حکم دادگاه به بازگشایی آیفون متهم با اثرانگشت خود

حکم دادگاه به بازگشایی آیفون متهم با اثرانگشت خود

به تازگی و در جریان یک پرونده‌، دادگاهی در لس آنجلس (LA) یک زن متهم به دزدی را مجبور به بازگشایی آیفون خود کرده تا به شواهد و مدارک بیشتری در رابطه با پرونده دست یابد.

بهتر است بدانید که بر اساس متمم پنجم قانون اساسی ایالات متحده‌ی آمریکا، هیچ کس این حق را ندارد که کسی که متهم به جرمی است را مجبور به شهادت علیه خود (خود مقصر دانی) کند. در جریان یک پرونده قاضی دادگاهی در ایالات متحده‌ی آمریکا حکم به این کرد که متهم باید با اثرانگشت خود گوشی آیفون خود را باز کند تا دادگاه بتواند از شواهد درون آن در جریان پرونده استفاده کند. برخی بر این باورند که دادگاه در پرونده‌ی مربوط به این زن از قانون تخطی کرده است.

به نظر می‌رسد متهم از خود هیچ مقاومتی نشان نداده است، چراکه درست 45 دقیقه پس از بازداشت شدن این خانم، او با اثرانگشت خود گوشی آیفون خود را برای FBI گشوده است. خانم پایتسار بخچادژیان (Paytsar Bkhchadzhyan) به اتهام دزدی در بازداشت FBI قرار داشت که مشخص نیست چرا FBI از او درخواست بازگشایی آیفون خود را کرده است. خانم بخچادژیان سرانجام از دادگاه درخواست Plea no-contest کرد. این درخواست به این معنی است که متهم خود را بی‌گناه می‌داند، اما جرمی که اتفاق افتاده است را نیز قبول دارد.

متهم از خود هیچ مقاومتی نشان نداده است، چراکه درست 45 دقیقه پس از بازداشت شدن، او با اثرانگشت خود گوشی آیفون خود را برای FBI گشوده است

پس از پرونده‌ی پر سر و صدای اپل و FBI که در رابطه با رمزگشایی آیفون متعلق به تروریست سن‌برناردینیو بود، بحث و جدل زیادی بین طرفداران اجرای قانون و حریم شخصی به پا شد. اینطور که پیداست در آینده نیز باید شاهد پرونده‌های مشابه دیگری نیز باشیم. در این مورد دیدیم که متهم بدون هیچ مقاومتی تسلیم درخواست دادگاه شد، اما شاید در آینده این حق نیز مانند حق حریم شخصی مهم شناخته شود و با خود جنجال زیادی را به پا کند.

نظر شما در خصوص این خبر چیست؟ دیدگاه خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خوب خودشون انگشتشو بگیرند بزارند روی سنسور اثر انگشت.!!!!