استارشیپ

استارشیپ ، نام جدید راکت BFR اسپیس ایکس است

ایلان ماسک، نام راکت BFR را به استارشیپ (Starship)، به معنی «ستاره پیما» یا «فضاپیمای میان‌ستاره‌ای»، تغییر داد. اما آیا واقعا این راکت می‌تواند به سیستم‌های ستاره‌ای دیگر برسد؟

راکت غول‌پیکر شرکت اسپیس ایکس که با نام “Big Falcon Rocket” یا به اختصار “BFR” شناخته می‌شود، حالا نامی جدید پیدا کرده است. مدیر ارشد اجرایی اسپیس ایکس، ایلان ماسک، در یک توییت شخصی اعلام کرد بخش ترابری از این سیستم که در حال حاضر “Big Falcon Spaceship” (به اختصار “BFS”) نام دارد، از این پس با نام “Starship” خوانده خواهد شد؛ در حالی که بوستر نیز سوپر هوی (Super Heavy) نام خواهد گرفت.

برنامه‌ها برای پرتاب راکت 387 فوتی (118 متری) BFR به فضا، سپتامبر گذشته به صورت رسمی اعلام شده بود. مدیران امیدوارند این راکت جایگزین دیگر موشک‌های شرکت از جمله فالکون 9، فالکون هوی و دراگون شود. هم‌اکنون اسپیس ایکس در حالت ساخت این راکت با هزینه تقریبی 5 میلیارد دلار در بندر لس آنجلس بوده و می‌گوید می‌تواند 100 تن محموله یا 100 مسافر را به مکان‌های بسیار دوری همچون مریخ ببرد.

رییس اسپیس ایکس، “Gwynne Shotwell”، گفت شرکت امیدوار است تست‌های بدون سرنشین استارشیپ در اواخر 2019 انجام شود. اگر همه‌چیز درست پیش رود، ماسک می‌گوید در سال 2022 می‌توان پرواز اولیه بدون سرنشین به سمت مریخ را با آن انجام داد و پس از آن، اولین سفر انسانی در سال 2024 انجام خواهد شد. به علاوه، مدیران مشغول برنامه‌ریزی برای پروازی توریستی به ماه با مسافران شخصی برای سال 2023 هستند. هرچند، با توجه به اینکه زمان ساخت فالکون هوی، دو برابر زمان اعلام‌شده توسط مدیران طول کشید و تنها 5 درصد از منابع اسپیس ایکس صرف استارشیپ شده است، احتمالا به زمان بیشتری برای محقق شدن این برنامه‌ها نیاز خواهد بود.

همان‌طور که یکی از کاربران توییتر نیز اشاره کرده، یاد کردن از BFS به عنوان یک استارشیپ یا همان فضاپیمای میان‌ستاره‌ای، تا زمانی که طی یک ماموریت به یک سیستم ستاره‌ای دیگر نرسد، درست نیست. ماسک سریعا به این توییت واکنش نشان داد و در پاسخ گفت که نسخه‌های بعدی استارشیپ، چنین قابلیت‌هایی را خواهند داشت. این در حالی‌ست که پیش‌تر، ماسک از این فضاپیما به عنوان یک «سیستم حمل و نقل بین سیاره‌ای» یاد می‌کرد که قادر بود به «هر جایی در منظومه شمسی» سفر کند.