تماشا کنید: استفاده از مایکروسافت هولولنز در ایستگاه فضایی بین‌المللی

هولولنز (HoloLens) محصول شرکت مایکروسافت به زودی در دست توسعه دهنده‌ها (developers) قرار خواهد گرفت و یک قدم بزرگ در راه پیشرفت و استفاده از هدست‌های واقعیت افزوده (Augmented Reality) به شمار می‌رود. اما این هولولنز در همین لحظه هم محدودیت‌ها را شکسته و قدم به جایی گذاشته که بسیاری از دیوایس‌ها و احتمالا سازندگان آنها، آرزوی آن را دارند. ماجرا از این قرار است که سال گذشته این هدست‌ها اولین سفر خود به خط مقدم فصا را آغاز کردند و به فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌الملل (ISS) ملحق شدند.

مایکروسافت در پروژه Sidekick به ناسا پیوست تا به کمک هولولنز تلاش کند یک دستیار مجازی برای فضانوردان در فضا فراهم آورد. ماه ژوئن (خرداد) گذشته سَم شیمِمی (Sam Scimemi) مدیر ناسا در برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی گفت: «هولولنز و سایر ابزارهای واقعیت مجازی یا مختلط تازه‌ترین و جدیدترین پیشرفت‌های تکنولوژی هستند که می‌توانند در اکتشاف‌های آینده و به وجود آوردن شرایط مساعد برای هدایت و پیشبرد اهداف زنان و مردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی نقش مهمی ایفا کنند.»

ویدیوی منتشر شده از طرف ناسا که چگونگی استفاده از هولولنز در ISS را نشان می‌دهد:

دو تا از این هدست‌ها در دسامبر (آذر) ۲۰۱۵ به فضا ارسال شدند و به دو روش متفاوت مورد استفاده قرار گرفتند. ناسا چنین توضیح می‌دهد:

پروژه Sidekick دو حالت عملیاتی دارد. اولی، «Remote Expert Mode» است که ار راه دور و به کمک اسکایپ است و به کاربر حرفه‌ای از روی زمین امکان دیدن آنچه سرنشینان می‌بینند را می‌دهد تا راهنمایی همزمان برای آنها فراهم می‌کند؛ همچنین با رسم توضیحات و یادداشت‌هایی آنها را در انجام وظایفشان راهنمایی و مدیریت می‌کند. تاکنون، سرنشینان با نکیه بر دستورات گفتاری یا نوشتاری وظایف پیچیده و دشوار تعمیر و نگهداری فضاپیما را به نتیجه رسانده‌اند.

حالت دوم «Procedure Mode» است که رویه‌های مستقلی را در پیش می‌گیرد؛ برای این کار دستورالعمل‌های هولوگرافیکی بالای هر ابزاری که فضانوردان و سرنشینان با آن مواجه می‌شوند، به تصویر کشیده شده است. چنین امکانی می‌تواند برای سرنشینانی که در آینده به قسمت‌های مختلف سیستم فضایی سفر می‌کنند یک امکان ویژه باشد زیرا به آموزش‌ها و زمان کمتری برای آماده شدن برای سفر به جاهایی که برقراری ارتباط دشوار است، نیاز خواهند داشت.

روز ۲۰ فوریه ۲۱۰۶ (۱ اسفند ۱۳۹۴)، فرمانده اسکات کِلی (Scott Kelly)، افسر ارشد ISS Expedition 46، اولین پروژه سایدکیک را در فضا به ثمر رساند و اولین تماس اسکایپی را از ایستگاه با مرکز کنترل برقرار کرد.

فرمانده اسکات کِلی که به تازگی به زمین بازگشته است از تجربه‌اش در کارکردن با هولولنز و  از زمانی که برای دانستن عملکرد آن سپری کرده می‌گوید وی اشاره می‌کند که سرانجام به این نتیجه رسیده که این همان چیزی است که در حال حاضر می‌توان از آن بهترین نتیجه را به دست آورد.

پروژه سایدکیک تنها بخشی از قرارداد و مشارکت کاری بین مایکروسافت و ناسا است تا با استفاده از محاسبات هولوگرافیک بتوانند به اکتشافات فضایی بیشتری دست یابند. شیمِمی مدیر ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌گوید «که تکنولوژی مانند این می‌تواند تحقیقات آینده را قدرتمندتری را نتیجه دهد؛ چیزی که برای سفر به مریخ به آن نیاز داریم.»

منبع: neowin

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*