واکسن آنفولانزا

بیشتر از 50 درصد والدین، باورهای اشتباهی درباره واکسن آنفولانزا دارند

یکی از روش‌های پیشگیری از مبتلا شدن کودکان به ویروس آنفولانزا را می‌توان استفاده از واکسن آنفولانزا دانست. در این مقاله قصد داریم به باورهای غلط والدین، در رابطه با استفاده از واکسن آنفولانزا برای کودکانشان پایان دهیم.

مرگ و میر ناشی از آنفولانزا در سال گذشته برای ایالات متحده آمریکا یک رکورد محسوب می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تخمین زده است که در زمستان سال گذشته، تعداد 80 هزار نفر آمریکایی به علت آنفولانزا یا عوارض مربوط به آن، جان خود را از دست دادند؛ این آمار را می‌توان به عنوان بیشترین آمار تلفات از سال 1970 میلادی دانست.

برخلاف بزرگسالان، هنگامی که کودکان مبتلا به آنفولانزا جان خود را از دست می‌دهند، این موضوع به طور مستقیم به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اطلاع داده می‌شود. ما می‌دانیم که 183 کودک مبتلا به آنفولانزا در سال‌های 2017 تا 2018 جان خود را از دست داده‌اند. از زمانی که آمارها ثبت شدند، این بدترین آمار مرگ و میر کودکان است. 80 درصد از این کودکان، واکسن آنفولانزا را دریافت نکرده بودند.

بسیاری از این کودکان در برابر ویروس آنفولانزا از واکسن استفاده نکرده بودند؛ این مسئله نشان می‌دهد که اگر والدین کودکان متفاوت عمل می‌کردند، می‌توانستند از چنین تراژدی‌هایی جلوگیری کنند، اما چرا این کار را نکردند؟ تحقیقات جدید انجام شده پاسخ‌هایی را در این زمینه ارائه می‌دهد که برخی از آن‌ها بسیار تکان‌دهنده هستند.

باورهای غلط والدین در رابطه با واکسن آنفولانزا

بر اساس یک نظرسنجی ملی که توسط بیمارستان اطفال پالمر آرنولد ایالات متحده آمریکا برای کودکان انجام شده است، اکثر والدین معتقدند که کودکان، ویروس آنفولانزا را از واکسن آنفولانزا دریافت خواهند کرد.

بیش از نیمی از 704 والدین کودکان و نوجوانان زیر 18 سال که در نظرسنجی شرکت کردند، اظهار داشتند که واکسن آنفولانزا می‌تواند باعث ایجاد آنفولانزا در کودکان شود. این ادعای غلط و خطرناکی بوده که مقامات سازمان بهداشت آمریکا را از مقابله با آنفولانزا در فصل زمستان سال جاری، ناامید کرده است.

دکتر ژان مورجانی (Jean Moorjani)، متخصص اطفالی که در این تحقیق نقش داشته است اظهار داشت:

ویروس‌هایی که در واکسن استفاده می‌شوند، کاملا مرده‌اند؛ بنابراین شما نمی‌توانید ویروس آنفولانزا را از واکسن آنفولانزا دریافت کنید.

همانطور که ما می‌دانیم، همواره واکسن‌ها موثر نیستند، چیزی که محققان نیز در رابطه با آن نگران هستند.

تقریبا یک سوم والدین معتقد بودند که واکسن آنفولانزا نمی‌تواند از کودکان در برابر ویروس آنفولانزا حفاظت کند. همانطور که دکتر مورجانی توضیح دادند، واکسیناسیون در برابر ویروس آنفولانزا بهترین راه محافظت از خودتان در برابر بیماری است، اما اعتقاد والدین را نیز نمی‌توان رد کرد.

دکتر مورجانی در ادامه گفت:

پس از دریافت واکسن آنفولانزا، حدود دو هفته طول می‌کشد تا بدن شما بتواند آنتی‌بادی‌هایی برای مبارزه با ویروس آنفولانزا ایجاد کند؛ بنابراین در صورتی که در این زمان با ویروس آنفولانزا در تماس باشید، هنوز هم احتمال مبتلا شدن به بیماری را دارید. شما باید واکسن آنفولانزا را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.

آیا واکسن آنفولانزا باعث اوتیسم می‌شود؟

اعتقادات غلط مردم در زمینه واکسیناسیون، همانند سایر اظهار نظرهایی که دروغ هستند می‌توانند آسیب‌های جدی‌تری برای سلامتی ایجاد کنند. در این نظرسنجی، 30 درصد از والدین اعتقاد دارند که واکسن آنفولانزا یک توطئه بوده و 28 درصد نیز معتقدند باعث ایجاد اوتیسم می‌شود؛ هیچ کدام از این موارد صحیح نیستند.

دکتر مورجانی اظهار داشت:

پس از سال‌ها تحقیق، ما می‌دانیم که واکسن آنفولانزا ایمن است.

واکسن آنفولانزا علت ایجاد اوتیسم یا سایر بیماری‌ها نیست. پزشکان، واکسن آنفولانزا را به دلیل آن که بهترین راه برای محافظت از شما و اطرافیانتان است، توصیه می‌کنند.

محبوبیت این اعتقادات نادرست به حدی است که باعث شده در هر سال، تنها کمتر از 50 درصد مردم آمریکا به سراغ واکسن آنفولانزا بروند. در حقیقت بیش از نیمی از مردم آمریکا، با آنکه می‌دانند ویروس آنفولانزا می‌تواند هر سال جان 80 هزار نفر را بگیرد، باز هم به سراغ واکسیناسیون نمی‌روند.

تصادفات خودرو در هر سال و در ایالات متحده آمریکا، نیمی از تلفات ویروس آنفولانزا در سال‌های 2017 تا 2018 را ایجاد می‌کند؛ با این‌حال 9 نفر از 10 نفر تصمیم به استفاده از کمربند ایمنی می‌گیرند. در حال حاضر محققان نتایج نظرسنجی را اعلام کردند، این در حالی‌ست که فصل آتی زمستان نزدیک می‌شود.

دکتر مورجانی اظهار داشت:

مردم در رابطه با هر دارو یا واکسنی نگران هستند. از آنجایی که اطلاعات می‌توانند از طریق مختلفی همانند دوستان، خانواده یا اینترنت به دست آیند، مراجعه به پزشک مورد اعتماد شما برای اطمینان حاصل کردن از معتبر بودن اطلاعات، امری مهم است.

در حال حاضر باید تاریخ 31 اکتبر (9 آبان) را به خاطر داشته باشید؛ بر اساس اظهار نظر دکتر مورجانی، این تاریخ را می‌توان آخرین مهلت افراد برای دریافت واکسن آنفولانزا دانست. در حقیقت با دریافت واکسن آنفولانزا در تاریخ معین، بدن می‌تواند پیش از شروع فصل زمستان آنتی‌بادی‌های لازم را تولید کند، اما برای یک خانواده دیر شده است.