چالش مومو

چالش مومو (Momo) ؛ بازی خطرناکی که راه نهنگ آبی را ادامه می‌دهد

چالش مومو (Momo) یک بازی آنلاین شبیه به بازی نهنگ آبی است که در واتس اپ، فیس بوک و یوتیوب گسترش پیدا کرده و منجر به خودکشی چند نفر شده است. در این مطلب قصد داریم با این بازی خطرناک آشنا شویم.

پس از انتشار بازی خطرناک نهنگ آبی در سال گذشته که منجر به خودکشی چند نوجوان در کشورهای مختلف مخصوصا روسیه شد، حالا بازی دیگری به نام چالش مومو در پیام رسان واتس اپ، شبکه اجتماعی فیس بوک و همچنین یوتیوب در حال گسترش و فراگیر شدن است. حتی گفته می‌شود این بازی خطرناک‌تر و جدی‌تری از نهنگ آبی است و طرفدارانش را با برنامه‌ریزی دقیق‌تری به خشونت و حتی خودکشی ترغیب می‌کند.

چالش مومو

چالش مومو ابتدا از فیسبوک شروع شد، اما در حال حاضر بیشتر از طریق واتس اپ گسترده می‌شود. هدف از این بازی ترسناک، قربانی کردن کودکان و نوجوانان بوده است. مومو کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند در صورتی که از دستورات او پیروی نکنند در شب به رویشان ظاهر شده و آن‌ها را نفرین می‌کند. مومو یک اکانت واتس اپ است که تصویر پروفایل آن به یک زن بسیار زشت با چشمان از حدقه بیرون زده و یک خنده ترسناک شبیه به جوکر است. این تصویر به یک مجسمه از آثار مجسمه‌ساز ژاپنی تعلق دارد که البته این مجسمه‌ساز ژاپنی هیچ ارتباطی با این چالش نداشته است. این موجود در افسانه‌های ژاپنی، اقدام به دزدیدن بچه‌ها می‌کرده و احتمالا به همین دلیل برای این چالش خطرناک انتخاب شده است.

چالش مومو

گفته می‌شود از زمانی که این بازی آنلاین و خطرناک منتشر شده، دو نوجوان جان خود را از دست داده‌اند که یکی از آن‌ها یک دختر 12 ساله آرژانتینی است. به همین دلیل، بسیاری از افراد این بازی را شبیه به بازی نهنگ آبی می‌دانند که باعث خودکشی چند نفر به خصوص در روسیه شد. همچنین این بازی می‌تواند خطرهای دیگری مانند سرقت اطلاعات کاربران، ایجاد مزاحمت‌های تلفنی و امکان باج‌خواهی از کاربران داشته باشد.

در چالش مومو ابتدا یک شماره تماس ناشناس، کاربران را به بازی دعوت می‌کند تا به Momo پیامی ارسال کنند. پس از ارسال پیام، تصاویر ترسناک و پیام‌های خشونت‌آمیزی برای کاربر فرستاده می‌شود. همچنین مومو مدعی می‌شود که به اطلاعا شخصی فرد قربانی از جمله محل سکونت وی دسترسی دارد. تاکنون انگیزه اصلی بازی و سازندگان آن مشخص نشده است. این بازی آنلاین تاکنون در کشورهایی مانند آرژانتین، مکزیک، آمریکا، آلمان و فرانسه مشاهده شده و به نظر می‌رسد در آمریکای جنوبی گسترش بیشتری پیدا کرده است. همچنین کودکان و نوجوانان، هدف اصلی چالش مومو خواهند بود.

چالش مومو

روزنامه بوئنوس آیرس تایمز در آرژانتین نوشته است، دختر 12 ساله‌ای که احتمالا قربانی این بازی آنلاین شده، قبل از خودکشی از تمام فعالیت‌های خود فیلم گرفته و در نهایت خود را در حیاط پشتی خانه به دار آویخته و خودکشی کرده است. هنوز هیچ کس نمی‌داند چالش مومو از کجا شروع شده و چه کسی یا چه گروهی پشت پرده این بازی خطرناک قرار دارند. با این حال تاکنون چند شماره تماس مرتبط با این بازی کشف شده که به ژاپن و چند کشور آمریکای جنوبی تعلق دارند.

مقامات مکزیکی ضمن اعلام فراگیر شدن بازی آنلاین و شوم Momo، به مردم درباره خطر جدیدی که فرزندانشان با آن روبرو شده‌اند هشدار داده است. بر همین اساس از تمامی افراد خواسته شده تا از تماس با افراد ناشناس خودداری کنند، چرا که آنها به دنبال اطلاعات هستند تا بعدا بر علیه قربانی استفاده کنند.

چالش مومو

مدیران پیام رسان واتس اپ در واکنش به فراگیر شدن چالش مومو در این پیام رسان اعلام کردند ما عمیقا به امنیت افراد اهمیت می‌دهیم. کاربران می‌توانند هر شماره‌ای را بلاک کنند. همچنین از کاربران خواسته شده به درخواست شماره‌های ناشناس در واتس اپ به خصوص با عکس کاربری این زن ترسناک پاسخ ندهند و هرگونه پیام‌های مشکوک گزارش داده شود. از والدین کودکان و نوجوانان نیز باید درخواست کرد که نظارت بیشتری بر فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی داشته باشند.

ویدیویی از چالش مومو