ابر ماه گرفتگی خونین

ابر ماه گرفتگی خونین بهمن ماه 97 را چگونه تماشا کنیم؟

زمان زیادی به وقوع ابر ماه گرفتگی خونین بهمن ماه باقی نمانده است. این پدیده در سحرگاه دوشنبه 1 بهمن 97 به وقوع خواهد پیوست و تقریبا ساکنان نیمی از کره زمین، شانس تماشای آن را خواهند داشت.

در جریان این خسوف کامل، قمر زمین نه تنها سرخ‌پوش خواهد شد؛ بلکه به دلیل نزدیک شدن به سیاره ما، بزرگتر از حالت معمول نیز به نظر خواهد رسید و پدیده نجومی نسبتا نادری رقم خواهد خورد. در واقع دلیل اینکه نام نه چندان علمی ابر ماه گرفتگی خونین را روی آن نهادند، همین دو موضوع است.

آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، گرینلند، ایسلند، غرب اروپا و بخش‌هایی از آفریقا بهترین مناطق برای مشاهده‌ی این پدیده محسوب می‌شوند. کل مدت گرفت (آغاز تا پایان گرفت نیم‌سایه) حدود 5 ساعت و 11 دقیقه و مدت گرفت جزئی، 3 ساعت و 17 دقیقه است که از ساعت 7:04 صبح به وقت ایران آغاز خواهد شد. همچنین گرفت کامل 62 دقیقه به طول می‌انجامد که اوج آن، ساعت 8:42 خواهد بود.

ابر ماه گرفتگی خونین بهمن ماه

به طور معمول هر ساله بین 2 تا 5 ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد و در طول عمر خود، چندین بار فرصت تماشای این پدیده نجومی زیبا را خواهیم داشت؛ طولانی ‌ترین ماه گرفتگی قرن هم که به تازگی و در تابستان گذشته به وقوع پیوست. اما همان‌طور که گفته شد، ابر ماه گرفتگی خونین بهمن 97 یک تفاوت عمده با بسیاری از خسوف‌های دیگر دارد؛ زیرا در آن هنگام کره ماه با قرار گرفتن در مدار حضیض، به نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به سیاره ما می‌رسد.

ارتباط ابر ماه گرفتگی خونین با آخرالزمان!

با وجود نام ترسناک و هالیوود گونه‌ای که این پدیده دارد؛ دلیل سرخ‌پوش شدن ماه، پراکنش نور آبی و انکسار نور قرمز خورشید توسط اتمسفر زمین، هنگام گذر ماه از میان سایه سیاره ماست.

اما فارغ از دو پیشگو که پایان دنیا را به وقوع چهار خسوف کامل پشت سر هم نسبت داده‌اند؛ اخترشناسی به نام «ریچارد نولیل» نیز مدعی شده است که نزدیک شدن ماه به زمین تا این اندازه، موجب بر هم خوردن شرایط آب و هوایی خواهد شد. در رد این ادعا باید گفت که ماه در این نقطه، تنها 2 درصد از حالت معمول به زمین نزیک‌تر خواهد بود و برخلاف نام غلط اندازش، نمی‌تواند اثر قابل توجهی روی سیاره ما بر جای بگذارد.

ابر ماه گرفتگی خونین

همچنین با وجود اینکه ماه کامل یا بدر (full moon) در مدار حضیض، تا اندازه‌ای جز و مد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما این افزایش شدت جاذبه‌، در حدی نیست که در اثر حضور ماه نو (new moon) در همان موقعیت ایجاد ‌می‌شود (که البته آن هم چندان زیاد نیست). بنابراین تغییرات شدید آب و هوایی یا وقوع زلزله را فراموش کنید؛ ابر ماه گرفتگی خونین 1 بهمن این قدرت‌های ماورایی را ندارد و تنها نکته هیجان انگیز این است که همزمان با قرار گرفتن بدر در مدار حضیض، یک خسوف کامل رخ می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. * “این پدیده نجومی زیبا” نیست!
    اگه زیبا بود آرزو میکردی همیشه باشه ولی خودت خوب میدونی که نمیتونی و نبایست آرزوش کنی.

  2. توی ایران قنشگ قابل رویته

  3. ولی انقدر کارو بارم زیاده مکیترسم یادم بره

  4. واسه عکسایی خیلی خوبه توی این شبای سرد