مراحل چالش مومو

مراحل چالش مومو؛ چند قدم تا مرگ!

مراحل چالش مومو یا همان بازی مومو موضوع فراگیر جدیدی بوده که در اپلیکیشن‌های کودکان ظاهر شده و آن‌ها را به انجام کارهای خشونت‌آمیز و خودکشی ترغیب می‌کند.

این روزها چالش مومو به یکی از داغ‌ترین موضوعات تبدیل شده که امنیت جانی کودک و اطرافیان او را به خطر می‌اندازد. مراحل چالش مومو که به اشتباه بازی مومو هم معروف شده گاهی در بازی‌ها و برنامه‌های کودکان ظاهر شده و به صورت آرام و دوستانه و یا گاهی با ایجاد ترس و وحشت کودک را مجبور به انجام کارهای هراس‌آور، آسیب به خود و دیگران و در نهایت خودکشی می‌کند و در صورت عدم تبعیت از دستورات، پیام‌های تهدید کننده برای کودک ارسال می‌شود.

این چالش پیشینه طولانی داشته و ظهور جهانی آن برای اولین بار به سال 2018 بازمی‌گردد اما از چند روز پیش در قالب پیام‌رسان واتس اپ و در کشورهای مختلف سراسر جهان دوباره فعالیت خود را ادامه می‌دهد. با برگزاری آنلاین کلاس‌های مجازی مدارس در پیام‌رسان‌های مختلفی از جمله واتس اپ نگرانی‌هایی درباره تهدید امنیت کودکان مطرح شده که با پیگیری و پاسخ پلیس ایران نیز همراه بوده است. در ادامه به طور مفصل ماهیت چالش مومو، مراحل چالش مومو، خطرات چالش مومو، نحوه انتشار آن در کشورهای مختلف و چگونگی مقابله با این چالش را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مراحل چالش مومو چیست؟

مراحل چالش مومو

این روزها بازی مومو در قالب یک اکانت واتس اپ با پروفایل تصویر یک دختر ترسناک ظاهر شده و به موبایل قربانی پیام ارسال می‌کند. این پیام گاهی به صورت تبلیغات یا متن حاوی برنده شدن در قرعه‌کشی بوده و گاهی اوقات به قصد ایجاد رابطه‌ای دوستانه با کودک و با کلمات زیبا خواهد بود. در این پیام گفته می‌شود اگر کاربر از خواندن آن صرف نظر کند یا به آن پاسخی ندهد به او و خانواده‌اش هنگام شب و زمانی که خواب هستند حمله خواهد شد و آن‌ها کشته می‌شوند. بدین ترتیب کودک مجبور به چت با مومو شده و بایستی از دستورات پیروی کند.

مراحل چالش مومو کودک را به رفتارهای پرخطر تشویق می‌کند

این دستورات حاوی کارهای خشونت‌آمیزی هستند که سبب آسیب به خود، دیگران و بلکه خودکشی می‌شود. حین انجام دستورات، ممکن است به کودک حملات پانیک رخ دهد که سبب افزایش ناگهانی سطح اضطراب او شده و در نهایت به افزایش خطر ایست قلبی در کودک ختم می‌شود. به منظور فهماندن کامل دستور به کودک گاهی عکس یا طرح گرافیکی همراه با متن ارسال می‌شود تا نحوه صحیح انجام دستورات را نمایش دهد. پس از هر مرحله جایزه‌ای برای کودک در نظر گرفته خواهد شد و جایزه مرحله نهایی چالش مومو، ملاقات و دیدن مومو خواهد بود. از این طریق انگیزه‌ای درونی در کودک ایجاد می‌شود تا هرچه زودتر مراحل را انجام داده و پس از ملاقات با مومو، این کابوس تکراری به پایان برسد.

برای نمونه پیامی به یکی از کودکان در انگلیس ارسال شده بود که به او می‌گفت چاقو را روی گردنش قرار بدهد. گفته می‌شود دو نوجوان در هند نیز قربانی این چالش شده و خودشان را کشته‌اند اما پلیس هند ادعا می‌کند این خودکشی مرتبط با مومو نیست.

این چالش بی شباهت به بازی نهنگ آبی نیست و از همان اهداف پیروی می‌کند. یکی از قربانیان این چالش از خودش حین انجام تمامی مراحل فیلم گرفته و در آخر دست به خودکشی زده است. این ویدیوها در نهایت از فضای اینترنت پاک شده و مقامات هرگونه ارتباط این خودکشی با چالش مومو را رد می‌کنند، اما گزارش‌هایی که از کشورهای مختلف به گوش می‌رسد خبر از پیام‌های آمرانه این اکانت می‌دهند.

چگونه بفهمیم مومو به ما پیام می‌دهد؟

مراحل چالش مومو

عکس پروفایل مومو منتسب به مجسمه ژاپنی به نام «پرنده مادر» بوده که در سال 2016 در فضای مجازی به نمایش در آمد و پس از مدتی با ایجاد تغییراتی در آن توسط شرکت Link Factory ظاهر ترسناکی به خود گرفت. این دختر با پاهای پرندگان و لبخندی شبیه به جوکر داشته که در کودکان باعث ایجاد ترس و وحشت می‌شود. اگر مخاطب ناشناسی دارید که چنین عکس پروفایلی دارد یا نام کاربری‌اش مومو – Momo بوده و به قصد دوستی یا خراب‌کاری به شما یا فرزندتان پیام می‌دهد، او به احتمال زیاد مومو است.

بزرگسالان از خطر ارتباط با مومو در امان نخواهند بود

مراحل چالش مومو

شاید فکر کنید پیام دادن به مومو برای یک فرد بزرگسال نمی‌تواند خطری ایجاد کند و محض سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت با مومو صحبت کنید. با این وجود مومو متوجه بازه سنی مخاطب خود خواهد شد و از راه‌های دیگری به شما آسیب می‌زند:

  • احتمال سرقت اطلاعات گوشی
  • ایجاد مزاحمت تلفنی
  • دریافت مداوم پیام‌ها و تصاویر خشونت‌آمیز و آزاردهنده
  • اخاذی و باج‌خواهی

بنابراین حتی اگر به قصد کسب آشنایی بیشتر با مراحل چالش مومو با این اکانت ارتباط دارید، به رابطه‌تان پایان دهید و با طی کردن مراحلی که در پایان مطلب خواهیم گفت از مزاحمت‌های مومو خلاص شوید.

چگونه مومو گسترش پیدا می‌کند؟

مراحل چالش مومو

مراحل چالش مومو در ابتدا و در سال 2018 توسط یک کاربر فیسبوک کشف شد. او مومو را در تبلیغات ویدیوها دیده بود و آن را در صفحه خود به اشتراک گذاشت. پس از آن یک حساب کاربری در توییتر درباره بازی مومو اطلاع‌رسانی کرده بود که بازخورد زیادی به خود گرفت اما این حساب مدتی بعد ناگهانی حذف شد. کیم کارداشیان به عنوان مدل و بازیگر آمریکایی در صفحه اینستاگرام خود درباره چالش خطرناک مومو استوری گذاشت و میلیون‌ها نفر از حضور این چالش با خبر شدند. او از مردم درخواست کرده بود تا از گوگل بخواهند ویدیوهای مربوط به مومو را از یوتیوب حذف کند. در نهایت نیز گوگل تمامی این ویدیوها را حذف کرده و حتی برای ویدیوهایی که درباره این چالش اطلاع‌رسانی می‌کنند برچسب «محتوای خشونت‌آمیز» زده است.

مراحل چالش مومو

چالش مومو در کشورهای مختلفی از قبیل ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلیس، ایرلند، هند، پاکستان، اسپانیا، بلژیک، فیلیپین، فرانسه، پرتغال، برخی کشورهای آمریکای جنوبی و متاسفانه در کشورمان ایران دیده شده است. برخی از خودکشی‌های صورت گرفته در این کشورها به چالش مومو نسبت داده شده ولی مقامات و پلیس هیچ کشوری تا به امروز به طور رسمی ارتباطی میان این چالش و خودکشی نوجوانان پیدا نکرده است. دو نفر در هند و یک دختر 12 ساله در آرژانتین دست به خودکشی زده‌اند که گفته می‌شود به دلیل ارتباط با مومو رخ داده اما این موضوع به طور رسمی تایید نشده است.

مراحل چالش مومو

بازی‌های مختلفی با محتوای مشابه با مومو وجود دارند که حتی سال‌ها پیش منتشر شده و تاثیر خود را روی کودکان و نوجوانان می‌گذارند. در انگلیس چند مورد از رفتارهای خشونت‌آمیز توسط کودکان گزارش شده که به دلیل بازی‌های خشن صورت گرفته و باید در نظر داشته باشیم مومو تنها نماینده‌ای از فضای تهدید کننده برای کودکان برشمرده می‌شود.

چگونه از مومو در امان باشیم؟

مراحل چالش مومو

اگر هنوز در دام مومو نیفتاده‌اید باید مراقب پیام‌های دریافتی‌تان باشید. اگر پیام ناشناسی در واتس اپ دریافت کردید که مراحل چالش مومو را توضیح داده سریعا آن شماره را بلاک و پیام‌هایش را بدون سین کردن پاک کنید. بعدا هم به تماس شماره‌های ناشناس خارج از کشور پاسخ ندهید تا خطر کاملا از شما دور بماند.

پلیس فتا به ماجرای چالش ترسناک مومو واکنش نشان داده و با اعلام عدم توانایی این چالش در هک گوشی، از کاربران خواسته تا با حفظ آرامش و خونسردی خود شماره تماس مومو را با تماس با 110 اعلام کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. همیشه پایه بچه ها وسته مومو، انابل،رابرت،ایت،ان،و……
    کلی کراکتور ترسناک اهان ممد قلی همه این شخصیت ها واسه بچه ها و نوجوان ها ساخته شده ذهنشون دیگه نمیکشه از ترس من خودم ۱۲ سالمه و عاشقه خوانندگی هستم و عاشقه بیلی و همه این شخصیت هارو میشناسم
    مغز بچه ها الان خراب شده

  2. این مقاله چند نکته مبهم داره،، بر چه اساسی شماره دانش آموز رو پیدا می‌کنه تا بهش پیام بده،،دوماحالا گیریم براساس شانس به یه شماره در واتس پیام میده بعد زبان پیام هم فارسیه؟من که میگم میخان واتس رو هم فیلتر کنند دارن زمینه سازی میکنن،،تلگرام رو که گفتنتروریستها تو رژه اهواز با تلگرام با هم در ارتباط بودن فیلتر کردن،بعد معلوم شد از کجا آب میخورد حمله به رژه

    • محمدمصطفی آسیابی

      شماره‌های مخاطب مومو میتونه لیستی از شماره‌های لو رفته از ایرانی‌های حاضر در شبکه‌های اجتماعی باشه و یا کاملا شانسی و تصادفی. و ممکنه زبان صحبت کردن مومو انگلیسی یا فارسی باشه.

  3. هم باید خندید هم باید گریست
    همیشه تو هر دوران و تاریخ و کشوری هستن کسانی که به راحتی گول میخورن یا بر اثر ترس مجبور به انجام کاری میشن که ازش خوششون نمیاد.
    قربانیان این موارد معمولا کسانی هستن که رابطه اجتماعی خوبی با اطرافیانشون ندارن