کاوشگر نیوهورایزنز

کاوشگر نیوهورایزنز با دورترین جرم منظومه شمسی ملاقات می‌کند

کاوشگر نیوهورایزنز (New Horizons) پس از عبور از کنار پلوتون، این‌بار با دورترین جرم منظومه شمسی به نام آلتیما تولی ملاقات خواهد کرد تا با گرفتن تصاویری از سطح آن، اطلاعاتی درباره پیدایش دورافتاده‌ترین جرم منظومه شمسی جمع‌آوری کند.

کاوشگر New Horizons یا افق‌های نو نخستین کاوشگر آژانس فضایی ناسا آمریکا بود که با هدف بررسی سیاره پلوتون به فضا پرتاپ شد. کاوشگر نیوهورایزنز در سه سال پیش توانست از کنار پلوتون عبور کند و تصاویر متعددی از سطح این سیاره کوتوله به ثبت برساند. این کاوشگر در ادامه شانس ملاقات با دورترین جرم منظومه شمسی را پیدا کرده است و در روز‌های آغازین سال میلادی جدید از کنار این جرم 30 کیلومتری به نام آلتیما تولی عبور خواهد کرد. این ملاقات در فاصله 6.5 کیلومتری از کره زمین و در دورترین فاصله‌ای که یک وسیله دست ساخته بشر به آنجا رفته است رخ خواهد داد.

کاوشگر نیوهورایزنز

ملاقت کاوشگر نیوهورایزنز با آلتیما تولی

کاوشگر نیوهورایزنز با سرعت 51 هزار کیلومتر در ساعت و از فاصله 3500 کیلومتری سطح یخی آلتیما تولی عبور می‌کند تا با گرفتن تصاویری از سطح آن، اطلاعاتی درباره پیدایش دورافتاده‌ترین جرم منظومه شمسی جمع‌آوری کند. هرچند اگر تجهیزات و دوربین‌های این کاوشگر به درستی تنظیم و هدف‌گیری نشوند، بدون شک جزئیات دورافتاده‌ترین جرم منظومه شمسی ثبت نخواهد شد. الیس بومن، مدیر عملیات کاوشگر نیوهورایزنز در این خصوص عنوان کرد آیا ما می‌توانیم به درستی از فاصله 3500 کیلومتری آلتیما تولی عبور کنیم و آیا می‌توانیم دوربین‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنیم که این جرم دورافتاده دقیقا در وسط تصاویر ثبت شده قرار بگیرد یا خیر؟ پاسخ به این پرسش‌ها بزرگ‌ترین چالش این ماموریت محسوب می‌شود. این فضاپیما در روز‌های آینده تصاویری از مکان دقیق آلتیما برای مسئولان این عملیات ارسال خواهد کرد تا آن‌ها بتوانند دوربین‌ها و تجهیزات این کاوشگر را به درستی تنظیم کنند.

تصاویر ارسالی از تلسکوپ فضایی هابل در 4 سال گذشته باعث کشف دورافتاده‌ترین جرم منظومه شمسی یعنی آلتیما تولی شد تا کاوشگر نیوهورایزنز پس از عبور از کنار پلوتون در ماموریت بعدی خود از آلتیما تولی عکس‌برداری کند. در گذشته برخی از محققان بر این باور بودند که احتمالا این جرم فضایی نیز همانند سایر اجرام در کمربند کایپر از غبار و یخ تشکیل شده و حدود 4.5 میلیون سال قبل در زمان پیدایش منظومه شمسی ایجاد شده باشد. هرچند برخی از نظریه‌های علمی این جرم را به صورت کشیده یا قلوه‌ای همچون سیب زمینی یا بادام زمینی می‌دانند و سطح آن باید بسیار تیره باشد؛ زیرا در میلیاردها سال قبل سطح آن به دلیل تابش اشعه‌های پرانرژی کیهانی از جمله ایکس ری سوخته است.

کاوشگر نیو هورایزنز

جزئیات ماموریت کاوشگر نیوهورایزنز

طبق خبر‌های منتشر شده از سوی ناسا، انتظار می‌رود در روز دوم ژانویه نخستین تصاویر از فاصله کاوشگر نیوهورایزنز با آلتیما تولی به زمین ارسال شود، اما برای مشاهده تصاویر بهتر باید تا سوم ژانویه منتظر ماند. از سویی این کاوشگر حدود 6.5 میلیارد کیلومتر با زمین فاصله دارد و به همین دلیل زمان ارسال امواج این کاوشگر به زمین بیش‌ از 6 سال طول می‌کشد. الن استرن، محقق اصلی کاوشگر نیوهورایزنز عنوان کرد سرعت انتقال داده‌های این کاوشگر بسیار پایین و حداکثر 1000 بیت در ثانیه است و برای ارسال تمامی داده‌های آن به زمین حدود 20 ماه طول می‌کشد. از این رو مسئولان این کاوشگر از ناسا درخواست کردند که بودجه ویژه‌ای را برای ادامه ماموریت این کاوشگر اختصاص دهد؛ زیرا آن‌ها می‌خواهند پس از موفقیت در این ماموریت، مجددا مسیر کاوشگر را تغییر دهند تا بتوانند یک جرم دیگر از کمربند کویپر را در 10 سال آینده رصد کنند. از سویی کاوشگر نیوهورایزنز به باتری‌های پلوتونیومی مجهز است که به‌راحتی به آن اجازه می‌دهد تا سال‌ها با زمین در ارتباط باشد.

کاوشگر نیو هورایزنز

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. به همین زودی؟؟؟؟

  2. فاصله میشه ن جرم