سمند

بررسی جالب و خواندنی مجله کار مگزین از خودرو سمند

سمند اولین خودرو ملی ایران مدتی قبل توسط مجله خودوریی معتبر کار مگزین مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن منتشر شده است. در ادامه بررسی جالب و خواندنی این مجله از خودرو سمند را مطالعه می‌کنید.

خودرو ملی سمند توسط مجله کار مگزین مورد بررسی قرار گرفته و تمامی مزایا و معایب این خودرو را در قالب یک گزارش کامل در سال 2018 منتشر کرده است. نشریه کار مگزین معمولا جدیدترین و برترین خودروهای روز دنیا را بررسی می‌کند، اما دیدگاه این مجله در خصوص خودرو نسبتا قدیمی سمند بسیار جالب خواهد بود. در ادامه گزارش منتشر شده را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آشنایی با خودرو سمند

در بخشی از گزارش منتشر شده از سوی مجله کار مگزین آمده است، قصد داریم یکی از خودروهای پرفروش بازار ایران به نام سمند را بررسی کنیم. خودرو سمند در کنار پژو‌های دهه 90 و تابلوت‌های (پیکان‌های) دهه 80 میلادی در خیابان‌های ایران به راحتی قابل مشاهده است. سمند به عنوان یکی از خودروهای ملی ایران شناخته می‌شود که توسط ایران خودرو تولید شده و در کشورهای مختلفی نیز مونتاژ می‌شود. معمولا خودروهای ایرانی را در اروپای غربی مشاهده نمی‌کنید؛ زیرا شرکت‌های خودروسازی ایرانی به دلیل مشکلات تحریمی نمی‌توانند محصولات خود را به بازارهای جهانی و اروپایی صادر کنند. سالانه حدود 1 میلیون دستگاه خودرو اعم از سواری و کامیون در ایران تولید می‌شود که برخی از شرکت‌های خارجی همچون پژو و رنو نیز با خودروسازان ایرانی همکاری دارند. اکثر خودروهای بازار ایران توسط دو شرکت بزرگ به نام‌های سایپا و ایران خودرو (ایکو) به بازار عرضه می‌شود. ایران خودرو فعالیت خود را با تولید پیکان (هیلمن هانتر) شروع کرد و سرانجام خودرو ملی خود را با نام سمند از سال 2003 به بازار عرضه کرد. بخشی از طراحی خودرو سمند به پژو 405 شباهت دارد؛ اما به طور کلی بخش زیادی از سمند توسط ایران خودرو طراحی شده است.

سمند

تجربه رانندگی

هنگام رانندگی با سمند احساس می‌کنید این خودرو نیز همانند فولکس‌ واگن گلف مدل 2018 از یک سیاره دیگر به روی کره زمین آورده شده است. زمانی که به پیچ‌ها می‌رسید، هیچ وقت شتاب نگیرد؛ زیرا از جاده منحرف خواهید شد. از سویی گیربکس خودرو نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد و تعویض دنده‌ها به خوبی انجام نمی‌شود. شاید مواردی همچون تعلیق نرم و بلند و ارتفاع زیاد از سطح زمین به عنوان معایب این خودرو محسوب شود، اما بدون شک جزو نکات مثبت این خودرو خواهد بود؛ زیرا این خودرو برای جاده‌های نامساعد، جاده‌های خاکی، جاده‌های آسفالته و پر دست‌انداز ساخته شده است تا عملکرد خوبی را نشان دهد.

خودرو سمند بررسی شده در آزمایشگاه مجله کار مگزین به یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی مجهز بوده که توسط شرکت پژو طراحی شده و قدرتی معادل 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن متر تولید می‌کند. البته این سمند به دلیل صادراتی بودن به موتور TU5 مجهز است. به طور کلی این موتور به نسبت وزن و ابعاد سمند مناسب نبوده و کمی قدرت آن محدود است، اما قدرت خالص و یکنواختی از سوی موتور تولید می‌شود و به همین دلیل عملکرد آن به نسبت موتورهای کوچک در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

سمند

داخل کابین

در خودرو سمند نباید وجود سیستم‌های هوشمندی نظیر سیستم‌های کمک‌راننده الکترونیکی، سیستم Synchromes در گیربکس و کمک‌فنرهای پیشرفته را همانند خودروهای روز دنیا انتظار داشته باشید. از سویی فضای کابین سمند بسیار بزرگ و جادار بوده و فضای بسیار خوبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. همچنین متریال به کار رفته همچون پلاستیک خشک، پارچه نرم و تریم طرح چوب در این خودرو در سطح خوبی قرار داشته و سادگی لذت‌بخشی را برای سرنشینان به همراه دارد. هرچند سمند جزو خودروهای پیشرفته قرار نمی‌گیرد و در کابین آن امکاناتی همچون نمایشگر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را مشاهده نخواهید کرد. طراحان سعی داشتند غربیلک فرمان، پدال ترمز، پدال گاز، کلاچ و تعویض دنده را تقویت کنند تا ضعف نبود امکانات را کمی پوشش دهند، اما این کنترل‌کنند‌ه‌ها در شرایطی که به آن‌ها نیاز دارید به خوبی عمل نمی‌کنند و می‌تواند به یک مشکل بحرانی تبدیل شوند. گفتنی است سمند برخلاف خودروهای هوشمند فاقد دکمه ترمز پارک بوده و باید اهرم ترمزدستی را به سمت بالا بکشید تا خودرو در وضعیت ثابت قرار بگیرد. در وسط داشبورد نیز رادیو با پخش CD و سیستم هشدار بزرگ با صفحه‌کلید قرار دارد.

سمند

نتیجه

یکی از کارشناسان مجله کار مگزین از تجربه رانندگی خود با سمند عنوان کرد رانندگی با این خودرو لذت‌بخش بوده و برخی از ویژگی‌های آن را تحسین می‌کنیم. هرچند تصمیم نداریم در خودرویی رانندگی کنیم که مارا به عصر حجر می‌برد، اما خودروسازان ایرانی با پیشرفت نسبتا خوبی روبرو بودند و خودرو سمند نیز همانند خودرو گلف 2018 در سطح قابل قبولی قرار دارد. در حال حاضر امکاناتی نظیر ترمز خودکار، سیستم کنترل کشش و کروز کنترل فعال جزو قابلیت‌های معمولی خودروهای امروزی محسوب می‌شود، اما خودرو سمند حدود 20 سال قبل تولید شده است و اگر همان زمان در بریتانیا عرضه می‌شد، بدون شک به عنوان یک خودرو مدرن، قابل‌اعتماد و ایمن برای خانواده‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در طول آزمایش با نقص‌های متعددی از خودرو سمند آشنا شدیم که البته شرکت سازنده آن می‌تواند این نقص‌ها را به راحتی برطرف کند؛ اما ایران خودرو برای پایین نگه‌داشتن قیمت و هزینه‌های نگهداری آن را همچنان به همین گونه تولید می‌کند. خودرو سمند در تست‌های ایمنی و تصادف یورو انکپ عملکرد ضعیفی داشت؛ اما در تست‌های آلایندگی امتیاز خوبی را کسب کرد. به طور کلی صنعت خودرو سازی ایران رو به پیشرفت بوده و سعی دارد خودورهایی جدید و مدرنی را با ایمنی بیشتر به بازار عرضه کند. هرچند نمی‌توان به قطع گفت روزی خودروهای ایرانی در بازارهای اروپایی عرضه خواهند شد، اما شرکت ایران خودرو نیز می‌تواند همانند شرکت داچیا، محصولات معمولی را در بازارهای جهانی عرضه کند.

سمند

امتیازات

هندلینگامتیاز 3 از 5
عملکردامتیاز 2 از 5
قابلیت استفاده امتیاز 4 از 5
راحتیامتیاز 3 از 5
امتیاز کلی امتیاز 3 از 5

مشخصات سمند مدل 2018

پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر
قدرت105 اسب بخار
گشتاور142 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب 0 تا 10012 ثانیه
حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی6 لیتر
وزن1220 کیلوگرم