هک شدن مودم وای فای

روش‌های جلوگیری از هک شدن مودم وای فای

امروزه بسیاری از کاربران برای متصل شدن به شبکه اینترنت از مودم وای فای (Wi Fi) استفاده می‌کنند که احتمال هک شدن آن‌ها بسیار زیاد است. در ادامه با روش های جلوگیری از هک شدن مودم وای فای آشنا می‌شویم.

مدتی است که مودم های وای فای به عنوان ابزار اینترنت خانگی استفاده می‌شوند و با آن می‌توان چندین دستگاه مختلف مانند لپ تاپ، گوشی موبایل و تبلت را به اینترنت متصل کرد، اما بسیاری از سودجویان از نقاط ضعف مودم وای فای شما استفاده می‌کنند تا سهمی از حجم اینترنت شما را به‌دست بیاورند و به نوعی مودم وای فای شما را هک می‌کنند. از این رو قصد داریم شما را با روش‌های جلوگیری از هک شدن مودم وای فای آشنا کنیم.

هک شدن مودم وای فای

روش تشخیص هک شدن مودم وای فای

معمولا نشانه‌‌هایی پس از هک شدن مودم وای فای یا همان اینترنت بی سیم خانگی وجود دارند که پس از بررسی آن می‌توانید متوجه شوید که آیا اطلاعات شما هک شده است یا خیر. این نشانه‌ها عبارت است از:

  • زمانی که مصرف اینترنت شما به صورت ناگهانی نسبت به ماه‌های گذشته بیشتر شده و مقدار حجم اینترنتی که هر ماه خریداری می‌کنید، قبل از سررسید ماهانه به پایان رسیده باشد.
  • هرگاه سرعت اینترنت خانگی شما نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده باشد.
  • هرگاه پیام‌هایی مبنی بر برداشت‌های بانکی غیرموجه دریافت می‌کنید یا ایمیل‌ها و پیام‌های نامربوطی برایتان ارسال می‌شود، بدانید که اطلاعات شخصی و مالی شما در خطر است.

هک شدن مودم وای فای

روش‌های جلوگیری از هک شدن مودم وای فای

1. به صفحه تنظیمات مودم وای فای وارد شوید

با تایپ آدرس اینترنتی 192.168.1.1 صفحه‌ای باز می‌شود که با ورود نام کاربری و پسوورد مودم خود می‌توانید به صفحه تنظیمات مودم وارد شوید. در این صفحه شما می‌توانید تنظیمات خاصی را برای مودم خود انجام دهید.

2. برای مودم خود یک رمز انتخاب کنید

پس از ورود به صفحه تنظیمات مودم وای فای می‌توانید برای مودم خود یک پسوورد یا رمز عبور اختصاصی در نظر بگیرید.

3. نام شبکه مودم خود را تغییر دهید

نام شبکه اینترنت SSID مودم شما یا Wireless Network Name معمولا به صورت پیش‌فرض با نام Default ثبت شده است و اگر قصد دارید از هک شدن مودم وای فای خود جلوگیری کنید بهتر است نام آن را تغییر دهید. برای این کار از صفحه تنظیمات مودم به قسمت Wireless Settings بروید و نام شبکه اینترنت را تغییر دهید. البته هنگام راه‌اندازی مودم نیز می‌توانید از بخش Setup نام جدیدی را انتخاب کنید. هیچ‌گاه از نام و نام‌خانوادگی یا اطلاعات شخصی خود برای نام مودم استفاده نکنید؛ زیرا نام شبکه اینترنت شما برای همه قابل نمایش خواهد بود و به‌راحتی شناسایی می‌شوید.

4. رمز عبور را فعال کنید

ممکن است رمز عبور اینترنت بی سیم شما غیرفعال باشد که با مراجعه به صفحه تنظیمات مودم وای فای می‌توانید آن را فعال کرده و یک رمز جدید برای آن انتخاب کنید. سعی کنید رمز عبور شما قوی و غیرقابل حدس زدن باشد و از تاریخ تولد یا اسم خود استفاد نکنید.

5. دسترسی مودم وای فای را محدود کنید

دستگاه‌های مختلفی مانند لپ تاپ، کامپیوتر، گوشی های موبایل و تبلت به واسطه یک آی پی اختصاصی به مودم وای فای شما متصل می‌شوند. از این رو برای اینکه از هک شدن مودم وای فای خود جلوگیری کنید، می‌توانید دستگاه‌های مدنظر خود را از صفحه تنظیمات به مودم خود معرفی کنید تا سایر دستگاه‌ها نتوانند به مودم شما متصل شوند.

هک شدن مودم وای فای

6. شعاع سیگنال‌های مودم وای فای را کاهش دهید

معمولا شعاع امواج برخی از مودم‌ها بسته به نوعی که دارند، زیاد است. اگر خانه یا محل کارتان کوچک است، میزان طیف امواج سیگنال‌های مودم وای فای را کاهش دهید تا سایر افراد نتوانند به مودم شما دسترسی داشته باشند. برای کاهش سیگنال‌های مودم وای فای می‌توانید آن را زیر تخت، درون جعبه کفش یا در یک بسته‌بندی فویلی قرار دهید.

7. فریمور مودم وای فای را آپدیت کنید

شرکت‌های تولیدکننده مودم های وای فای با استفاده از برنامه‌ فریمور (Firmware) اطلاعات مودم را ذخیره می‌کنند که با مراجعه به صفحه تنظیمات مودم می‌توانید از قسمت بالای این صفحه، نسخه فریمور را مشاهده کرده و برای امنیت بیشتر، آن را به‌روزرسانی کنید.

8. چه کسانی از مودم شما استفاده می‌کنند؟

اگر احساس می‌کنید کسی از اینترنت مودم وای فای شما استفاده می‌کند، می‌توانید با استفاده از برنامه‌ها و ابزارهای خاصی از صحت این موضوع مطلع شوید.

9. WPS مودم را غیر فعال کنید

WPS که مخفف عبارت Wi Fi Protected Setup است، نوعی از استاندارد غیرمطمئن مودم‌های اینترنت وای فای محسوب می‌شود که بسیاری از کاربران به واسطه آن و بدون اینکه رمز عبور را وارد کنند یا با فعال‌کردن دکمه WPS می‌توانند به مودم شما متصل شوند. پس بهتر است گزینه WPS را از بخش تنظیمات مودم خود غیرفعال کنید.

10. مودم وای فای خود را خاموش کنید

در زمان‌هایی که از اینترنت مودم وای فای خود استفاده نمی‌کنید یا قصد سفر دارید، بهتر است مودم و بلوتوث دستگاه‌های خود را خاموش کنید تا از هک شدن مودم وای فای شما جلوگیری شود.

هک شدن مودم وای فای

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. بهترین راه استفاده ای MAC آدرس هست که بعدش SSID رو هم پنهان کنید

  2. اسراییل کثیف بالاخره از روی زمین محو خواهد شد مرگ بر نتانیاهو مرگ بر اسراییل غاصب

  3. این شامل حال ما نمیشه چون دائما سرعت اینترنت نوسان داره و اکثر مواقع کاهش