با وجود اسکنرهای بیوزیستی قدرتمندی نظیر اسکنر چهره بعید می‌دانم هنوز هم از سنسور اثر انگشت در گلکسی نوت 9 استفاده کنید!).

بررسی گلکسی نوت 9 - galaxy note 9 review

پنل شیشه‌ای نوت ۹ مثل خیلی از پرچمداران تمام‌شیشه‌ای بازار، به راحتی چرب می‌شود و اثر انگشت بر روی آن باقی می‌ماند. هر دو پنل جلو و عقب، علاوه بر مقاومت بالا در برابر خط و خش، با یک انحنای بسیار نرم و هماهنگ، به فریم آلومینیومی مرکز گوشی می‌رسند و این موضوع باعث خوش‌دست‌تر شدن این فبلت غول‌پیکر شده است. خشاب سیم‌کارت (دو سیم‌کارت نانو یا یک سیم‌کارت نانو و یک کارت حافظه‌ی میکرو اس دی) و میکروفون دوم گوشی بر روی لبه‌ی بالایی و پورت یو اس بی تایپ سی به همراه اسپیکر و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون بر روی لبه‌ی پایینی دستگاه قرار دارند. قلم اس پن در انتهای سمت راست لبه‌ی پایینی تعبیه شده و خارج کردن و جای‌گذاری مجدد آن بسیار آسان است؛ در ضمن سامسونگ کاری کرده که دیگر نمی‌توانید قلم را از سر اشتباهی آن وارد محفظه‌ی اس پن کنید و دیگر مشکلاتی نظیر گیر کردن و خش برداشتن بدنه‌ی قلم بر اثر این اشتباه را فراموش خواهید کرد.

در ضمن این نکته‌ی جذاب را هم بدانید که علیرغم وجود این همه خشاب و محفظه و حفره‌های گوناگون بر روی بدنه، گلکسی نوت 9 موفق به کسب استاندارد مقاومتی IP68 شده است که باعث می‌شود پاشیده شدن آب، گرد و غبار و غوطه‌ور شدن در عمق یک و نیم متری آب به مدت نیم ساعت، آسیبی به سخت افزار گوشی وارد نکند.

نمایشگر

بررسی گلکسی نوت 9 - galaxy note 9 review

گلکسی نوت 9 محصولی از متخصص تولید نمایشگرهای اولد است و طبیعی‌ست که شاهد یکی از بهترین پنل‌های سوپر امولد بازار بر روی این فبلت باشیم. نمایشگر ۶.۴ اینچی این گوشی حالا ۰.۱ اینچ از نوت هشت بزرگتر شده که تشخیص تفاوت آنها حتی زمانی که دو گوشی را کنار هم قرار می‌دهید، اصلا آسان نیست. این پنل که نسبت تصویر ۱۸.۵ به ۹ برای آن در نظر گرفته شده، دارای رزولوشن ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل است که تراکم ۵۱۶ پیکسل بر هر اینچ را برای آن به ارمغان می‌آورد. با چنین مشخصاتی، خیالتان از شفافیت و وضوح در تمام حالات راحت خواهد بود و البته خودتان هم می‌توانید از قسمت تنظیمات، رزولوشن را بر روی سه حالت WQHD+ (رزولوشن ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰)، FHD+ (رزولوشن ۲۲۲۰ در ۱۰۸۰) و HD+ (رزولوشن ۱۴۸۰ در ۷۲۰) تغییر دهید؛ به صورت پیشفرض، رزولوشن بر روی فول اچ ادی پلاس تنظیم شده است.

نمایشگر نوت 9 از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کند که یک ایده‌آل جذاب برای تماشای محتواهای مبتنی بر این استاندارد در یوتیوب و دیگر منابع محسوب می‌شود و البته خبری از پشتیبانی از دالبی ویژن بر روی این محصول نیست. در تنظیمات نمایشگر می‌توانید حالت Blue Light Filter را فعال کنید تا به خصوص هنگام کار کردن در محیط‌های تاریک، نور آبی نمایشگر کاهش پیدا کند و فشار کمتری به چشم‌هایتان وارد شود. از طریق گزینه‌ی Screen Mode می‌توانید حالت نمایشگر را بر روی سه گزینه‌ی Adaptive Display با برخورداری از DeltaE متوسط ۴.۵ در حوزه‌ی رنگ‌های sRGB (حالت پیشفرض با اشباع رنگی بالا و تنظیم خودکار المان‌های نمایشگر برای نمایش محتوا با رنگ‌های زنده و جذاب)، حالت Amoled Cinema با برخورداری از DeltaE متوسط ۱.۲ در حوزه‌ی رنگ‌های P3 (حالت مخصوص تماشای فیلم و محتوای ویدیویی با کنتراست و تنظیمات رنگی سینمایی) و حالت Amoled Photo با برخورداری از DeltaE متوسط ۱.۵ در حوزه‌ی رنگ‌های AdobeRGB (حالت ایده‌آل برای گرافیست‌ها و استفاده از نرم افزارهای ویرایش تصویر با دقت رنگی بالاتر) تنظیم کنید. هرکدام از این حالت باعث به وجود آمدن تغییراتی در میزان اشباع رنگ‌ها، نرخ کنتراست و شدت روشنایی صفحه می‌شوند و اگر می‌خواهید رنگ‌های طبیعی‌تری در حوزه‌ی sRGB را تماشا کنید، حالت Basic با برخورداری از DeltaE متوسط ۱.۷، گزینه‌ی ایده‌آل شما خواهد بود.

حداکثر روشنایی گلکسی نوت 9 حدود ۶۵۸ نیت اندازه‌گیری شده که حدودا ۱۰ نیت بیشتر از نوت هشت است. جالب است بدانید که این رقم تقریبا برابر با حداکثر روشنایی اس ۹ و حدودا ۳۰ نیت بیشتر از اس ۹ پلاس است. البته صرف نظر از این ارقام، عملکرد بسیار مناسب این نمایشگر تقریبا در تمام حالت‌های نوری و محیطی باعث می‌شود که خوانایی محتوای نمایشگر حتی در زیر نور مستقیم آفتاب نیز سخت نباشد. نرخ کنتراست ۴.۵۳۱ تحت نور آفتاب برای نوت ۹ به ثبت رسیده است که رقمی بسیار مناسب و تقریبا مشابه اس ۹ پلاس است؛ این رقم برای آیفون ایکس -بهترین‌ عملکرد در این زمینه- تقریبا ۵.۰۱۳ اندازه‌گیری شده است.

قابلیت Always on Display یا همان نمایشگر همیشه روشن، بر روی نوت 9 نیز به شکلی کامل درر اختیارتان خواهد بود و شما می‌توانید در حالتی که نمایشگر خاموش است، ساعت و تاریخ و اطلاعات دیگر را به طور دائم بر روی صفحه مشاهده کنید. آیتم‌های داخل این صفحه از طریق تنظیمات قابل تغییر هستند و می‌توانید اندازه و رنگ‌شان را نیز تغییر دهید. یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب نمایشگر نیز حالت Edge Lighting است. با توجه به خمیده بودن نمایشگر، زمانی که نوت ۹ را بر روی نمایشگر خود، روی یک سطح صاف مانند میز می‌گذارید، نمایشگر به طور کامل پوشانده نمی‌شود و لبه‌های صفحه، میز یا سطح زیر خودشان را روشن می‌کنند. با فعال کردن این قابلیت، شما می‌توانید این روشنایی را کنترل کنید و تعیین کنید که هنگام رخ دادن اتفاقی خاص (مانند دریافت یک نوتیفیکیشن)، لبه‌ها روشن شوند. نوع افکت و شدت روشنایی لبه‌ها نیز به انتخاب شما بستگی دارد و حتی می‌توانید تعیین کنید که هنگام خاموش بودن نمایشگر نیز این قابلیت فعال باشد:

 

دوربین

بررسی گلکسی نوت 9 - galaxy note 9 review

بعد از گلکسی اس ۹ پلاس، حالا گلکسی نوت 9 به یکی دیگر از پرچمداران سامسونگ با دوربین دوگانه تبدیل شده است. این ساختار دوگانه از نظر فرم کلی و مشخصات فنی، کاملا برتر از نوت هشت بوده و تقریبا همان ساختاری‌ست که بر روی اس ۹ پلاس شاهد آن بودیم. دوربین اصلی این فبلت، یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ۲۶ میلی‌متری نسبتا عریض است که گشودگی دیافراگم آن بین f/1.5 و f/2.4 قابل تغییر است؛ در واقع این دیافراگم به شکل سخت افزاری باز و بسته می‌شود و بر روی اف استاپ ۱.۵ یا ۲.۴ قرار می‌گیرد، نه ارقام بین این دو عدد. بنابراین واحد کنترل تصویر به شکل هوشمند و با توجه به شرایط نور محیط و حالت انتخاب شده برای تصویربرداری، یکی از این دو حالت را انتخاب می‌کند.

سنسور اصلی دارای سایز 1/2.55 اینچ بوده و هرکدام از پیکسل‌های آن دارای ابعاد 1.4µm هستند. جالب است بدانید که از تک تک این پیکسل‌ها برای فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز صحنه استفاده می‌شود و اینگونه است که سیستم فوکوس خودکار دوال پیکسل نوت ۹ می‌تواند با دقت و سرعت بالایی انجام وظیفه کند.

بررسی گلکسی نوت 9 - galaxy note 9 review

دوربین دوم نیز یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو است که یک لنز ۵۲ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم ثابت f/2.4 بر روی آن قرار گرفته و هنگام زوم اپتیکال دو مرحله‌ای و ثبت تصاویر پرتره، به کمک دوربین اصلی می‌آید. سایز این سنسور به 1/3.4 اینچ رسیده که کمی بزرگتر از سنسور اس ۹ پلاس است و البته ابعاد پیکسل‌ها همچنان 1.0µm باقی مانده است. فلش ال ای دی نوت ۹ همچنان هم یک فلش تک رنگ است و در حالی که بسیاری از پرچمداران این روزها از فلش‌های دوگانه و چهارگانه با رنگ‌های متفاوت بهره می‌برند، سامسونگ همچنان تغییری در این زمینه ایجاد نکرده است.

از حیث کیفیت تصاویر، نوت 9 همانطور که از یک پرچمدار گران‌قیمت اندرویدی انتظار می‌رود، تصاویر شارپ و زنده‌ای را ثبت می‌کند. میزان جزئیات در تقریبا تمام قسمت‌های کادر تصویر یکسان است و اگر نور کافی به دوربین برسانید، هیچگونه نویز و کاهش کیفیتی حتی در لبه‌های کادر به وجود نخواهد آمد. گستره‌ی داینامیکی بالا یا همان HDR، عملکرد بسیار جذابی بر روی نوت ۹ دارد و حتی در تصاویری که نور مستقیم خورشید نیز در کادر تصویر دخیل باشد، میزان جزئیات ثبت شده در قسمت‌های سایه و روشن تصویر، تقریبا یکسان خواهد بود. زوم اپتیکال دو مرحله‌ای نیز یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب دوربین نوت 9 است که اجازه می‌دهد بدون افت کیفیت، تا حد زیادی بر روی تصاویر بزرگنمایی کنید. در زیر برایتان چند نمونه از تصاویری که با استفاده از زوم اپتیکال ثبت کرد‌ه‌ایم را تماشا کنید:

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید دوربین در نوت 9، قابلیت تشخیص نوع سوژه به شکل هوشمند است. قابلیتی که پیش‌تر آن را در پرچمداران سری میت ۱۰ هواوی دیده بودیم و حالا دوربین دوگانه‌ی فبلت جدید سامسونگ نیز می‌تواند به شکل هوشمند، ۲۰ نوع سوژه‌ی مختلف از منظره‌ی غروب و متن و حیوانات و آسمان گرفته تا گل و درخت و ساختمان و نمای شب را تشخیص دهد. به گفته‌ی سامسونگ، این الگوریتم به شکل هوشمند تغییراتی را برای ثبت بهتر هر سوژه به شکل منحصر‌به‌فرد اعمال می‌کند و در آینده نیز شاهد دقیق‌تر شدن آن خواهیم بود. کمپانی سازنده نام این قابلیت‌ را Scene optimizer گذاشته است و شما می‌توانید آن را فعال یا غیر فعال کنید؛ در تست‌ها ما سرعت عمل این قابلیت در تشخیص سوژه واقعا بالا بود و احتمالا در آینده، تغییرات چشمگیرتری از طریق آن بر روی تصویر انجام خواهد شد.

هنگام عکاسی در شب، عملکرد دوربین تا حدودی افت می‌کند و میزان نویز ثبت شده در لبه‌های کادر بالا می‌رود. البته همچنان هم ثبت رنگ‌ها با دقت بالایی انجام می‌گیرد و سرعت فوکوس بر روی سوژه نیز همچنان بالاست. در ضمن عملکرد قابلیت Live Focus یا همان حالت مخصوص ثبت تصاویر پرتره نیز در نور کم با مشکلات زیادی مواجه می‌شود و بهتر است که از این حالت، تنها در طول روز استفاده کنید. از حیث قابلیت‌های فیلمبرداری، تقریبا همان مشخصاتی که بر روی اس ۹ پلاس شاهد آنها بودیم، اینجا نیز قابل استفاده است و ضبط کلیپ‌های 4K یا ۱۰۸۰ پیکسل با هر دو نرخ ۳۰ و۶۰ فریم بر ثانیه و با بهره‌گیری از سیستم تثبیت اپتیکال تصاویر یا همان OIS به خوبی قابل اجراست (این قابلیت در همه‌ی حالت‌ها به غیر از رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن 1440 پیکسل قابل استفاده است). ضبط صدا همواره با بیت ریت ۲۳۶ کیلو بیت بر ثانیه انجام می‌شود، اما می‌توانید ضبط فیلم را بر روی هر دو کدک فشرده‌سازی H.264 و H.265 (یا همان HEVC) انجام دهید.

البته حالا می‌توانید از فیلمبرداری فوق آهسته با نرخ ۹۶۰ فریم بر هر ثانیه نیز لذت ببرید. این فیلمبرداری با رزولوشن ۷۲۰ پیکسل انجام می‌گیرد و اگر بتوانید نور کافی به سنسور برسانید (ترجیحا از فلش‌های استودیویی استفاده کنید و یا در محیط خارج از خانه و زیر نور آفتاب فیلمبرداری کنید)، کلیپ‌های بسیار جذابی ثبت خواهید کرد. چندی پیش آپدیتی نیز منتشر شد که مدت زمان کلیپ‌های ثبت شده را از ۰.۲ ثانیه به ۰.۴ ثانیه می‌رساند و حالا می‌توانید فیلمبرداری طولانی‌تری از سوژه‌های خود انجام دهید تا زمانی که این کلیپ‌ها را با نرخ عادی ۳۰ فریم بر ثانیه مشاهده می‌کنید، یک کلیپ ۱۲ ثانیه در اختیار داشته باشید. در زیر می‌توانید چند نمونه از کلیپ‌هایی که ما با استفاده از نوت ۹ در حالت سوپر اسلوموشن ثبت کرده‌ایم را تماشا کنید:

دانلود ویدیو با کیفیت 720p

 

دوربین سلفی گلکسی نوت 9 درست مشابه نسل قبل، از یک سنسور ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.7 بهره می‌برد. این دوربین سرعت فوکوس خودکار بسیار بالایی دارد و علاوه بر ثبت سلفی‌های عریض و البته افکت‌های واقعیت افزوده‌‌ی انیمیشنی، می‌توانید از حالت Live Focus بر روی آن نیز بهره ببرید و سلفی‌هایی در حالت پرتره ثبت کنید. این دوربین البته از فلش ال ای دی برخوردار نیست و در محیط‌های تاریک می‌توانید با فعال کردن فلش صفحه، کاری کنید که یک نمایشگر ۶.۴ اینچی غول‌پیکر به صورت‌تان بتابد و سلفی‌های نسبتا مناسبی ثبت کنید! در انتها برای اینکه بهتر بتوانید عملکرد دوربین دوگانه‌ی نوت 9 در میدان عمل را مشاهده کنید، گالری تصاویر زیر که به طور اختصاصی از سوی تیم گجت نیوز ثبت شده است را برایتان آماده کرده‌ایم تا با تماشای آنها بهتر بتوانید درباره‌ی کیفیت این دوربین قضاوت کنید:

 

قلم اس پن

بررسی گلکسی نوت 9 - galaxy note 9 review

خب حالا نوبت می‌رسد به بررسی مهمترین قسمت در بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 یعنی قلم اس پن جدید. این قلم از نظر طراحی، تقریبا هیچ تفاوتی با قلم نوت هشت ندارد و اگر آنها را کنار هم بگذارید، تنها کوچکتر بودن دکمه‌ی فیزیکی روی بدنه‌ی قلم است که به چشمتان خواهد آمد. رنگ قلم در سه مدل مشکی، مسی و بنفش، کاملا هماهنگ با بدنه است اما در مدل آبی اقیانوسی که در این بررسی در اختیار ما قرار داشت، قلم اس پن دارای رنگ زرد روشن است که تضاد جالبی با بدنه‌ی دیوایس دارد و ترکیب آبی و طلایی، ظاهر جالبی به آنها می‌دهد.

درست مشابه نوت ۵، یک حالت کلیکی‌-مانند در ته قلم اس پن جدید تعبیه شده و مهمترین ویژگی آن نیز اضافه شدن یک ماژول بلوتوثی است که حالا اجازه می‌دهد از راه دور، تعدادی از قابلیت‌های گوشی را کنترل کنید. به طور مثال اگر این دکمه را فشار دهید و کمی نگه دارید، اپلیکیشن دوربین باز می‌شود و با فشار دادن دکمه، می‌توانید عکس بگیرید. در ضمن اگر این دکمه را دو بار پشت سر هم فشار دهید، بین دوربین جلو و عقب جابه‌جا خواهید شد. در چند روزی که این قلم برای بررسی در اختیار ما بود، واقعا از این قابلیت لذت بردیم و به خصوص هنگام ثبت تصاویر سلفی گروهی، متوجه می‌شوید که عملکرد کنترل از راه دور این قلم چه مقدار کاربردی خواهد بود.

البته این تمام ماجرا نیست و با مراجعه به قسمت S Pen Remote در تنظیمات قلم، می‌توانید میانبرهای قلم برای هر نرم افزار را مشاهده کنید و آنها را فعال یا غیر فعال کنید. در ضمن در همین صفحه می‌توانید مقدار شارژ باقی‌مانده از باتری قلم را نیز مشاهده کنید. این باتری در واقع یک ابر خازن بسیار کوچک است که داخل بدنه‌ی قلم تعبیه شده و زمانی که قلم را داخل گوشی می‌گذارید، به سرعت شارژ می‌شود. سرعت شارژ این باتری بسیار بالاست و با صرف حدود ۴۰ ثانیه، ظرفیت آن به طور کامل برای ۳۰ دقیقه استفاده یا ۲۰۰ بار فشردن دکمه‌اش، پر خواهد شد.

برد قلم اس پن در حدود ۱۰ متر است و سرعت پاسخ‌گویی گوشی به کلیک‌های شما نیز بسیار بالاست. در حال حاضر کاربردهای این کنترل از راه دور به مواردی نظیر پخش و متوقف کردن ویدیوی در حال پخش، جابه‌جا شدن در گالری و گرفتن عکس بدون لمس شاتر خلاصه می‌شوند اما کمپانی سازنده، کیت توسعه‌ی آن را برای توسعه‌دهندگان آماده کرده‌ است و به زودی شاهد عرضه شدن قابلیت‌های جذابی در اپلیکیشن‌های مختلف برای آن خواهیم بود. در ضمن علیرغم برخورداری از باتری، قلم نیز مشابه خود نوت 9، از استاندارد IP68 برخوردار است تا در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم باشد.

به غیر از اضافه شدن باتری، همان قابلیت‌هایی که در قلم نوت هشت در اختیار کاربران بود، اینجا نیز قابل استفاده است و زمانی که قلم را از جایش بیرون می‌آورید، منوی Air command شامل چند میانبر برای دسترسی به ابزارهایی نظیر لایو مسیج، مترجم آنلاین، اپلیکیشن یادداشت‌برداری، ابزار ساخت گیف و فیلمبرداری از صفحه برایتان باز می‌شود. این منوی دایره‌ای از قسمت تنظیمات قابل سفار‌شی‌سازی است و می‌توانید تا سقف ۱۰ گزینه، آیتم‌های دیگری نیز به آن اضافه کنید. این گزینه‌ها می‌توانند یکی از قابلیت‌های خود قلم و یا یک میانبر برای تماس با مخاطبی خاص و یا اجرای یک اپلیکیشن مورد علاقه‌ی شما باشند. در ابزار لایو مسیج که یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های سری نوت است، می‌توانید نوشته‌های کوتاهی بنویسید تا بلافاصله به گیف تبدیل شوند و آنها را در گالری ذخیره کنید یا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. علاوه بر تغییر ضخامت و رنگ قلم در این بخش، حالا می‌توانید افکت‌های جدیدی را نیز انتخاب کنید تا به جای براش ساده، نوشته‌هایتان از قلب یا کریستال‌های برف تشکیل شود.

در ضمن اگر هنگامی که نمایشگر خاموش است، قلم را بیرون بیاورید، می‌توانید بدون اینکه گوشی را از حالت استندبای خارج کنید، بر روی صفحه به یادداشت کردن بپردازید. سپس این یادداشت را می‌توانید بر روی همان صفحه‌ی Always on Display پین کنید یا آن را در یادداشت‌ها ذخیره نمایید. در ضمن رنگ قلم نیز در این حالت، همان رنگ بدنه‌ی قلم است که البته می‌توانید آن را از تنظیمات تغییر دهید. از دیگر قابلیت‌های این قلم نیز می‌توان به امکان بزرگنمایی بر روی بخش‌های مختلف صفحه، مرور تصاویر در گالری بدون لمس نمایشگر، ثبت اسکرین شات از قسمت‌های خاص با اندازه‌های متفاوت و جست‌جوی آیتم‌های داخل صفحه از طریق دستیار هوشمند بیکسبی اشاره کرد.

 

باتری

ظرفیت باتری نوت هشت ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت بود و باتری اس ۹ پلاس نیز ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد. بنابراین باتری ۴ هزار میلی‌آمپر ساعتی نوت 9 می‌تواند نگرانی‌های شما بابت کافی نبود ظرفیت باتری را کاملا برطرف کند و اگر استفاده‌ی فوق‌العاده سنگینی نداشته باشید، می‌توانید روی قول سامسونگ برای یک استفاده‌ی یک روزه‌ی کامل بدون نیاز به شارژ مجدد، حساب باز کنید. البته کمپانی سازنده به کاربرانش اطمینان می‌دهد که از طریق نظارت موسسات استانداردگذاری و انجام چندین مرحله تست مختلف، امنیت این باتری لیتیوم-یونی را تضمین کرده است و اتفاقاتی مشابه نوت ۷ دیگر تکرار نخواهد شد.

از آنجا که گلکسی Note 8 از استانداردهای شارژ سریع بهره می‌برد، می‌توانید ظرفیت غول‌آسای آن را در عرض ۳۰ دقیقه در حدود ۳۷ درصد پر کنید و برای شارژ کامل آن نیز به حدود ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت. ۱۷ ساعت پخش مداوم ویدیو و ۱۲.۵ ساعت مرور وب، با بهره‌گیری از این باتری قابل انجام است که به ترتیب ۲.۵ و ۲ ساعت بیشتر از ارقام ثبت شده برای نوت هشت هستند. در ضمن هنگام اتصال دائم به شبکه‌ی 3G نیز این باتری می‌توانید ۲۳ ساعت گوشی را روشن نگه دارد که همگی ارقام جذابی محسوب می‌شوند و نشان از بهبود نسل جدید فبلت‌های نوت از نظر باتری و شارژدهی دارند.

در صفحه‌ی تنظیمات باتری، شما یک نمودار کامل از نحوه‌ی مصرف انرژی توسط اپلیکیشن‌‌ها و ابزارک‌های مختلف سیستم را مشاهده خواهید کرد و به این ترتیب می‌توانید اپ‌هایی که مصرف زیادی دارند را کنترل کنید. در این بخش می‌توانید تعیین کنید که برخی از اپلیکیشن‌ها هرگز نتوانند در پس زمینه فعال بمانند و می‌توانید به بعضی از اپ‌ها نیز اجازه دهید در صورت مصرف بسیار بالا، باز هم فعال بمانند و حرکتی برای کاهش سطح فعالیت آنها انجام نشود. در ضمن اگر باز هم می‌خواهید که عمر باتری بیشتری داشته باشد، در قسمت Power Saving, دو گزینه‌ی مدیوم و ماکزیمم پیش روی شما قرار دارد که با فعال کردن آنها، رزولوشن و سطح روشنایی نمایشگر کاهش می‌یابد و با محدودتر شدن سطح عملکرد پردازنده، استفاده از شبکه و قابلیت‌هایی نظیر نمایشگر همیشه روشن، در مصرف باتری صرفه‌جویی به عمل بیاید.

 

بنچمارک و عملکرد فنی

بررسی گلکسی نوت 9 - galaxy note 9 review

گلکسی نوت 9 نیز از همان پردازنده‌های سری اس ۹ برخوردار است و با وجود گمانه‌زنی‌های فراوانی که پیرامون معرفی یک چیپست جدید برای این محصول وجود داشت، اما سامسونگ باز هم از چیپست هشت هسته‌ای اگزینوس ۹۸۱۰ برای تولید آن بهره برده است. این چیپست دارای یک خوشه‌ی چهارتایی از هسته‌های Mongoose با فرکانس ۲.۷ گیگاهرتز است که پردازش‌های سنگین را ممکن می‌کنند و یک خوشه‌ی چهارتایی از هسته‌های کم مصرف Cortex-A55 با فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز نیز برای انجام تسک‌های روزمره به کار گرفته می‌شود. پردازشگر گرافیکی Mali-G72 MP18 نیز واحد پردازش مرکزی را تکمیل می‌‌کند و به کاربران نوت 9 اجازه می‌دهد که به عنوان اولین گیمرهای موبایل، بتوانند بتل رویال محبوب فورتنایت را آن هم بر روی بالاترین تنظیمات گرافیکی بر روی فبلت خود اجرا کنند!

البته توجه داشته باشید که مدل‌هایی از نوت ۹ که مخصوص بازار آمریکا و چین ساخته می‌شوند، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ دارند که از یک خوشه‌ی چهارتایی قدرتمند Kryo 385 Gold با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز و یک خوشه‌ی چهارتایی کم‌ مصرف Kryo 385 Silver با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز تشکیل شده است. صرف نظر از این تفاوت، تمام مدل‌های نوت 9 در دو مدل با حافظه‌ی رم ۶ و ۸ گیگابایت به فروش می‌رسند که به ترتیب ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایت ظرفیت داخلی خواهند داشت. مدل ۲۵۶ گیگابایت دیگر از چرخه‌ی تولید حذف شده و البته نکته‌ی جذاب این است که می‌توانید ظرفیت هر دو مدل را از طریق کارت حافظه‌ی میکرو اس دی تا سقف ۵۱۲ گیگابایت افزایش دهید؛ بنابراین ظرفیت مدل ۵۱۲ گیگابایتی می‌تواند تا سقف یک ترابایت افزایش یابد که رقمی باورنکردنی در بازار موبایل محسوب می‌شود.

در حین انجام تسک‌های روزمره، حتی یک لگ یا کندی یک ثانیه‌ای نیز مشاهده نمی‌شود و همه چیز در بالاترین سطح اجرا می‌شود. انیمیشن‌ها همگی روان هستند، نصب و حذف نرم افزارها به خوبی انجام می‌گیرد و با مدیریت مناسب حافظه، می‌توانید بارها و بارها بین اپلیکیشن‌های پس زمینه جابه‌جا شوید، آن هم بدون اینکه افت سرعتی را مشاهده کنید. البته چنین غول هوشمندی قطعا گرمای زیادی نیز تولید می‌کند و بعد از اجرای چندین بازی سنگین، افزایش دمای بدنه را حس خواهید کرد. سامسونگ به منظور مدیریت این مشکل، یک سیستم توزیع دمای جدید با نام کامل “Water-Carbon Cooling System” را در نوت 9 تعبیه کرده است که تصویر آن را در بالا می‌بینید. مزیت اصلی به‌کارگیری این سیستم پخش دمای نسبتا غول‌آسا، این است که دما به خوبی به خارج از بدنه منتقل می‌شود و محیط داخلی گوشی به سرعت خنک می‌شود. در نتیجه شما ممکن است بعد از اجرای تسک‌های سنگین، افزایش دمای بدنه را تجربه کنید، اما عملکرد دیوایس دچار مشکل نمی‌شود و با خنک ماندن پردازنده و اطراف بورد اصلی، سرعت بالای نوت 9 پایدار می‌ماند.

در این بخش برای اینکه وضعیت عملکرد سخت افزار گلکسی نوت 9 نسبت به رقبا را بهتر متوجه شوید، امتیازات بنچمارک آن را در کنار دیگر پرچمداران بازار برایتان آماده کرده‌ایم. هرکدام از این تست‌ها به طور مشخص، عملکرد فنی گوشی در اجرای تسک‌های سنگین گرافیکی و پردازش‌های منظم را به چالش می‌کشند و نمر‌ه‌ای که به هر محصول می‌دهند، می‌تواند فاکتور مناسبی برای سنجش نحوه‌ی عملکرد آن در میدان عمل باشد:

 

 

از مهمترین تغییرات نسل جدید سری نوت این است که حالا می‌توانید از حالت دسکتاپ، بدون نیاز به خرید داک جداگانه استفاده کنید. برای این منظور کافی است که یک مبدل کابل یو اس بی تایپ سی به اچ دی ام آی داشته باشید و سپس گوشی را از این طریق، به نمایشگر مورد نظر خود وصل کنید. سپس خود نوت 9 به طور خودکار وارد حالت دسکتاپ می‌شود و شما را برای راه‌اندازی آن راهنمایی می‌‌کند. در این حالت می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختلفی نظیر مرورگر وب و حتی اپلیکیشن یادداشت و طراحی به صورت تمام‌صفحه استفاده کنید و البته سطح نمایشگر گوشی نیز به یک تاچ اسکرین برای کنترل نشانگر ماوس تبدیل خواهد شد. امکان کنترل ماوس از طریق دست و یا قلم وجود دارد و با توجه به دقت بالای قلم و عدم نیاز به لمس نمایشگر، استفاده از آن می‌تواند تجربه‌ی جالبی در مقایسه با رقبای مشابهی باشد که از قلم استایلوس برخوردار نیستند.

 

صدا و موسیقی

بررسی گلکسی نوت 9 - galaxy note 9 review

از نظر عملکرد صوتی، نوت 9 یکی از بهترین‌های ۲۰۱۸ و کل سری نوت تا به اینجای کار است. سیستم استریوی فبلت جدید سامسونگ مشابه تعدادی دیگر از مدل‌های اخیر بازار، از یک اسپیکر تک کاناله در لبه‌ی زیرین و بلندگوی تماس تشکیل شده است. این بلندگو هنگام پخش موسیقی و فیلم، به کمک اسپیکر پایینی می‌آید و یک سیستم کارآمد را تشکیل می‌دهند. از نظر بلندی و وضوح صدا، نوت 9 نمره‌ی‌ بسیار بالایی می‌گیرد و با افزایش صدا تا سطوح بسیار بالا نیز وضوح آن دچار تغییر چندانی نمی‌شود. علاوه بر اینها، پرچمدار جدید سامسونگ از فناوری Dolby Atmos نیز پشتیبانی می‌کند که با فعال کردن آن، می‌توانید پخش صدا را بر روی چهار حالت متفاوت قرار دهید که هرکدام مناسب موقعیت خاصی نظیر پخش موسیقی یا تماشای فیلم هستند و تجربه‌ی جالبی برایتان ایجاد می‌کنند.

اما امتیاز بعدی نوت 9 نسبت به رقبا، برخورداری از یک ایرفون بسیار قدرتمند داخل جعبه است. ایرفون‌های این مدل درست مشابه نوت هشت، توسط AKG تولید شده‌اند و از ایرفون‌های داخل جعبه‌ی بسیاری از پرچمدارانی که تا امروز در گجت نیوز تست کرده‌ایم، کیفیت بالاتری دارند. طراحی جذاب این هدفون‌های تو-گوشی باعث می‌شود که حتی هنگامی که موسیقی پخش نمی‌شود نیز صدای چندانی از محیط به درون گوشتان نفوذ نکند و بالعکس، نشت موسیقی از داخل هدفون نیز بسیار کم است. بنابراین زمانی که مثلا داخل تاکسی نشسته‌اید، نه تلفن صحبت کردن فرد بغل دستی‌تان باعث آزار شما می‌شود و نه او می‌تواند موسیقی در حال پخش را بشنود. در ضمن یک لایه‌ی نخی‌مانند بر روی کابل این هدفون بافته شده است که علاوه بر افزایش مقاومت آن در برابر پارگی، باعث می‌شود که کثیف و چرب شدن آن نیز به تاخیر بیافتد.

بررسی گلکسی نوت 9 - galaxy note 9 review

اسپیکرهای استریوی این دیوایس می‌توانند امواج صدا را در فرکانس‌های ۳۲ بیت/ ۳۸۴ کیلوهرتزی پخش کنند و تکنولوژی حذف نویز فعال برای میکروفون آن تعبیه شده است. حالت Concert Hall برای شبیه‌سازی گوش دادن به موسیقی فراگیر، از قسمت تنظیمات این هدفون‌ها قابل فعال‌سازی است و در ضمن بلندی صدای ۷۱.۲ دسیبل نیز برای آنها اندازه‌گیری شده که گلکسی نوت 9 سامسونگ را در زمره‌ی برترین‌های بازار برای علاقه‌مندان به موسیقی قرار می‌دهد. همچنین باید بدانید که نرم افزار پیش‌فرض پخش موسیقی در نوت 9 نیز مشابه دیگر پرچمداران اخیر سامسونگ، همان اپلیکیشن گوگل پلی موزیک است که علاوه بر پخش موسیقی‌های ذخیره شده در حافظه‌ی داخلی، می‌تواند استریم آنلاین موسیقی را نیز در اختیارتان قرار دهد که البته استفاده از تمام امکانات آنلاین آن نیاز به خریداری اشتراک پولی دارد. در ضمن خودتان می‌توانید اپلیکیشن سامسونگ موزیک را از پلی استور دانلود و جایگزین آن کنید. هر دو اپلیکیشن دارای رابط کاربری و عملکرد جذابی هستند و این‌که از کدام سرویس استفاده کنید، به سلیقه‌ی شخصی خودتان بستگی دارد.

گزینه‌ی UHQ sound resolution enhancer برای بهبود کیفیت فایل‌های صوتیِ فشرده شده، قابلیت Adapt Sound برای تنظیم خودکار صدا با توجه به نوع هدفون و عادت‌های شنیداری شما و قابلیت SoundAlive دارای دو نوع اکولایزر با المان‌های متنوع برای شخصی‌سازی صدا نیز دیگر امکاناتی هستند که آنها را در قسمت تنظیمات مربوط به صدا می‌توانید کنترل کنید.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

نوت 9 آخرین پرچمداری از سامسونگ است که وارد بازارهای جهانی شده، اما با این حال خبری از اندروید پای بر روی آن نیست و این گوشی به سیستم عامل اندروید ۸.۱ اوریو مجهز شده است. اما جدیدترین ورژن از رابط کاربری سامسونگ یعنی نسخه‌ی ۹.۵ از رابط کاربری Samsung User Experienc بر روی آن نصب شده که قابلیت‌های جدیدی را برای آن به ارمغان آورده است. در فرم کلی، تغییر چندانی در ظاهر این نسخه نسبت به سری اس ۹ ایجاد نشده و همان فرم کلی و البته زیبای هوم اسکرین و جابه‌جایی عمودی بین صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها با صفحه‌ی هوم را شاهد هستیم. ظاهر نوتیفیکیشن سنتر و قسمت مالتی تسکینگ دچار تغییر چندانی نشده است و امکان نمایش اپلیکیشن‌های باز در پس زمینه هم به شکل کارتی و هم به شکل لیستی امکان‌پذیر است.

چندوظیفگی و کار با دو اپلیکیشن به شکل همزمان، یکی از بهترین تجربه‌هایی است که می‌توانید بر روی نوت 9 داشته باشید. علاوه بر کار به صورت دو پنجره در بالا و پایین صفحه، می‌توانید یکی از پنجره‌ها را نیز به شکل شناور بر روی صفحه مشاهده کنید. در ضمن اگر عادت دارید که مدام از دو اپلیکیشن به شکل همزمان استفاده کنید، می‌توانید یک میانبر دوگانه برای آنها ایجاد کنید تا از طریق قابلیت App Pair، با لمس این میانبر، بلافاصله هر دو اپلیکیشن در نمای مالتی تسکینگ اجرا شوند.

از زمان معرفی نمایشگر امولد خمیده، قابلیت Edge Panels همواره یکی از ویژگی‌های جذاب پرچمداران سامسونگ بوده است. در نوت 9 نیز تنظیمات کاملی برای این قابلیت وجود دارد که می‌توانید انواع میانبرها از اپلیکیشن‌ها و ابزارک‌ها گرفته تا مخاطبان و تنظیمات مختلف را درون این پنل‌ها قرار دهید. قابلیت تغییر عرض و رنگ پس زمینه‌ی پنل‌های اج وجود دارد و همچنین می‌توانید چند صفحه برای آنها ایجاد کنید.

اپلیکیشن گیم لانچر از دیگر قابلیت‌های رابط کاربری نوت 9 است. با ورود به این اپلیکیشن، تمام بازی‌‌های شما به طور خودکار شناسایی می‌شوند و حتی می‌توانید تعیین کنید که آیکون آنها دیگر در صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها نمایش داده نشود. ویژگی دیگر این اپلیکیشن، امکان تعیین سطح عملکرد گوشی است. در واقع شما می‌توانید بسته بر اینکه می‌خواهید عمر باتری بیشتری داشته باشید یا تجربه‌ی سریع‌تر و بی‌نقص‌تر برایتان اهمیت دارد، عملکرد پردازشی را بر روی سه سطح مختلف قرار دهید. داخل بازی نیز گیم لانچر قابلیت‌هایی مانند ضبط صفحه نمایش، ثبت اسکرین شات، قفل شدن لمس صفحه و منوی ناوبری و غیر فعال شدن پیام‌های هشدار و نوتیفیکیشن‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

نرم افزار تنظیمات گلکسی Note 9 به خوبی دسته‌بندی شده و علاوه بر اینکه می‌توانید با جستجو در قسمت‌های مختلف، گزینه‌ی مورد نظرتان را پیدا کنید، خود گوشی نیز به شکل هوشمند پیشنهاداتی را ارائه خواهد کرد. در واقع با توجه به اینکه وارد کدام قسمت شده‌اید، رابط کاربری این رفتار شما را تحلیل می‌کند و گزینه‌هایی که ممکن است هدف اصلی شما برای ورود به آن بخش بوده‌اند را در پایین صفحه پیشنهاد می‌دهد که اکثرا هم این پیشنهادات دقیق هستند. علاوه بر صفحه‌های مخصوص هر بخش نظیر نمایشگر، صدا و قلم، یک بخش مخصوص تحت عنوان Device Maintenance نیز وجود دارد که وضعیت کلی دستگاه را آنالیز می‌کند و با لمس یک دکمه، می‌توانید به طور خودکار آن را بهینه‌سازی کنید. تنظیمات مربوط به باتری، عملکرد، حافظه، فضای ذخیره‌سازی و امنیت گوشی نیز در همین قسمت قابل مشاهده هستند.

در قسمت Advance Feature، تعدادی دیگر از قابلیت‌های جذاب نرم افزار نوت 9 را خواهید دید. قابلیت باز و بسته کردن نوتیفیکیشن سنتر با سوایپ کردن بر روی سنسور اثر انگشت، قابلیت کوچک کردن نمایشگر برای کار کردن با یک دست، قابلیت Video Enhancer برای بهبود خودکار کیفیت ویدیو و خاموش نشدن صفحه هنگامی که کاربر در حال نگاه کردن به آن است، از گزینه‌های داخل این بخش محسوب می‌شوند.

دستیار صوتی هوشمند سامسونگ یا همان بیکسبی، بر روی نوت 9 نیز حضور دارد و از طریق دکمه‌ی اختصاصی‌اش یا از طریق گزینه‌های داخل نرم افزارها، می‌توانید آن را فراخوانی کنید. البته به لطف عدم پشتیبانی از زبان فارسی و سرعت عمل نه چندان جالب این دستیار هوشمند، در داخل ایران کمتر کاربری از آن استفاده می‌کند و از آنجا که کاربردی‌ترین قابلیت‌های آن نظیر یافتن اجناس در فروشگاه‌ها نیز داخل کشورمان عملی نیست، احتمالا ترجیح می‌دهید که اصلا از آن استفاده کنید.

 

مزایا و معایب

مزایا

  • کیفیت فوق‌العاده بالای نمایشگر
  • عملکرد سریع و پایدار پردازنده حتی در سنگین‌ترین تسک‌ها
  • برخورداری از گزینه‌های نرم افزاری بسیار کامل
  • تکامل قلم اس پن و امکان کنترل از راه دور دیوایس
  • امکان ارتقای ظرفیت ذخیره‌سازی به ۵۱۲ گیگابایت
  • فیلمبرداری 4K با پایداری بالا و وضوح رنگی مناسب
  • ارتقای کاملا موثر عمر باتری نسبت به نسل قبل
  • کیفیت بالای ایرفون‌های AKG و عدم نشت صدا به بیرون و بالعکس
  • کامل بودن آیتم‌های داخل جعبه
  • امکان استفاده از حالت دسکتاپ بدون نیاز به خرید داک جداگانه
  • گستره‌ی دینامیکی بالا و امکان تشخیص به شکل هوشمند در دوربین

معایب

  • دسترسی به اسکنر اثر انگشت همچنان سخت است
  • قیمت بسیار بالا
  • وزن نسبتا زیاد
  • طراحی نامتقارن دوربین‌های اصلی
  • بیسکبی همچنان هم عملکرد جالبی در مقایسه با رقبا ندارد
  • محل قرارگیری نه چندان مناسب دکمه‌ی بیکسبی نسبت به دکمه‌های ولوم

جمع بندی

بررسی گلکسی نوت 9 - galaxy note 9 review

حالا نوبت به جمع‌بندی بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 در گجت نیوز می‌رسد و می‌خواهیم ببینیم که ارزش خرید این دیوایس چگونه است. ابتدا باید علاقه‌مندان به خرید این محصول را به دو دسته تقسیم کنیم: دسته‌ی اول آنهایی هستند که یکی از مدل‌های نوت هشت، اس هشت پلاس، اس ۹ و اس ۹ پلاس را دارند. برای این دسته از کاربران، شاید نوت 9، آن محصول ویژه و انقلابی که از کمپانی عظیمی همچون سامسونگ انتظار می‌رود، نباشد. برای ما نیز تقریبا همینطور بود و در طول بررسی، دیدید که بارها به شباهت‌های این مدل با اس ۹ پلاس و حتی نوت هشت اشاره کردیم.

اما اگر شما جزو دسته‌ی دوم هستید و می‌خواهید یکی از قدرتمندترین گوشی های اندرویدی بازار را خریداری کنید، نهمین نسل از سری نوت، انتخاب جذابی خواهد بود. چه از حیث کیفیت، چه از حیث قابلیت‌های قلم اس پن، چه از نظر امکانات صوتی و چه از نظر عملکرد فنی پایدار و قدرتمند، گلکسی نوت 9 محصولی است که رقیب ‌هم‌سطح برای آن به سختی پیدا می‌شود و شاید اگر از نظر طراحی کمی توجه بیشتری به آن می‌شد، دیگر هیچ ایرادی به آن نمی‌توانستیم بگیریم.

بنابراین ابتدا فکر کنید و ببینید که جزو کدام‌یک از این دو دسته هستید و سپس قیمت هزار یورویی این دیوایس را نیز در نظر بگیرید و این بار شما به ما و کاربران گجت نیوز بگویید که آیا گلکسی نوت 9 ارزش خرید بالایی برای شما دارد و یا خیر!

در پایان مطلب از دفتر سامسونگ در ایران که گلکسی نوت ۹ را برای بررسی اختصاصی در اختیار وب‌سایت گجت نیوز قرار داد، تشکر می‌کنیم.

امتیاز گجت نیوز

loading…!