خودروهای رنو

چه تعداد از خودروهای رنو به مشتریان سایپا تحویل داده می‌شود؟

شرکت سایپا اعلام کرد که امکان تحویل تعدادی از خودروهای رنو یعنی رنو ساندرو، ساندرو استپ وی، تندر 90 و پارس تندر به مشتریان وجود ندارد و فقط یک‌چهارم از مشتریان، خودروهای ثبت‌نامی خود را تحویل می‌گیرند.

در ماه‌های گذشته شرکت رنو به بهانه پیروی از تحریم‌های آمریکا از ایران خارج شد و خودروسازان داخلی از جمله سایپا با مشکلات زیادی مواجه شدند. شرکت سایپا در این خصوص اعلام کرد قادر به تحویل خودروهای رنو یعنی رنو ساندرو، ساندرو استپ وی، تندر 90 و پارس تندر نیست و فقط یک‌چهارم از این خودروها به مشتریان تحویل داده می‌شود. پس از اعلام شرکت سایپا، بسیاری از مشتریان به این مسئله اعتراض کردند و از مسئولان سایپا خواستند در این باره پاسخگو باشند. از این رو محمدرضا سروش، مدیرعامل سایپا در خبری عنوان کرد به دلیل خروج شرکت رنو از ایران مشکلاتی به وجود آمده و از تمامی مشتریان عذرخواهی می‌کنیم و سعی داریم در زمان کوتاهی به تعهدات خود عمل کنیم. به همین دلیل تا پایان سال جاری 12 هزار خودرو به مشتریان تحویل داده می‌شود. همچنین برای 36 هزار مشتری دیگر نیز برنامه‌های تبدیل و انصراف در نظر گرفته شده است.

خروج شرکت رنو از ایران

در دوره اول تحریم‌ها نیز شرکت رنو به قرارداد خود با ایران پایبند نبود، اما در همان زمان سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) و خودروسازی رنو قراردادی امضا کردند تا در اوایل سال 2018 عملیات اجرایی و تولیدی گسترده‌ای ایجاد شود. در این قرارداد، شرکت‌های ایدرو و رنو شرایط خاصی را قبول کردند و مقرر شد به تعهدات خود پایبند باشند، اما پس از سخنرانی‌های جدید رئیس جمهور آمریکا در خصوص افزایش فشارهای تحریمی علیه ایران، شرکت رنو قرارداد خود را با شرکت ایدرو نادیده گرفت و از ایران خارج شد. خروج شرکت رنو مشکلات زیادی برای شرکت‌های ایرانی به‌خصوص سایپا به وجود آورد و این شرکت دیگر قادر به تحویل خودروهای رنو نخواهد بود. از طرفی خروج شرکت رنو در زمانی رخ داد که کارلوس گون، مدیرعامل رنو عنوان کرد:

اگر شرایط به گونه‌ای پیش برود که نتوانیم با ایران همکاری کنیم، مجبور می‌شویم فعالیت‌ تجاری خود را به حالت تعلیق در آوریم، اما به طور کامل ایران را ترک نخواهیم کرد.

تحویل خودروهای رنو

ارسال دعوتنامه خودروهای رنو برای 3400 نفر

قادری، معاون بازاریابی و فروش سایپا عنوان کرد شرکت سایپا قصد دارد تا پایان سال جاری خودروهای 12 هزار نفر از مشتریان را تحویل دهد. در حال حاضر نیز برای 3400 نفر از مشتریان دعوتنامه ارسال شده است تا فرایند تکمیل وجه را انجام دهند و تا دو ماه دیگر خودرو ثبت‌نامی خود را تحویل بگیرند. از سویی قصد داریم در روز‌های آتی برای 8 هزار و 500 مشتری دیگر نیز اطلاعیه‌ای را ارسال کنیم تا از زمان تحویل خودرو خود مطلع شوند.

تحویل خودروهای رنو

تا پایان سال 12 هزار نفر صاحب خودرو می‌شوند

قادری، معاون بازاریابی و فروش سایپا در ادامه افزود شرکت سایپا قصد دارد تا پایان سال 12 هزار خودرو از خانواده خودروهای رنو را به مشتریان خود تحویل دهد. از سویی شرکت سایپا برای تحویل خودروهای رنو به مشتریان بالغ بر 48 هزار خودرو تعهد داشته که تنها 12 هزار خودرو از این تعداد تا پایان سال به مشتریان تحویل داده خواهد شد و 36 هزار مشتری دیگر باید منتظر بمانند تا نحوه انجام تعهدات را ظرف دو تا سه هفته آینده به آن‌ها اطلاع‌رسانی کنیم و البته سود تاخیر این مشتریان محاسبه و پرداخت خواهد شد.

لازم به ذکر است که 12 هزار خودرویی که به مشتریان تحویل داده خواهد شد بر اساس غربال‌گری انتخاب شده‌اند؛ یعنی مشتریان را اولویت‌بندی کرده‌ایم و در این بین کسانی که در سال گذشته از خانواده رنو محصولی را تحویل گرفته‌اند و حتی تکمیل وجه کرده‌اند و کسانی که خریدهای سبدی انجام داده‌اند، در این اولویت جای نمی‌گیرند. با این غربالگری قصد داریم خودروها را فقط به دست مصرف‌کنندگان واقعی و نهایی برسانیم.

چرا شرکت سایپا خروج رنو را پیش‌بینی نکرد؟

معاون بازاریابی و فروش سایپا همچنین اظهار کرد ما به شرکت رنو اعتماد کردیم و این خودروساز فرانسوی نیز در خصوص پایبندی به تعهدات خود اطمینان داده بود؛ چرا که شرکت رنو برای تدوام فعالیت‌های خود در ایران سرمایه‌گذاری کرد و قرار بود در سال 97 میزان تولید محصولات رنو به بیش از 180 هزار دستگاه برسد. از این رو ما با داشتن اطمینان در خصوص تامین قطعات محصولات رنو، ثبت نام خودرو را برای مشتریان فراهم کردیم. هر چند بالغ بر 80 درصد تعهدات به سال گذشته و قبل از خروج شرکت رنو مربوط می‌شود. لازم به ذکر است که شرکت رنو برای سال 97 تولید 180 هزار دستگاه را مدنظر داشت، اما ما تنها 77 هزار دستگاه به مشتریان پیش فروش کردیم که انجام 48 هزار تعهد به دلیل خروج شرکت رنو با مشکل مواجه شد و سعی داریم تا پایان سال 12 هزار خودرو را مشتریان تحویل دهیم و برای 36 هزار تعهد دیگر نیز برنامه‌های خاصی را اعمال خواهیم کرد.

تحویل خودروهای رنو